Czy 2023 rok będzie dobry dla Przemysłu 4.0 w Polsce? Wnioski z webinaru Endress+Hauser
Materiał prasowy print
Wysoka inflacja, rywalizacja o pracowników i niestabilne ceny energii w 2023 roku paradoksalnie mogą być szansą na szybszą transformację cyfrową polskich przedsiębiorstw. Taki wniosek można wyciągnąć z webinaru „Co z tym Przemysłem 4.0? Szanse i zagrożenia dla transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw w 2023 roku”, który Endress+Hauser zorganizował dla specjalistów branży przemysłowej.
Celem webinaru „Co z tym Przemysłem 4.0? Szanse i zagrożenia dla transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw w 2023 roku” było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób obecna sytuacja gospodarczo-polityczna może wpłynąć na rozwój Przemysłu 4.0 w Polsce.
W spotkaniu wzięli udział eksperci i przedstawiciele branży przemysłowej: Maciej Sieczka – prezes Endress+Hauser Polska, Andrzej Soldaty – dyrektor Centrum Przemysłu 4.0 Politechniki Śląskiej i założyciel Inicjatywy na rzecz polskiego Przemysłu 4.0, Maciej Alksnin – prezes Magma S. A. P., Mariusz Szwagrzyk – Dyrektor Marketingu Endress+Hauser Polska oraz Paweł Lebioda – konsultant ds. oprogramowania ControlTec.
Szansa 1. – optymalizacja
Podczas webinaru eksperci wskazywali na konkretne działania, które zakłady przemysłowe mogą podjąć w 2023 roku, żeby zwiększać swój poziom cyfryzacji.
– Jeżeli patrzymy na program odbudowy, to większość inwestycji musi iść w kierunku infrastrukturalnym. Jest to nieodwracalny i potrzebny kierunek – mówi Maciej Sieczka, prezes Endress+Hauser Polska. – Namawiamy naszych klientów i partnerów biznesowych do tego, żeby mądrze wykorzystywali pieniądze. Każda modernizacja, wymiana sprzętu czy drobna naprawa w zakładzie może przesuwać nas w kierunku Przemysłu 4.0. Stajemy się dzięki temu autonomiczni. W czasach kryzysowych takie optymalizowanie, zarówno kosztów utrzymania instalacji, jak i podążanie za trendami rynkowymi, jest jeszcze ważniejsze, niż było w stabilnych czasach.
– Wymóg lepszego gospodarowania zasobami: energią, wodą lub surowcami, dzięki rozwiązaniom Przemysłu 4.0, zdecydowanie poprawia współczynnik wykorzystania tych zasobów. To także precyzyjne dostosowanie się do potrzeb rynku. Produkujemy wtedy w zależności od potrzeby, a nie „na magazyn” – mówił Andrzej Soldaty, dyrektor Centrum Przemysłu 4.0 Politechniki Śląskiej i założyciel Inicjatywy na rzecz polskiego Przemysłu 4.0.
Szansa 2. – bezpieczeństwo danych
Jednym z wyzwań w 2023 r. dla firm będzie zapobieganie wypływania wiedzy i danych z przedsiębiorstwa. Z uwagi na rywalizację o specjalistów zakłady powinny wdrażać rozwiązania, które zachowają „know-how” pomimo utraty doświadczonego pracownika.
– Teraz pytanie, jak to doświadczenie zeskanować i przełożyć na coś, co zostanie zmagazynowane w zakładzie w sposób cyfrowy. Taka możliwość istnieje i to jest jeden z elementów, który też musimy brać pod uwagę. Może to stanowić bardzo konkretny motywator dla przedsiębiorców – mówił Andrzej Soldaty.
Szansa 3. – magnes dla młodych specjalistów
Inwestycje w rozwiązania cyfrowe w 2023 roku będą miały znaczenie nie tylko przez wzgląd na infrastrukturę firmy, ale także jej wizerunek wśród młodych specjalistów, którzy wchodzą na rynek.
– Młodzi ludzie chcą zdobywać świat, ale żeby to zrobić trzeba mieć też odpowiednie narzędzia i perspektywę – mówi Maciej Alksnin, prezes Magma S.A.P. – Jeżeli młody inżynier lub inżynierka po studiach wchodzi do zakładu, który jest nowoczesny i oferuje perspektywy, na przykład wdraża Przemysł 4.0, to takim osobom naprawdę chce się pracować. Z doświadczenia widzę, że poświęcą oni naprawdę dużo po to, żeby budować politykę tego zakładu.
– Postrzeganie pracodawcy jako promującego nowe rozwiązania, atrakcyjne dla dzisiejszego pokolenia obytego z mediami cyfrowymi, na pewno jest niezwykle istotne. Jeśli firma ma wizerunek atrakcyjnego i nowoczesnego pracodawcy, łatwiej jest zatrzymać pracownika czy pozyskać nowe, wykwalifikowane kadry – dodaje Paweł Lebioda, konsultant ds. oprogramowania ControlTec.
Reasumując, obecna sytuacja gospodarczo-polityczna może zachęcić polskie przedsiębiorstwa do szerszego i szybszego wdrażania w 2023 r. rozwiązań Przemysłu 4.0. Wszystko w celu optymalizacji produkcji, rywalizacji o talenty i zapobiegania wypływaniu wiedzy i danych z organizacji.
Więcej informacji: www.pl.endress.com
source: Endress+Hauser