Transformacja kolei nabiera tempa. Trako 2017 za nami
Sylwia Batorska print
Przez cztery dni, od 26 do 29 września 2017 r., obiekt wystawienniczo-biurowy Amber-Expo Międzynarodowych Targów Gdańskich gościł przedstawicieli transportu szynowego oraz producentów i dostawców kolejowych systemów i komponentów. Targi Trako – największe i najbardziej prestiżowe spotkanie branży transportu szynowego w Polsce i jedno z największych w Europie – są dobrą okazją do zaprezentowania najnowszych osiągnięć w szynowych systemach transportowych i miejscem debat o przyszłości kolei.
12. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako przyciągnęła do Gdańska wielu zwiedzających, wśród których znalazły się największe autorytety i eksperci branżowi.
Duża frekwencja to zasługa zarówno ciekawej tematyki, jak i bogatego programu wydarzenia, zakładającego połączenie wystawy z licznymi seminariami, debatami i prezentacjami firm.
Obserwowane zmiany w całym otoczeniu nie pozostają bez wpływu na branżę pojazdów szynowych, która przechodzi gruntowne przeobrażenie. Automatyzacji i informatyzacji podlega zarówno infrastruktura, jak i sam tabor, który zyskuje nowe funkcjonalności i futurystyczny design. Dobrym przykładem tego trendu były wystawione do zwiedzania dwa najnowsze modele tramwajów – Moderus Gamma, poznańskiego przedsiębiorstwa Modertrans oraz Tramino Lipsk – wspólny projekt spółki Solaris i Stadler. Z kolei firma Siemens zaprezentowała jedno ze swoich czołowych rozwiązań – wielosystemową lokomotywę Vectron, nagrodzoną „Lokomotywą Rynku Kolejowego” za innowacyjne podejście w produkcji taboru. Oprócz ekspozycji taboru na zewnętrznym placu wyposażonym w tory o długości 1 km, wystawcy zorganizowali pokaz maszyn i urządzeń torowych.
Zwiedzający hale targowe na 30 tys. m² powierzchni wystawienniczej mieli okazję zapoznać się z bogatą ofertą rozwiązań z zakresu automatyki i sterowania, telekomunikacji i informatyki, elementów i obiektów energetyki trakcyjnej oraz sieci zasilającej, urządzeń obsługowo-naprawczych czy systemów informacji pasażerskiej, przeznaczonych do pojazdów szynowych.
Energoefektywność i bezpieczeństwo
Prezentowane nowoczesne rozwiązania zakładają spełnienie wymagań coraz bardziej rygorystycznych norm, dotyczących zużycia energii elektrycznej oraz zachowania maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.
Firma Siemens tradycyjnie przedstawiła kompleksową ofertę dla rynku kolejowego w Polsce, obejmującą nowoczesne, efektywne energetycznie, bezpieczne i przyjazne dla środowiska technologie w zakresie taboru szynowego oraz automatyki kolejowej. Firma zaprezentowała m.in. Railigent – serwis, w skład którego wchodzą urządzenia i technologie pozwalające na analizę danych z podsystemów zainstalowanych w pojazdach szynowych. Wśród innych demonstrowanych ciekawych rozwiązań automatyki kolejowej tego producenta znalazły się symulator ETCS, urządzenia pokładowe, GSM-R oraz CabRadio. Za starania związane z optymalizacją rozwiązań Siemens otrzymał wyróżnienie „Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie” w konkursie, organizowanym przez Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego oraz spółkę ASTE.
– Jako producent taboru kolejowego mamy we krwi społeczną odpowiedzialność biznesu. Nasze produkty są energooszczędne, niskoemisyjne zarówno w produkcji, jak i eksploatacji, a także podlegają blisko w 95 proc.recyklingowi – skomentowała Dominika Bettman, prezes ds. finansowych w Siemens Polska.
Z kolei firma ABB skoncentrowała swoją ofertę na dwóch segmentach transportu szynowego – pojazdach trakcyjnych oraz na infrastrukturze zasilającej i automatyce. Podczas tegorocznej odsłony targów prezentowała własną ofertę pod hasłem „ABB Twój partner w zrównoważonym transporcie”, nie tylko na stoisku własnym, ale również u partnerów biznesowych – stanowiąc wyposażenie ekspozycji firm, takich jak Newag czy Stadler. Rozwiązania ABB, w tym systemy napędowe dla pojazdów trakcyjnych – transformatory, przekształtnik i silniki, a także aparatura niskiego napięcia, wyłączniki i ograniczniki przepięć (np. CDBreak), doceniane są przede wszystkim ze względu na generowanie oszczędności energii i kompleksowość.
Wystawiająca się po raz trzeci firma Hitachi, wspierana przez Hitachi Europe i polskiego partnera TransLink Master, prezentowała symulatory sygnalizacji kolejowej i systemy zarządzania ruchem kolejowym. Stoisko cieszyło się dużym powodzeniem wśród zwiedzających, którzy mogli za pomocą narzędzi wirtualnej rzeczywistości zapoznać się z aktualną ofertą firmy w tym zakresie.
– Mimo że wykorzystanie symulatorów do szkolenia nie jest jeszcze formalnie wymagane, ich funkcjonalność może przyczynić się do ustalenia standardów. Jest to rynek rozwijający się szybko i cieszymy się, że odgrywamy aktywną rolę w promowaniu tego typu rozwiązań – powiedział Tom Ross, dyrektor sprzedaży Hitachi ICS Europe.
Firma zaprezentowała również nowe narzędzia wspomagające projektowanie i walidację projektów infrastrukturalnych.
Premiery
Wśród tegorocznych premier znalazły się rozwiązania firmy Tekniska, dostawcy systemów transmisji danych, która zadebiutowała z ofertą dwudziestoportowych switchy pokładowych Westermo Viper, wyposażonych w porty Gigabit Ethernet oraz technologię Power over Eternet (PoE), umożliwiającą bezpośrednie zasilanie urządzeń ze złącza komunikacyjnego.
Firma zaprezentowała również pokładowy system HotSpot Teldat z wielousługowym routerem H2-Rail, obsługujący pasażerów w zakresie dostępu do Internetu.
Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, który od lat oferuje tachografy kolejowe, przedstawił nowe rozwiązania dotyczące popularnej serii T-130P-mp – dwukanałowe przetworniki prędkości o maksymalnej rozdzielczości 1024 impulsów na jeden obrót koła oraz analogowo-cyfrowe wskaźniki prędkości, tzw. czarna skrzynka i automatyczny tester tachografów.
Natomiast firma ABB wystartowała z nową ofertą rozwiązań do ochrony i prowadzenia przewodów, przeznaczoną dla elementów krytycznych całej infrastruktury, jakimi są połączenia elektryczne oraz ich nieprzerwana praca.
Wiele ciekawych produktów pojawiło się w zakresie sygnalizacji świetlnej. Nowe rozwiązania wykorzystujące diody LED RGB prezentowała firma Turck. Jedną z bardziej interesujących nowości z oferty tej firmy jest lampa serii VL55 o długości 1,2 m, która dedykowana jest do montażu w obrębie wejścia do pociągu lub tramwaju i służy zarówno oświetleniu strefy wejściowej, jak i sygnalizacji stanu drzwi. Koncepcja zamknięcia obu tych funkcji w jednej estetycznej obudowie znacznie skraca proces montażu. Kolejną z nowości w zakresie lamp wykorzystujących diody LED RGB są sygnalizatory serii PL13, zapewniające czterokolorową sygnalizację świetlną. Podobnie funkcjonują listwy LED serii LSA10 dedykowane do montażu na krawędziach drzwi. Ich zamykanie i otwieranie jest wizualizowane przez sygnalizator LED, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.
Nowe rozwiązania pojawiły się również w zakresie sygnalizacji dźwiękowej zgodnej z TSI, jak i wśród przycisków dedykowanych do stosowania m.in. na drzwiach.
– Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów i spełniać wymagania norm, co przekłada się na liczne nowe produkty pojawiające się w naszej ofercie – powiedział Andrzej Dwojak, Product Manager w firmie Turck.
Na stoisku CSI (Computer Systems for Industry) można było zobaczyć nowości produktowe z zakresu komputerów kompaktowych i panelowych czy switchy przemysłowych, zgodnych z wymaganiami norm dla sektora kolejowego. Nie zabrakło również bogatej oferty tabletów przemysłowych. Firma zaprezentowała także elementy mechaniki 19”, głównie kasety i obudowy dedykowane dla branży transportowej i jako uzupełnienie – ekspozycję dysków SSD i pamięci flash z technologią chroniącą je przed zanikami zasilania.
Stawiająca na informatyzację kolei firma Advantech przedstawiła platformę informacyjno-rozrywkową, opartą na sieci Wi-Fi w pociągu. Rozwiązanie zainstalowane na serwerze ITA-5831 łączy się z siecią komórkową przez karty sim (nawet 15), a oprogramowanie dostarczone przez firmę Passengera z Czech zapewnia dostęp do informacji na temat trasy i obecnego położenia pociągu. Dodatkowo podróżni mogą dowiedzieć się ciekawych rzeczy o miejscu docelowym, obejrzeć film czy poczytać e-booka.
– Studium przypadku projektu w Szwajcarii gdzie zainstalowano to rozwiązanie pokazuje, że nawet w trudno dostępnym terenie podróżujący pociągiem mogą korzystać z Internetu. Mamy nadzieję, że będziemy mieli możliwość implementacji takiego rozwiązania także na polskim rynku – podkreśliła Alicja Strzemieczna, Sales Manager Eastern Europe w Advantech.
Spotkania i debaty
Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2017 odbyło się także szereg wydarzeń z udziałem ekspertów. Wiodącym tematem tegorocznych spotkań był zrównoważony rozwój w kolejowym transporcie towarowym. Poruszano m.in. problemy społecznej odpowiedzialności oraz konkurencyjności transportu szynowego w stosunku do alternatywy drogowej. To dobry moment dla kolei, która jest w fazie dynamicznego rozwoju. Mając możliwość wykorzystania wsparcia finansowego Unii Europejskiej oraz różnorodnych funduszy lokalnych, transport szynowy nie tylko nadal modernizuje się, ale i przeobraża na miarę XXI w.
Targi były również okazją do zaprezentowana najnowszego raportu „Transformacja cyfrowa kolei”, przygotowanego przez SGH, przy współpracy z firmą Siemens oraz Fundacją ProKolej.
– Podczas debat rozmawiano dużo o cyfrowej transformacji. ABB ma w tym temacie sporo do powiedzenia, oferując rozwiązanie ABB Ability – zintegrowaną platformę cyfrową, m.in. do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa w branży kolejowej. Te i inne tego typu tematy sprawiły, że targi zaowocowały licznymi spotkaniami biznesowymi nie tylko z obecnymi klientami, z których wielu miało własne stoiska, ale również z innymi firmami świadczącymi usługi podwykonawcze w tym sektorze – podsumował Tomasz Bożek, Product Marketing Manager w firmie ABB.
Pozytywnie tę edycję ocenia również firma Turck, która zawsze stara się być obecna na targach. – Tegoroczne targi Trako z pewnością zaliczymy do udanych. Cieszymy się, że jako firma działająca na całym świecie, możemy patrzeć, jak dużego znaczenia nabierają polskie targi i jak ważny dla rozwoju gospodarki jest sektor kolejowy – podsumował Andrzej Dwojak.
Również z wielu innych ocen wystawców targów Trako wynika, że tego typu formuła, mimo innych nowoczesnych form komunikacji, nadal się sprawdza, ponieważ bezpośrednie spotkania na żywo z klientami – zarówno stałymi, jak i potencjalnymi – umożliwiają rozmowy z dostawcami i projektantami na temat nowych projektów i planów na przyszłość.
– Jest to doskonała okazja do twórczych spotkań, prezentacji i poznawania nowych gałęzi naszej oferty, a także do doskonalenia współpracy. Internet pozwala na znalezienie praktycznie każdej informacji, jednak nie zawsze umożliwia ocenę jakości i niezawodności nowych, nieznanych produktów, która ma kluczowe znaczenie w przypadku doboru komponentów do systemów odpowiedzialnych nieraz za życie ludzkie – podsumował Wiktor Kozioł, Product Manager w CSI.
Już teraz organizatorzy zapraszają na kolejną edycję targów Trako, która odbędzie się w 2019 r.
source: Automatyka 9/2017