2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Więcej niż ERP – jak firmy produkcyjne mogą przekształcić się w przedsiębiorstwo cyfrowe

Materiał prasowy print

Tuesday April 11 2017
Więcej niż ERP
Tweet

Firmy produkcyjne, walczące o prymat pierwszeństwa w innowacji, nie mogą czekać dłużej i już teraz powinny zacząć planować swoją strategię Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise). Potrwa to na pewno dłużej niż jeden dzień, jednak producenci, którzy poprzestaną jedynie na systemach ERP i nie przeanalizują takich koncepcji, jak IoT, Big Data, mobilność i wdrożenie chmury, ryzykują korzystanie z przestarzałych technologii.

Przedsiębiorstwa cyfrowe charakteryzują się wzajemnie połączonymi, zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi pozwalającymi firmom produkcyjnym wykorzystywać dane w sposób strategiczny, proaktywny, zorientowany na klienta i przynoszący wymierne zyski. Zazwyczaj w cyfrowym przedsiębiorstwie można znaleźć sporo rozwiązań specyficznych dla danej firmy, często bazujących na możliwościach chmury. Wiele firm produkcyjnych zaadaptowało już rozwiązania następnej generacji i zaczęło czerpać z nich korzyści, jednak spora część analityków uważa, że ten postęp w produkcji jest obecnie dopiero w fazie rozwoju. Firmy ledwie zaczęły rozumieć ten potencjał i zajmować się tym aspektem działalności.

Większość analityków zgadza się z tezą, że należy oczekiwać poważnych zmian – to tylko kwestia czasu i zakresu. – W dzisiejszym świecie, w którym połączenia w biznesie odgrywają ważną rolę, strategia cyfrowa to jednocześnie strategia całego przedsiębiorstwa. Zwiększa ona możliwości i integruje je w całej organizacji – komentuje Deloitte.

Jeden wspólny element łączy wszystkie definicje i poglądy: dane. Rosnący wpływ istotnych danych jest siłą napędową przesunięcia paradygmatu w stronę nowoczesnej produkcji i fabryki przyszłości.

Kroki na drodze do transformacji firmy w Przedsiębiorstwo Cyfrowe

Osiągnięcie poziomu Cyfrowego Przedsiębiorstwa przed 2020 rokiem wymaga zaawansowanego planowania. Nie jest to proste zadanie, nie istnieje także gotowe rozwiązanie, które nagle przekształci firmę produkcyjną w wydajne przedsiębiorstwo cyfrowe. Zwykle jest to proces obejmujący wiele etapów, zewnętrznych ekspertyz, inwestycji i zaangażowania na najwyższym poziomie. Bez wsparcia zarządu (C level) w zakresie zarządzania budżetem, każdy taki plan skazany jest na niepowodzenie. Aby osiągnąć status Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise), firmy muszą przejść przez następujące, identyczne dla wszystkich, etapy:

1. Ustalanie priorytetów, celów i strategii

Każda firma, która podlega zmianom MUSI wiedzieć, co chce osiągnąć i dlaczego.

  • Precyzyjnie określaj cele, aby możliwe było mierzenie postępów.
  • Ustal realistyczne cele. Nie przesadzaj z korzyściami, ani nie ignoruj możliwych zagrożeń.
  • Ustanów satysfakcję klientów jako centralną część tej strategii.
  • Uwzględnij w strategii definicje sukcesu i sposoby ewaluacji postępów.
  • Ustal priorytety i wybierz cele, aby firma mogła szybko osiągnąć pierwsze sukcesy pozwalające budować dalsze wsparcie dla procesów.

2. Tworzenie zespołów, wykorzystywanie wiedzy

Sukces transformacji cyfrowej wymaga jasno określonych ról poszczególnych członków zespołu i ściśle określonych oczekiwań wobec nich. Nie może to być projekt o niskim priorytecie, który pozwoli uzyskać jedynie przejściowe zaangażowanie.

  • Utwórz zespół pracowników reprezentujących wszystkie działy w firmie.
  • Wybierz jednego lidera tego zespołu i nadaj mu kompetencje podejmowania decyzji.
  • Inwestuj w budowanie zespołu i upoważnij personel wewnętrzny do prowadzenia badań oraz uzyskanie kompetencji eksperckich w zakresie określonych tematów lub zadań, takich, jak analiza danych, narzędzia konfiguracyjne lub systemy kontroli jakości.
  • Podziel role na segmenty możliwe do udźwignięcia, uważając, aby nie przeciążać żadnego z członków zespołu lub działów.
  • Zaangażuj sceptyków, jak również entuzjastów. Zróżnicowana perspektywa może przynieść zrównoważony "panoramiczny" pogląd na projekt.
  • Zwróć się do ekspertów branżowych, konsultantów i dostawców produktów, którzy będą wspierać prace w wysoce wyspecjalizowanych obszarach. 

3. Optymalizowanie możliwości na rynku

Firmy produkcyjne z sukcesem zmieniające swoje przedsiębiorstwo muszą pogłębiać zrozumienie rynku docelowego, w tym profile nabywców, czynniki decydujące o dokonaniu zakupu i proces podejmowania decyzji o zakupach.

  • Zbadaj nowe rynki, regiony, demografię i nisze w branży.
  • Oprócz możliwości rozszerzenia działalności rozważ kontraktowanie bądź specjalizację w branży lub na niszowym rynku, po to, aby skoncentrować na nim swoje zasoby.
  • Wybierz inicjatywy, które wspierają umacnianie obecnych pozycji na rynku, a także zdobywanie nowych możliwości. Wykorzystuj szanse, zachowując strategiczną perspektywę i realistyczne oczekiwania.
  • Wybieraj te możliwości, dzięki którym firma może tworzyć zróżnicowane produkty i oferować unikalne wartości na rynku.

4. Wdrażanie i jednoczesna kontrola ryzyka

Firmy, które osiągają sukces, często korzystają z etapowego nastawienia na wdrażanie ważnych inicjatyw, takich jak transformacja do Przedsiębiorstwa Cyfrowego (Digital Enterprise). Podejście do implementacji zmian w podziale na fazy zapewnia sukcesy już na wczesnych etapach i zwiększa szanse na dopracowanie strategii w trakcie jej wdrożenia.

  • Zacznij od podstawowych koncepcji, a następnie rozbudowuj je.
  • Opanuj właściwe podstawy działania przed przejściem do bardziej zaawansowanych strategii. Przykładowo, podczas wdrażania procesów związanych z automatyzacją reakcji na wskazania czujników przemysłowych, zanim firma rozpocznie implementację, musi upewnić się, że może gromadzić i porządkować dane we właściwy sposób.
  • Zacznij od technologii, które będą stosowane w wielu aplikacjach – przykładowo Business Intelligence jest stosowany w niemal każdej aplikacji Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise).
  • Zastanów się nad właściwymi narzędziami do analiz i raportowania – są one warunkiem wdrożenia dla większej liczby aplikacji.
  • Monitoruj jakość i bezpieczeństwo. Podobnie jak w przypadku każdej nowej inicjatywy, należy wziąć pod uwagę integralność danych, jakość i bezpieczeństwo. Włącz w prace ekspertów, aby zminimalizować ryzyko.

5. Ewaluacja i doskonalenie

Robiąc coś po raz pierwszy, rzadko kiedy uzyskuje się perfekcyjny rezultat. Ciągłe doskonalenie to ważny element, czynnik krytyczny w branży produkcyjnej.

  • Oceniaj postępy w określonych z góry etapach, koryguj w razie potrzeby.
  • Informuj całą organizację o postępach. Świętujcie osiągnięcia, akcentując sugestie dotyczące ulepszeń.
  • Nie ustanawiaj zbyt niskich celów. W miarę doskonalenia się zespołu, zwiększaj oczekiwania.
  • Mierz nowe przychody lub zyski w odniesieniu do inwestycji, oceniając zwrot. ROI może być mniej istotne jeżeli dzięki zmianom poprawiamy wskaźnik lojalności klientów, osiąganie pozycji lidera w branży lub pozycjonowanie się jako firma ekspercka w danej dziedzinie.

Powyższe pięć kroków jest jedynie punktem wyjścia na drodze transformacji do Przedsiębiorstwa Cyfrowego (Digital Enterprise). Każda konkretna branża produkcyjna ma niewątpliwie własne, specyficzne i konieczne kroki, które należy podjąć, takie, jak wymagania branżowe, procedury testowe lub uzyskanie zgodności z wymaganiami.

Każda firma znajdzie własną wersję „planu, badań, działania, oceny”, optymalną w odniesieniu do oczekiwań organizacji i zainteresowanych stron. Jeden szablon nie pasuje do wszystkich przypadków, nie można także zalecić jednego formatu modernizacji dla wszystkich. Jednak opierając się na dokładnej ocenie danych, strategii i możliwości związanych z transformacją cyfrową, staje się oczywiste, że dla firmy produkcyjnej ważne jest wyjście poza możliwości systemu ERP.

Mariusz Siwek , Channel Director CEE North, Infor

Mariusz Siwek posiada czternastoletnie doświadczenie w branży oprogramowania biznesowego. Dołączył do firmy Infor wraz z przejęciem SSA Global w 2006 roku. Obecnie jest odpowiedzialny za strategię wprowadzania oferty na rynki Europy Wschodniej. Do jego głównych zadań należy rekrutowanie nowych partnerów oraz wdrażanie planów rozwoju firmy w regionie. Mariusz jest absolwentem studiów MBA na TSM Business School oraz posiada tytuł magistra technologii informatycznych i zarządzania produkcją.

http://pl.infor.com/

source: Infor

Keywords

erp, Infor

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP