Więcej niż ERP – jak firmy produkcyjne mogą przekształcić się w przedsiębiorstwo cyfrowe
Materiał prasowy print
Firmy produkcyjne, walczące o prymat pierwszeństwa w innowacji, nie mogą czekać dłużej i już teraz powinny zacząć planować swoją strategię Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise). Potrwa to na pewno dłużej niż jeden dzień, jednak producenci, którzy poprzestaną jedynie na systemach ERP i nie przeanalizują takich koncepcji, jak IoT, Big Data, mobilność i wdrożenie chmury, ryzykują korzystanie z przestarzałych technologii.
Przedsiębiorstwa cyfrowe charakteryzują się wzajemnie połączonymi, zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi pozwalającymi firmom produkcyjnym wykorzystywać dane w sposób strategiczny, proaktywny, zorientowany na klienta i przynoszący wymierne zyski. Zazwyczaj w cyfrowym przedsiębiorstwie można znaleźć sporo rozwiązań specyficznych dla danej firmy, często bazujących na możliwościach chmury. Wiele firm produkcyjnych zaadaptowało już rozwiązania następnej generacji i zaczęło czerpać z nich korzyści, jednak spora część analityków uważa, że ten postęp w produkcji jest obecnie dopiero w fazie rozwoju. Firmy ledwie zaczęły rozumieć ten potencjał i zajmować się tym aspektem działalności.
Większość analityków zgadza się z tezą, że należy oczekiwać poważnych zmian – to tylko kwestia czasu i zakresu. – W dzisiejszym świecie, w którym połączenia w biznesie odgrywają ważną rolę, strategia cyfrowa to jednocześnie strategia całego przedsiębiorstwa. Zwiększa ona możliwości i integruje je w całej organizacji – komentuje Deloitte.
Jeden wspólny element łączy wszystkie definicje i poglądy: dane. Rosnący wpływ istotnych danych jest siłą napędową przesunięcia paradygmatu w stronę nowoczesnej produkcji i fabryki przyszłości.
Kroki na drodze do transformacji firmy w Przedsiębiorstwo Cyfrowe
Osiągnięcie poziomu Cyfrowego Przedsiębiorstwa przed 2020 rokiem wymaga zaawansowanego planowania. Nie jest to proste zadanie, nie istnieje także gotowe rozwiązanie, które nagle przekształci firmę produkcyjną w wydajne przedsiębiorstwo cyfrowe. Zwykle jest to proces obejmujący wiele etapów, zewnętrznych ekspertyz, inwestycji i zaangażowania na najwyższym poziomie. Bez wsparcia zarządu (C level) w zakresie zarządzania budżetem, każdy taki plan skazany jest na niepowodzenie. Aby osiągnąć status Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise), firmy muszą przejść przez następujące, identyczne dla wszystkich, etapy:
1. Ustalanie priorytetów, celów i strategii
Każda firma, która podlega zmianom MUSI wiedzieć, co chce osiągnąć i dlaczego.
- Precyzyjnie określaj cele, aby możliwe było mierzenie postępów.
- Ustal realistyczne cele. Nie przesadzaj z korzyściami, ani nie ignoruj możliwych zagrożeń.
- Ustanów satysfakcję klientów jako centralną część tej strategii.
- Uwzględnij w strategii definicje sukcesu i sposoby ewaluacji postępów.
- Ustal priorytety i wybierz cele, aby firma mogła szybko osiągnąć pierwsze sukcesy pozwalające budować dalsze wsparcie dla procesów.
2. Tworzenie zespołów, wykorzystywanie wiedzy
Sukces transformacji cyfrowej wymaga jasno określonych ról poszczególnych członków zespołu i ściśle określonych oczekiwań wobec nich. Nie może to być projekt o niskim priorytecie, który pozwoli uzyskać jedynie przejściowe zaangażowanie.
- Utwórz zespół pracowników reprezentujących wszystkie działy w firmie.
- Wybierz jednego lidera tego zespołu i nadaj mu kompetencje podejmowania decyzji.
- Inwestuj w budowanie zespołu i upoważnij personel wewnętrzny do prowadzenia badań oraz uzyskanie kompetencji eksperckich w zakresie określonych tematów lub zadań, takich, jak analiza danych, narzędzia konfiguracyjne lub systemy kontroli jakości.
- Podziel role na segmenty możliwe do udźwignięcia, uważając, aby nie przeciążać żadnego z członków zespołu lub działów.
- Zaangażuj sceptyków, jak również entuzjastów. Zróżnicowana perspektywa może przynieść zrównoważony "panoramiczny" pogląd na projekt.
- Zwróć się do ekspertów branżowych, konsultantów i dostawców produktów, którzy będą wspierać prace w wysoce wyspecjalizowanych obszarach.
3. Optymalizowanie możliwości na rynku
Firmy produkcyjne z sukcesem zmieniające swoje przedsiębiorstwo muszą pogłębiać zrozumienie rynku docelowego, w tym profile nabywców, czynniki decydujące o dokonaniu zakupu i proces podejmowania decyzji o zakupach.
- Zbadaj nowe rynki, regiony, demografię i nisze w branży.
- Oprócz możliwości rozszerzenia działalności rozważ kontraktowanie bądź specjalizację w branży lub na niszowym rynku, po to, aby skoncentrować na nim swoje zasoby.
- Wybierz inicjatywy, które wspierają umacnianie obecnych pozycji na rynku, a także zdobywanie nowych możliwości. Wykorzystuj szanse, zachowując strategiczną perspektywę i realistyczne oczekiwania.
- Wybieraj te możliwości, dzięki którym firma może tworzyć zróżnicowane produkty i oferować unikalne wartości na rynku.
4. Wdrażanie i jednoczesna kontrola ryzyka
Firmy, które osiągają sukces, często korzystają z etapowego nastawienia na wdrażanie ważnych inicjatyw, takich jak transformacja do Przedsiębiorstwa Cyfrowego (Digital Enterprise). Podejście do implementacji zmian w podziale na fazy zapewnia sukcesy już na wczesnych etapach i zwiększa szanse na dopracowanie strategii w trakcie jej wdrożenia.
- Zacznij od podstawowych koncepcji, a następnie rozbudowuj je.
- Opanuj właściwe podstawy działania przed przejściem do bardziej zaawansowanych strategii. Przykładowo, podczas wdrażania procesów związanych z automatyzacją reakcji na wskazania czujników przemysłowych, zanim firma rozpocznie implementację, musi upewnić się, że może gromadzić i porządkować dane we właściwy sposób.
- Zacznij od technologii, które będą stosowane w wielu aplikacjach – przykładowo Business Intelligence jest stosowany w niemal każdej aplikacji Cyfrowego Przedsiębiorstwa (Digital Enterprise).
- Zastanów się nad właściwymi narzędziami do analiz i raportowania – są one warunkiem wdrożenia dla większej liczby aplikacji.
- Monitoruj jakość i bezpieczeństwo. Podobnie jak w przypadku każdej nowej inicjatywy, należy wziąć pod uwagę integralność danych, jakość i bezpieczeństwo. Włącz w prace ekspertów, aby zminimalizować ryzyko.
5. Ewaluacja i doskonalenie
Robiąc coś po raz pierwszy, rzadko kiedy uzyskuje się perfekcyjny rezultat. Ciągłe doskonalenie to ważny element, czynnik krytyczny w branży produkcyjnej.
- Oceniaj postępy w określonych z góry etapach, koryguj w razie potrzeby.
- Informuj całą organizację o postępach. Świętujcie osiągnięcia, akcentując sugestie dotyczące ulepszeń.
- Nie ustanawiaj zbyt niskich celów. W miarę doskonalenia się zespołu, zwiększaj oczekiwania.
- Mierz nowe przychody lub zyski w odniesieniu do inwestycji, oceniając zwrot. ROI może być mniej istotne jeżeli dzięki zmianom poprawiamy wskaźnik lojalności klientów, osiąganie pozycji lidera w branży lub pozycjonowanie się jako firma ekspercka w danej dziedzinie.
Powyższe pięć kroków jest jedynie punktem wyjścia na drodze transformacji do Przedsiębiorstwa Cyfrowego (Digital Enterprise). Każda konkretna branża produkcyjna ma niewątpliwie własne, specyficzne i konieczne kroki, które należy podjąć, takie, jak wymagania branżowe, procedury testowe lub uzyskanie zgodności z wymaganiami.
Każda firma znajdzie własną wersję „planu, badań, działania, oceny”, optymalną w odniesieniu do oczekiwań organizacji i zainteresowanych stron. Jeden szablon nie pasuje do wszystkich przypadków, nie można także zalecić jednego formatu modernizacji dla wszystkich. Jednak opierając się na dokładnej ocenie danych, strategii i możliwości związanych z transformacją cyfrową, staje się oczywiste, że dla firmy produkcyjnej ważne jest wyjście poza możliwości systemu ERP.
Mariusz Siwek , Channel Director CEE North, Infor
Mariusz Siwek posiada czternastoletnie doświadczenie w branży oprogramowania biznesowego. Dołączył do firmy Infor wraz z przejęciem SSA Global w 2006 roku. Obecnie jest odpowiedzialny za strategię wprowadzania oferty na rynki Europy Wschodniej. Do jego głównych zadań należy rekrutowanie nowych partnerów oraz wdrażanie planów rozwoju firmy w regionie. Mariusz jest absolwentem studiów MBA na TSM Business School oraz posiada tytuł magistra technologii informatycznych i zarządzania produkcją.
source: Infor