Engine Expo 2010 pod znakiem napędów hybrydowych i elektrycznych
Sebastian Pawłowski, Sławomir Kapelko, Mariusz Bojarski − PIAP print
Udział w Międzynarodowych Targach Technologii Silników Samochodowych Engine Expo w Stuttgarcie w Niemczech stwarza producentom samochodów okazję do zaprezentowania nowych technologii wchodzących na rynek motoryzacyjny.
Nowości w ramach Engine Expo
Tegoroczne targi prezentowały się okazale, zajmując pięć hal wystawowych, w których można było spotkać wystawców ze wszystkich ważniejszych firm związanych z technologią motoryzacyjną. Targi Engine Expo organizowane są w Stuttgarcie od 1999 roku. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 22 – 24 czerwca. W tym roku szczególnie dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się pawilon Electric & Hybrid, poświecony wyłącznie nowym technologiom z dziedziny baterii, ogniw paliwowych, silników elektrycznych oraz napędów hybrydowych.
Wśród baterii trakcyjnych prezentowanych na targach dominowały ogniwa wykonane w technologii LiFePO4, konkurencyjne względem innych akumulatorów litowo-jonowych ze względu na niskie koszty wykonania, długą żywotność oraz wyższy stopień bezpieczeństwa. Systemy zasilania oparte na tego rodzaju bateriach zaprezentowały m.in. European Batteries OY z Finlandii czy LiFeBATT LTD z Wielkiej Brytanii. Systemy te przeznaczone są do różnego typu pojazdów elektrycznych, zarówno do małych samochodów osobowych, jak również do autobusów czy samochodów ciężarowych.
W zakresie projektowania oraz rozwoju napędowych silników elektrycznych jedną z wiodących firm na świecie jest EVO Electric z Wielkiej Brytanii. Firma rozwija zaawansowane maszyny elektryczne oraz systemy napędowe o szerokim zastosowaniu w dziedzinie transportu. Na targach zaprezentowany został m. in. silnik tarczowy przeznaczony do samochodów osobowych, cechujący się znacznie lepszymi parametrami w stosunku do konwencjonalnych silników elektrycznych (większa moc, większy moment obrotowy, wyższa sprawność oraz niezawodność, mniejsza masa oraz gabaryty). Silnik ten uzyskuje bardzo dobry stosunek mocy do masy, równy 5 kW/kg. Silniki EVO electric zostały zastosowane w samochodach z napędem hybrydowym Lotus Evora 414E Hybrid. Rozwój nowych technologii w dziedzinie silników tarczowych to szansa na upowszechnienie napędów hybrydowych i elektrycznych w pojazdach mechanicznych.
W ciągu ostatnich lat obserwuje się dynamiczny rozwój w dziedzinie turbogeneratorów elektrycznych. Urządzenia tego typu umożliwiają odzysk energii ze spalin. Pozwala to na zwiększenie sprawności jednostki napędowej, a co za tym idzie, zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Światowym liderem w tej dziedzinie jest firma Bowman Power Group Ltd. z Wielkiej Brytanii. Na targach można było obejrzeć turbogenerator o mocy 60 kW oraz prędkości obrotowej turbiny 60 000 rpm.
Międzynarodowy Silnik Roku
„International Engine of The Year” to doroczny konkurs, w którym międzynarodowe jury złożone z 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów wybiera najlepsze silniki w 11 kategoriach. Podczas oceniania brane są pod uwagę między innymi zastosowane technologie, innowacyjność, osiągi oraz zużycie paliwa. Tegorocznym zwycięzcą, podobnie jak rok temu, został podwójnie doładowany, benzynowy silnik Volkswagena 1.4 TSI. Silnik ten montowany jest w samochodach takich jak VW Golf, Scirocco, Jetta, Touran, Tiguan oraz Seat Ibiza. Wśród najlepszych silników dominowały jednostki napędowe niemieckich producentów: BMW, Audi, Mercedes. W pierwszej dziesiątce pojawiły się również silniki Fiata i Toyoty.
Targi towarzyszące
Równolegle z targami Engine Expo odbywały się cztery inne motoryzacyjne imprezy targowe: Automotive Testing Expo, Vehicle Dynamics Expo, European Automotive Components Expo oraz Automotive Interiors Expo.
W ramach poszczególnych targów wystawcy prezentowali najnowsze rozwiązania w dziedzinach związanych z motoryzacją. Można było obejrzeć między innymi modele silników, baterie, aparaturę pomiarową oraz nowoczesne gadżety motoryzacyjne. Każdej imprezie towarzyszyło Open Technology Forum, podczas którego odbywały się prezentacje nowości motoryzacyjnych oraz dyskusje z ekspertami z różnych firm na temat rozwoju nowych technologii dla potrzeb rynku motoryzacyjnego oraz możliwości ich wdrażania do masowej produkcji.
Nowością tegorocznych targów było Automotive Interiors Expo, w ramach której to imprezy zwiedzający mieli możliwość poznać i posłuchać wiodących ekspertów w dziedzinie wytwarzania elementów wyposażenia wnętrz pojazdów, takich jak Cristina Zelda (Centro Richerche Fiat), Nick Hall (Coventry University), Michael Fechring (Daimler AG), Thorsten Suess (Faurecia Inneraim Systeme) czy dr Peter Roesgerr (Harman International).
mgr inż. Sebastian Pawłowski, mgr inż. Sławomir Kapelko, mgr inż. Mariusz Bojarski − PIAP