• Home page
  • Application
  • Railway Industry

Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP

Materiał prasowy (Łukasiewicz – PIAP) print

Wednesday February 16 2022
Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
Tweet

W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP został opracowany System Pomiarów i Diagnostyki Sieci Trakcyjnej SPiDST. Innowacyjne rozwiązanie służy do automatyzacji pomiarów kolejowej sieci trakcyjnej i diagnostyki w zakresie takich parametrów geometrycznych, jak wysokość zawieszenia, odsuw oraz miejscowe zużycie przewodów jezdnych. Nowatorstwo systemu potwierdza Złoty Laur przyznany w konkursie Laur Innowacyjności 2020.

System Pomiarów i Diagnostyki Sieci Trakcyjnej SPiDST składa się z pulpitu operatora, zestawu czujników do pomiaru wysokości zawieszenia przewodów jezdnych, czujnika przebytej drogi i opracowanego przez Łukasiewicz – PIAP nadążnego skanera laserowego monitorującego przestrzeń w obrębie przewodów jezdnych. Elementy systemu są mocowane na pociągu, a pomiar odbywa się w sposób automatyczny i bezdotykowo. Zaawansowane algorytmy analizy wyników pomiarów pozwalają na wykrywanie elementów współpracujących z przewodem jezdnym – uchwytów odległościowych, złącz przewodów jezdnych oraz podwieszeń.

Zapobieganie awarii i inteligentne serwisowanie

Opracowane przez Zakład Układów Pomiarowych Łukasiewicz – PIAP rozwiązanie jest przeznaczone do zastosowania jako wyposażenie pociągów sieciowych w celu przeprowadzenia ciągłej diagnostyki parametrów geometrycznych górnej sieci trakcyjnej. Korzyści z jego wprowadzenia to m.in. zmniejszenie liczby zamknięć torowych o około 80 %, ograniczenie błędnych pomiarów, spójność danych pomiarowych oraz inteligentne zarządzanie serwisowaniem sieci trakcyjnej.

Rozwiązanie jest nowatorskie w skali światowej ze względu na swoją dokładność, szybkość próbkowania oraz uniwersalność. Oferowana przez system funkcjonalność pozwala na stworzenie cyfrowego bliźniaka infrastruktury krytycznej w celu predykcji awarii oraz inteligentnego zarządzania serwisowaniem sieci trakcyjnej.

Nagrodzona innowacyjność

System Pomiarów i Diagnostyki Sieci Trakcyjnej został nagrodzony przez Kapitułę Konkursu im. Stanisława Staszica na najlepsze produkty innowacyjne. W jubileuszowej – 10. – edycji konkursu Laur Innowacyjności kapituła pod przewodnictwem wiceprezesa FSNT-NOT dr. hab. inż. Tadeusza Pawłowskiego przyznała systemowi SPiDST Złoty Laur w kategorii Automatyka 2020.

Celem konkursu Laur Innowacyjności jest promocja innowacyjnych produktów, technologii i usług, a także innych nowatorskich rozwiązań, praktycznie ze wszystkich dziedzin gospodarki, nauki oraz dziedzin użytecznych społecznie, służących m.in. rozwojowi gospodarczemu i konkurencyjności polskiej gospodarki.

System SPiDST otrzymał też srebrny medal na tegorocznych Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji INTARG.

SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – PRZEMYSŁOWY INSTYTUT AUTOMATYKI I POMIARÓW PIAP
Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa
tel. 22 87 40 140, fax 22 87 40 231
e-mail:aleksander.lopatynski@piap.lukasiewicz.gov.pl 
www.piap.pl 

source: Łukasiewicz–PIAP

Keywords

automatyka, diagnostyka sieci trakcyjnej, PIAP, przemysł kolejowy, SPiDST

Related articles

  • Tachograf serii TC-XXXP
  • Nowoczesna infrastruktura kolejowa - czym się powinna charakteryzować?
  • Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji
  • Gotowi na wiek cyfrowy w kolejnictwie?