Przemysł nowej generacji
Urszula Chojnacka drukuj
Za nami ósma edycja Forum Nowoczesnej Produkcji IndustryTech organizowanego przez firmę MMC Polska. Goście zebrani w warszawskim hotelu Arche mogli poznać aktualne megatrendy w świecie szeroko rozumianej zaawansowanej technologicznie produkcji – od wdrożenia nowych technologii, przez wykorzystanie danych, aż po aspekty finansowe, społeczne i ekologiczne.
Jesienne spotkanie z cyklu Forum Nowoczesnej Produkcji IndustryTech, zorganizowane w dniach 23–24 września 2019 r., przebiegło pod znakiem dyskusji – prowadzonych nie tylko w ramach debat, ale także sesji „round tables” – oraz wielu przykładów zaczerpniętych z praktyki. Forum w drugim dniu towarzyszył kongres Artificial Intelligence & Big Data. Na obu wydarzeniach królowały tematy automatyzacji i robotyzacji pracy i produkcji, implementacji rozwiązań sztucznej inteligencji, Big Data, personalizacji, cyberbezpieczeństwa, cloud computing, Internetu Rzeczy, a także wyzwań społecznych i ekologicznych, jak starzenie się społeczeństwa, zanieczyszczenie środowiska czy coraz powszechniejsza praca zdalna.
Elastyczność – konieczność, a nie wybór
Nowoczesna produkcja, z którą powszechnie jest dziś utożsamiane hasło Przemysł 4.0, wydaje się być już oswojonym tematem. Takie spotkania, jak wydarzenie organizowane przez MMC Polska pokazują jednak, jak bardzo dynamiczny jest rozwój sytuacji w tym obszarze i jak wiele aspektów i scenariuszy trzeba wziąć pod uwagę. Pozwalają również usystematyzować wiedzę i wytyczyć kierunek działania, który pozwoli osiągnąć realnie nowoczesny wymiar produkcji, co dziś wcale nie jest oczywiste. Przykładem jest podejście do cyfryzacji, które nierzadko jest mylnie postrzegane. – Nie mylmy informatyzacji – to robimy w Polsce od 20 lat – z cyfryzacją – powiedział Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell Technologies Polska i przewodniczący Rady Programowej Forum Nowoczesnej Produkcji Industry Tech. Otwierając kongres dodał też, że nadal nierzadko mamy w naszym kraju problem nawet z podstawową automatyzacją produkcji, tak więc wciąż jest wiele do zrobienia.
O różnych scenariuszach dyskutowano m.in. podczas debaty „Nowoczesne przedsiębiorstwo – redefinicja z perspektywy ciągłych zmian”. Jak zauważył jeden z jej uczestników, Waldemar Sławiński, Supply Chain Senior HR Manager w Grupie Żywiec, poza kwestiami stricte technologicznymi, dochodzą społeczne, np. starzenie się społeczeństwa i wchodzenie na rynek młodego pokolenia, które ma inny model pracy i inne oczekiwania, zarówno jako pracownik, jak i jako konsument.
Jednym z największych wyzwań i jednocześnie koniecznością jest dziś nie tylko planowanie, ale przede wszystkim elastyczność, ponieważ wiele zmiennych wpływających na funkcjonowanie firm produkcyjnych jest dziś nieprzewidywalnych i to niezależnie od zmian w środowisku geopolitycznym.
Dane – potencjał i wyzwanie w jednym
Umacnianiu pozycji konkurencyjnej sprzyja wdrażanie rozwiązań z zakresu Internetu Rzeczy. – Warto inwestować w gromadzenie danych, a chcąc pozostać konkurencyjnym trzeba dziś mieć dobrą strategię w zakresie wykorzystania Internetu Rzeczy – powiedział Jash Bansidhar, wiceprezes ds. IIoT w Advantech Europe. Z danych przytoczonych przez przedstawiciela firmy Advantech za serwisem leanproduction.com wynika, że 75% dużych producentów planowało lub planuje w tym roku unowocześnić operacje przy wykorzystaniu IoT.
Gromadzenie danych i ich rosnąca liczba to kolejne wyzwanie we współczesnej produkcji. – Zbieranie informacji to dopiero pierwszy krok, który nie jest celem samym w sobie – jest nim odpowiednie ich wykorzystanie – podkreślił Jacek Szczepański, wiceprezes zarządu firmy Atende. Tymczasem jednym z głównych problemów związanych z gromadzeniem danych jest to, że duża część z nich pozostaje niewykorzystana.
Na kongresie nie zabrakło też tematu łączności bezprzewodowej i rozmów o rywalizacji technologii 4G i 5G. Dość powszechna była opinia, że chociaż pierwsza z nich jest w zupełności wystarczająca, to świat przemysłu z niecierpliwością czeka na tę drugą, ponieważ może ona jeszcze bardziej ułatwić firmom produkcyjnym funkcjonowanie i rozwiązywanie problemów.
Roboty, Finanse 4.0 i bezpieczeństwo informatyczne
Nowoczesna produkcja nie jest możliwa bez odpowiedniego zaplecza finansowego. Jak zagwarantować sobie sukces, który przełoży się na wyniki finansowe? Na to pytanie starali się odpowiedzieć m.in. Konrad Marchlewski, wiceprezes zarządu ds. finansowych w firmie Atlas i Konrad Jakubiec, członek zarządu ds. operacyjnych i finansowych firmy Digital Teammates. – Do niedawna sprzedawaliśmy produkty, dziś sprzedajemy tzw. user experience – podkreślił Konrad Marchlewski. Elementem nowoczesnej produkcji powinno być nowoczesne zarządzanie finansami. Firma Atlas należy do tych, które już realizują w praktyce Finanse 4.0. W tej chwili 18 robotów pracuje dla spółki w kilku obszarach, m.in. księgowaniu, obsłudze windykacji czy zarządzaniu środkami trwałymi.
Z kolei KGHM Polska Miedź realizuje program KGHM 4.0, który obejmuje całą działalność spółki, zarówno w zakresie badawczo-rozwojowym, jak i inwestycyjnym, w tym takie obszary, jak bezpieczeństwo, produkcja, zarządzanie, informowanie oraz utrzymanie maszyn i urządzeń. Filarami KGHM 4.0 są transmisja danych, monitoring, lokalizacja, robotyka i analityka. Poza produkcją górniczo-hutniczą program będzie włączony do automatyzacji i robotyzacji procesu produkcyjnego, handlu i logistyki, przetwarzania danych i Big Data oraz cyberbezpieczeństwa. To ostatnie jest dziś jednym z kluczowych gwarantów prowadzenia bezpiecznej produkcji, a niebagatelną rolę w zapewnieniu i utrzymaniu bezpieczeństwa informatycznego odgrywają pracownicy. – To człowiek, a nie system komputerowy jest w tym przypadku najsłabszym ogniwem, a szczególnie zdradliwe jest poczucie bezpieczeństwa i założenie, że skoro w firmie działają zabezpieczenia, to nic złego nie może się wydarzyć – podkreślił Jakub Jagielak, dyrektor ds. rozwoju cyberbezpieczeństwa w firmie Atende.
Pełna relacja w numerze 11/2019 miesięcznika „Automatyka”
źródło: Automatyka
Komentarze
blog comments powered by Disqus