Chmura napędem nowoczesnych technologii
Urszula Chojnacka drukuj
Jak rewolucjonizować technologicznie firmę, by nie stracić z oczu pracowników i ich rozwoju? Co zrobić, by w obliczu niespodziewanego kryzysu, jak pandemia koronawirusa, nie utracić płynności operacyjnej? Dlaczego warto postawić na chmurę i rozwiązania typu platforma 3DEXPERIENCE? Odpowiedzi na te pytania udziela Ireneusz Borowski, Country Manager Poland w firmie Dassault Systèmes.
Rynek cloud computing w Polsce w ostatnich latach odnotowuje 30% wzrosty. Co stoi za sukcesem chmury obliczeniowej?
Chmura zapewnia wszystko, co jest potrzebne firmom do przeprowadzenia transformacji cyfrowej: dużą elastyczność, łatwy dostęp w każdym momencie, z każdego miejsca i urządzenia, a także natychmiastową dostępność zaawansowanego oprogramowania bez powiązanego z nim sprzętu. Przede wszystkim jednak gwarantuje prostotę działania. Można powiedzieć, że chmura jest dziś podstawowym motorem napędowym trendów w technologii cyfrowej, takich jak mobilność, Internet Rzeczy czy analityka wielkich zbiorów danych.
Powszechne „obłaskawienie” chmury wydaje się jednak wciąż być przyszłością, szczególnie wśród mniejszych firm. Czy cloud computing to rozwiązanie tylko dla dużych graczy, czy sprawdza się również w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw?
Chmura w pewien sposób „demokratyzuje” technologie, udostępniając je także mniejszym firmom i start-upom. Dla małych firm chmura jest idealnym rozwiązaniem. Coś, co wymagało kosztownej – zarówno do zbudowania, jak i utrzymania – infrastruktury jest zamieniane na model oparty na wynajmie, więc unikamy kosztów inwestycyjnych. Firmy wykorzystują to oprogramowanie wtedy, gdy naprawdę go potrzebują. Przykładowo, by dokonać symulacji, trzeba mieć zaawansowany i mocny hardware. Technologie chmurowe pozwalają na wynajęcie go tylko na czas symulacji, co jest ważne szczególnie dla małych start-upów, które korzystają z niego najwyżej kilka razy w roku. W tym przypadku duże firmy są nawet w trudniejszej sytuacji, bo mają co prawda oprogramowanie, które umożliwia wykorzystywanie wielu z tych funkcji, ale w sposób niezintegrowany. Dlatego czasem trudno im przejść na rozwiązania chmurowe i rozwinąć pełen potencjał innowacyjności.
Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Zarówno duże organizacje, jak i firmy z sektora MŚP mierzą się dziś z podobnymi wyzwaniami: problemy stają się coraz bardziej złożone, wymagają szybkiej reakcji oraz łączenia wiedzy i umiejętności różnych osób lub działów. W cyfrowej rzeczywistości tradycyjny model pracy, gdzie wszystkie zespoły działały jako odrębne zbiory osób, już się nie sprawdza. Odpowiedzią na nowe wyzwania jest solidna platforma, która zapewni wszystkim interesariuszom dostęp do jednej wersji danych, jedynego źródła prawdy (Single Source of Truth) w czasie rzeczywistym.
W jaki sposób chmura staje się siłą napędzającą innowacje?
Chmura z pewnością nie jest już tylko prostym zamiennikiem dotychczasowych systemów, fizycznie zainstalowanych w firmie. Przedsiębiorstwa, które zainwestowały w cloud computing, są elastyczne pod względem zakupu zasobów informatycznych, mogą szybko zwiększać, a w razie potrzeby także zmniejszać zdolności produkcyjne oraz minimalizować wydatki inwestycyjne. Chmura przynosi innowatorom także wiele innych korzyści, jak choćby poprawa integralności danych czy umożliwienie współpracy osób związanych z projektem, często pracujących w odległych lokalizacjach.
Jak to wygląda w praktyce?
Podam przykład naszego klienta z branży e-mobilności. Podczas tegorocznych targów CES na stoisku Dassault Systèmes swoje rozwiązanie zaprezentował start-up Canoo z Los Angeles. Na bazie naszej platformy 3DEXPERIENCE w chmurze w niespełna dwa lata zaprojektował pierwszy fizyczny prototyp pojazdu bazującego na konstrukcji deskorolki. Na standardowym „podwoziu” można montować różne moduły i systemy, a więc efektem końcowym może być np. auto sportowe czy dostawcze. Proszę sobie wyobrazić, jak ogromnym ułatwieniem było połączenie w wirtualnej sieci projektantów, inżynierów, architektów systemów, analityków biznesowych oraz specjalistów od marketingu.
Na przykładzie Canoo można zobaczyć pełen potencjał zastosowania platformy 3DEXPERIENCE w chmurze: inżynierowie i wszyscy pracownicy firmy, niezależnie od lokalizacji, mają dostęp do jednego modelu produktu. Zespoły pracowników mogą współpracować nad powstawaniem koncepcji, tworząc trójwymiarowe modele w świecie wirtualnym, a inżynierowie mogą ten model dopracowywać. W ten sposób eliminujemy ryzyko, że zaangażowane strony zaczną pracować z różnymi wersjami projektu lub że dojdzie do utraty informacji, ponieważ jeden z członków zespołu zapomni utworzyć kopię zapasową.
To jednak nie wszystko – oferujemy narzędzia, które pozwalają na stworzenie „wirtualnego bliźniaka” i symulowanie zachowania produktu w świecie rzeczywistym. Dzięki temu np. eliminuje się konieczność przeprowadzania fizycznych testów. Takie działania przynoszą firmom ogromne oszczędności czasu i finansów.
Wydaje się, że optymalizacja kosztów to – obok zwiększania innowacyjności – jeden z głównych powodów wprowadzania nowych technologii.
Niektóre przedsiębiorstwa wprowadzają nowe technologie w celu zredukowania zatrudnienia, a przez to i kosztów pracy. Jednak bezrefleksyjna wymiana człowieka na technologię oznacza, że kapitał ludzki organizacji pozostaje słabo rozwinięty. Takie działanie generuje oszczędności krótkoterminowe, ale w dłuższej perspektywie może okazać się, że firma nie rozwija się w sposób zrównoważony. Trzeba wyraźnie podkreślić, że transformacja cyfrowa nie sprowadza się wyłącznie do automatyzacji i robotyzacji istniejących procesów, ale wiąże się z radykalną przebudową modeli biznesowych oraz wykorzystaniem całego spektrum dostępnych obecnie technologii i rozwiązań, jak IoT, AI czy zaawansowana analityka. To połączenie stwarza ogromne możliwości dla pracowników. Właśnie tędy prowadzi droga do sukcesu organizacji.
Wyraźnie widać to na przykładzie różnych przedsiębiorstw, z którymi Dassault Systèmes współpracuje. Tylko firmy koncentrujące się na technologii idącej w parze z wykwalifikowaną kadrą, z powodzeniem wprowadzają innowacje. Jest to możliwe, ponieważ pracownicy działają w odmienny sposób, tworzą nowe zespoły i w rezultacie generują nowe pomysły. Dodatkowo wdrożenie nowej technologii jest najskuteczniejsze, jeśli jest ona strategicznie dostosowana do modelu biznesowego firmy i stanowi integralną część strategii korporacyjnej, która znajduje także odzwierciedlenie w programie rozwoju kompetencji pracowników. Jeśli te czynniki zostaną wzięte pod uwagę, organizacja i jej pracownicy będą kulturowo przygotowani do zaakceptowania postępu technologicznego. W efekcie będą korzystać z wydajności i innowacyjności, jakie oferuje technologia udostępniana w chmurze.
Część odbiorców podchodzi z rezerwą do przechowywania danych w chmurach obliczeniowych, obawiając się o ich bezpieczeństwo. Na ile takie obawy są uzasadnione?
Jak pokazuje praktyka, tradycyjna infrastruktura niesie za sobą dużo większe zagrożenia niż chmura. Przykładem są problemy z niedostępnością systemów w wyniku ataków ransomware czy awarie na dużą skalę, które dotknęły wiele firm.
W Dassault Systèmes zastosowaliśmy koncepcję dogłębnej ochrony (Security in Depth) w oferowanych rozwiązaniach chmurowych. Ma ona na celu zapewnienie dobrze kontrolowanych warstw bezpieczeństwa ze szczególnym naciskiem na dogłębną ochronę. Ta koncepcja bazuje na stosowaniu kilku niezależnych mechanizmów w celu ograniczania wszelkich czynników ryzyka. Niezablokowanie wrogiego działania przez jeden mechanizm nie stworzy zatem zagrożenia, ponieważ działanie to zostanie następnie zablokowane przez inny.
Dziś, w obliczu pandemii COVID-19, chmura nabiera nowego, rosnącego znaczenia – ułatwia firmom utrzymanie podstawowej funkcjonalności, jaką jest ciągłość operacyjna.
Zdecydowanie tak. Stoimy obecnie w obliczu bezprecedensowego kryzysu, ale biznes musi trwać. Pandemia i wynikające z niej konsekwencje skłoniły wiele firm do poszukiwania drogi do szybkiej transformacji procesów, aby ich zespoły mogły produktywnie pracować z domu. Naszą odpowiedzią jest 3DEXPERIENCE w chmurze. Rozwiązanie zapewnia usługi typu „wszystko w jednym” – oprogramowanie jako usługę, platformę jako usługę i infrastrukturę jako usługę.
Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami, więc wiemy, jak radzą sobie w tym trudnym czasie. Podam przykład dwóch firm, które ostatnio podzieliły się swoimi doświadczeniami. Pierwsza z nich, CadMakers – firma inżynierska zajmująca się dostarczaniem połączonych rozwiązań cyfrowych dla przemysłu budowlanego i produkcyjnego – wykorzystuje 3DEXPERIENCE w chmurze jako podstawowe narzędzie do tworzenia plików CAD/VDC. Ponieważ platforma 3DEXPERIENCE zapewnia wspólne środowisko danych dla wszystkich aplikacji, ich zespół jest w stanie płynnie współpracować z dowolnego miejsca. Inny przykład pochodzi z branży lotniczej. To firma Elixir Aircraft, która wykorzystuje naszą platformę do pracy nad projektem lekkiego samolotu. Współpraca jej zespołów, niezależnie od lokalizacji, pozostała niezaburzona. To pokrzepiające informacje, pokazujące, że nawet w trudnym czasie społecznego dystansowania się, wciąż jesteśmy w stanie efektywnie współpracować.
Ireneusz Borowski
Absolwent Politechniki Warszawskiej. Od początku kariery zawodowej zajmował się sprzedażą i wprowadzaniem nowych produktów na rynek, a od ponad 20 lat jest związany z branżą nowoczesnych technologii informatycznych dla przemysłu.
Karierę zawodową rozpoczął w 1998 r. w firmie Autor. Później dołączył do CNS Solutions jako Account Manager i Special Program Manager. W latach 2000–2008 pracował w Premium Technology, zajmując m.in. stanowiska Project Managera, zastępcy dyrektora handlowego i dyrektora działu. Na początku 2000 r. zaczął wprowadzać na rynek unikalne rozwiązania do monitorowania danych dla maszyn NC. Był również odpowiedzialny za wprowadzenie i sprzedaż rozwiązań do programowania robotów off-line.
12 lat temu dołączył do zespołu firmy Dassault Systèmes, w której obecnie, jako Country Manager Poland, jest odpowiedzialny za wzmocnienie lokalnej obecności i rozszerzenie pozycji rynkowej Dassault Systèmes w Polsce. Zajmuje się także wspieraniem klientów Dassault Systèmes w transformacji cyfrowej oraz rozwojem biznesu w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Przez kilkanaście lat pracy znacznie rozwinął lokalny kanał partnerski firmy, co zaowocowało trzykrotnym wzrostem przychodów Dassault Systèmes w Polsce.
Prywatnie Ireneusz Borowski lubi fotografować przyrodę podczas górskich wycieczek z rodziną, a ze względu na syna, który jest młodym piłkarzem, zaczął pasjonować się również piłką nożną.
źródło: Automatyka 4/2020
Komentarze
blog comments powered by Disqus