2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Electrics

Ładowarki akumulatorowe Mean Well z opcją programowania

Robert Augustynowicz (ELMARK Automatyka) print

Thursday October 26 2017
Ładowarka RPB-1600
Tweet

Od niedawna w ofercie firmy Mean Well możemy znaleźć kilka serii programowalnych ładowarek akumulatorowych, m.in RPB-1600 czy ENC-120. Dzięki nowoczesnej konstrukcji oraz dodatkowemu oprogramowaniu użytkownik może sam kontrolować poziom napięcia oraz prąd ładowania.

Od wielu lat ochrona środowiska oraz rozwój technik oszczędzania energii są przedmiotem badań ośrodków naukowych. Następstwem prowadzonych prac było skonstruowanie pojazdów elektrycznych, które zamiast tradycyjnego paliwa wykorzystują silniki elektryczne oraz odpowiednie „zasobniki” energii elektrycznej. Okazuje się jednak, że tradycyjne akumulatory kwasowo--ołowiowe nie są najlepszym rodzajem urządzeń do gromadzenia energii elektrycznej w pojazdach tego typu – m.in. ze względu na niski stosunek zgromadzonej energii do masy (czyli gęstość energii) oraz stosunkowo niski prąd ładowania/rozładowywania. To powoduje, że możliwość odzysku energii hamowania (tzw. system KERS) jest ograniczona, zaś użytkownik jest zmuszony do długich przestojów w celu uzupełnienia „paliwa”.

Baterie i akumulatory w pojazdach elektrycznych

Czynnikiem, który ogranicza ilość możliwej do odzyskania energii w pojeździe elektrycznym jest zdolność baterii do przyjęcia energii, a więc jej maksymalny prąd ładowania. Hamowanie trwa zazwyczaj maksymalnie kilka sekund, zaś ilość wydzielonej energii jest spora, dlatego bateria nie może w tak krótkim czasie przyjąć tak dużej energii. Ponadto ładowanie i rozładowywanie akumulatora znaczną wartością prądu wpływa na zmniejszenie żywotności, tym samym powodując wzrost kosztów eksploatacyjnych.

Okno programu

Bateria litowo-jonowa została opracowana prawie 20 lat temu i jest powszechnie stosowana ze względu na dużą gęstość energii, brak efektu pamięciowego oraz niewielki prąd samorozładowania. W pojazdach elektrycznych stosuje się natomiast coraz częściej zmodyfikowane wersje baterii litowo-jonowych – np. akumulatory ołowiowo-kwasowe są często zastępowane nowszymi litowo-żelazowo-fosforanowymi (LiFePO4) m.in. w wózkach golfowych, motocyklach i samochodach. W najnowszej literaturze można również spotkać przykłady aplikacji wykorzystujących tytanian litu (LiTi03 + FePO4), chociaż ta technologia jest wciąż jeszcze dopracowywana. Wszystkie wymienione technologie wymagają niestandardowego podejścia do procesu ładowania.

Tradycyjne ładowarki akumulatorowe (de facto przeznaczone do akumulatorów kwasowo-ołowiowych) nie zawsze gwarantują bezpieczne i pełne naładowanie baterii litowych. Wynika to przede wszystkim z konieczności zastosowania innego napięcia oraz dopuszczalnego maksymalnego prądu ładowania. Ważnym aspektem jest również kontrola temperatury w trakcie ładowania, gdyż pod wpływem zbyt wysokiej temperatury baterie litowe mogą eksplodować. Chcąc w pełni wykorzystać zalety wynikające z zastosowania takiej baterii, użytkownik musi pamiętać, że tradycyjna ładowarka nie sprawdzi się w tego typu aplikacji. Konieczne jest zastosowanie urządzenia, które będzie mogło – w zależności od potrzeb – dostosować charakterystykę ładowania w taki sposób, by zapewnić bezpieczną pracę z wieloma rodzajami akumulatorów. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich układów scalonych i odpowiedniego oprogramowania jest to możliwe.

Ładowarka

Ładowarki Mean Well z opcją zmiany krzywej ładowania

Firma Mean Well wprowadziła na rynek kilka serii ładowarek umożliwiających zmianę krzywej ładowania, dzięki czemu użytkownicy mogą sami ustawiać żądane parametry (zakładka CURVE PROFILE). Jest to szczególnie istotne w dobie coraz popularniejszych pojazdów elektrycznych oraz zaawansowanych urządzeń wykorzy­stujących baterie litowe, AGM, żelowe itp.

W ofercie producenta można znaleźć m.in. serie ENC i RPB. Przenośne ładowarki ENC mają moc 120 W, 240 W lub 360 W. Charakteryzują się solidną metalową obudową, aktywnym PFC, funkcją kompensacji temperatury oraz brakiem wentylatora. Ładowarki tej serii są wyposażone w zabezpieczenia: zwarciowe, nadnapięciowe, temperaturowe, odwrotnej polaryzacji oraz zbyt niskiego lub wysokiego napięcia baterii. Seria RPB jest przeznaczona do pracy w systemach RACK. Moc urządzenia wynosi 1600 W, dzięki czemu ładowarka może „obsługiwać” zestawy akumulatorów. Dodatkowo możliwe jest łączenie równolegle do maksymalnie 4800 W. 

Schemat podłączenia programatora

W celu zmiany parametrów ładowania obie ładowarki wykorzystują dodatkowy programator SBP-001 oraz odpowiednie oprogramowanie. Dołączone oprogramowanie umożliwia nie tylko zmianę prądu czy napięcia ładowania, lecz także liczbę stopni ładowania – dwa lub trzy, w zależności od wymagań. W zakładce setting użytkownik może również ustawić kompensację temperaturową lub wybrać jedną z predefiniowanych charakterystyk ładowania (w zależności od modelu ładowarki). Wymienione rozwiązania charakteryzują się wysoką jakością i mają trzyletnią gwarancję producenta. Modele ENC oraz RPB są dostępne w ofercie autoryzowanego dystrybutora marki Mean Well – firmy Elmark Automatyka.

ELMARK AUTOMATYKA Sp. z o.o.
ul. Niemcewicza 76, 05-075 Warszawa-Wesoła
tel. 22 773 79 37, 778 99 25
fax 22 773 79 36
e-mail: elmark@elmark.com.pl
www.elmark.com.pl

source: Automatyka 7-8/2017

Keywords

Elmark Automatyka Sp. z o.o., Mean Well, Ładowarki akumulatorowe

Related articles

  • Zwieranie i rozłączenie w jednym ruchu. Bloki zaciskowe Push-X do pomiaru pośredniego i półpośredniego
  • Push-X: Połączenie bez użycia narzędzi zwiększa wydajność
  • Ochrona zdrowia podczas lutowania przy pomocy pochłaniacza oparów
  • Przewody kompensacyjne i termoparowe
  • Kable i przewody. Rodzaje i zastosowanie

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP