Bezpieczny, zdalny serwis instalacji automatyki
Ubiquity to opracowane przez firmę ASEM rozwiązanie zdalnego dostępu serwisowego do instalacji. Umożliwia zdalny serwis i rekonfigurację pracy systemów automatyki, jednocześnie redukując koszty związane z serwisem i eksploatacją. Rozwiązanie odpowiada na potrzeby użytkowników, którym zależy na ciągłości pracy instalacji i szybkości serwisu. Jest też bardzo pomocne w fazie odbioru instalacji, nie wymaga bowiem obecności ekipy technicznej w obiekcie, co znacznie ogranicza koszty inwestycji.
Ubiquity umożliwia zdalny dostęp za pomocą połączenia VPN (sieć Ethernet lub GSM) do urządzeń automatyki (typu sterowniki PLC, napędy, a także systemy sterowania i zdalnego nadzoru) podłączonych podsiecią Ethernet i szeregowych. Rozwiązanie nie wymaga instalacji dodatkowych urządzeń i pozwala na działanie w oddalonych instalacjach, podobnie jak w sieci lokalnej. Umożliwia inżynierom wsparcia reakcję na powstające problemy, bez konieczności wyjazdów i pobytów w obiektach. Podczas fazy uruchomienia i odbioru instalacji możliwe jest dokonywanie modyfikacji i aktualizacji aplikacji, a także zdalne debugowanie sterowników PLC i innych urządzeń automatyki dostępnych w sieci.
Zdalny serwis Ubiquity z komputerów, paneli i routerów ASEM
Platforma Ubiquity jest wbudowana w panele HMI i systemy sterowania PAC firmy ASEM. Routery Ubiquity to z kolei niezależne rozwiązania zapewniające zdalny dostęp serwisowy dowolnym urządzeniom automatyki. Za pośrednictwem routerów Ubiquity urządzenia wyposażone tylko w porty szeregowe są udostępniane także w sieci Ethernet. Routery RK/RM11 mają wbudowany modem 2G/3G/3G+EDGE/HSPA i umożliwiają dostęp do maszyn i instalacji bez użycia przewodowego połączenia internetowego.
Licencja Ubiquity Basic Runtime jest także zainstalowana bezpłatnie w wybranych rodzinach komputerów panelowych i box producenta (m.in. komputery linii HT i OT, montowane na ramieniu VPC2200 i VK3200, a także box PC serii PB). Aby rozpocząć korzystanie z funkcjonalności zdalnego dostępu, należy wykonać dwa proste kroki. Konieczna jest instalacja aplikacji Ubiquity Control Center na dowolnym komputerze z systemem Windows (aplikacja dostępna bezpłatnie na stronie producenta). Autoryzacja połączenia między urządzeniem lokalnym i zdalnym jest dokonywana przez Internet, z wykorzystaniem serwera Ubiquity. Aby uzyskać komunikację z serwerem, trzeba założyć na nim domenę (konto), do której przypisywane będą urządzenia z możliwością zdalnego dostępu oraz użytkownicy systemu.
Podsumowując, w skład środowiska Ubiquity wchodzą następujące elementy:
- Ubiquity Runtime – aplikacja instalowana na urządzeniu zdalnym (np. komputerze ASEM), z którym jest nawiązywana komunikacja,
- Ubiquity Control Center – aplikacja instalowana na komputerze serwisowym, która umożliwia konfigurację połączenia z urządzeniami zdalnymi, przy czym komputer z Ubiquity Control Center pełni funkcję stacji nadzorczej,
- domena na serwerze Ubiquity – konto na serwerze, które odpowiada za autoryzację połączenia pomiędzy komputerem z aplikacją Ubiquity Control Center a komputerem zdalnym.
Ubiquity używa połączenia internetowego, tworząc sieć VPN między komputerem serwisowym (który pełni funkcję stacji nadzorczej Ubiquity Control Center) a zdalnym urządzeniem (z aplikacją Ubiquity Runtime). Stacja nadzorcza uzyskuje dostęp do takich funkcji, jak: zdalny pulpit, czat, wymiana plików, zdalne programowanie i serwisowanie urządzeń oraz aktualizacja aplikacji. Korzystanie z funkcjonalności zdalnego serwisu nie wiąże się z opłatami za przesyłane dane i urządzenia podpięte do systemu.
Współdzielenie dostępu do Internetu
Ubiquity umożliwia szybką implementację funkcjonalności współdzielenia dostępu do Internetu między różnymi urządzeniami w sieci. Konfiguracja funkcji odbywa się za pomocą aplikacji Ubiquity Runtime lub konfiguratora w aplikacji Control Center. Funkcja współdzielenia dostępu do Internetu może być udostępniona wszystkim urządzeniom w podsieci LAN. Możliwe jest również ograniczenie dostępu dla poszczególnych urządzeń za pomocą filtrowania po adresach MAC.
Aplikacja webowa
Dostępna bezpłatnie aplikacja webowa umożliwia dostęp do zdalnego pulpitu urządzeń z zainstalowanym Runtime Ubiquity. Aplikacja Ubiquity Web może być obsługiwana z poziomu wszystkich urządzeń z przeglądarką kompatybilną z technologią HTML5. Aby ją uruchomić, wystarczy otworzyć przeglądarkę i wpisać adres: https://www.ubiquityweb.net.
Aplikacja webowa jest dostępna dla wszystkich użytkowników Ubiquity i wszystkich typów domen, z wyjątkiem Private Server. Logując się do domeny, otrzymujemy listę urządzeń dostępnych w systemie zdalnego serwisu i za pomocą jednego kliknięcia uzyskujemy dostęp do ich zdalnych pulpitów. Zdalny pulpit udostępnia wizualizację pracy poszczególnych urządzeń oraz dostęp do ustawień systemowych, wraz z możliwością ich zdalnej modyfikacji.
Ubiquity Web App zapewnia pełną interakcję z pulpitem zdalnym i działa zarówno na komputerach PC z klawiaturą i myszką, jak i na urządzeniach przenośnych z ekranem dotykowym i obsługą gestów, jak tablety i smartfony. Strona logowania do aplikacji zawiera listę dotychczas przetestowanych przeglądarek i link do instrukcji obsługi, gdzie można znaleźć instrukcje dotyczące korzystania z aplikacji.
Prosta aktualizacja do najnowszej wersji
Platforma Ubiquity w wersji 8 umożliwia obsługę automatycznych aktualizacji aplikacji Control Center, a także oprogramowania, w urządzeniach dołączonych do domeny.
Po uruchomieniu aplikacji Ubiquity Control Center automatycznie następuje analiza dostępności nowszych wersji oprogramowania. Jeżeli dostępna jest nowsza wersja, można ją zainstalować bez konieczności odinstalowywania wersji wcześniejszej.
Wersja przenośna Ubiquity
Możliwość przenoszenia licencji Ubiquity między różnymi urządzeniami dodatkowo rozszerza funkcjonalności zdalnego dostępu serwisowego. Licencja Ubiquity portable może być aktywowana na jednym urządzeniu jednocześnie, ale można ją przenosić na inne urządzenia nawet dwudziestokrotnie. Co istotne, nie występują żadne ograniczenia czasowe ‒ licencja na jednym urządzeniu pozostaje aktywna przez nieograniczony czas.
Przenośna licencja Ubiquity jest dostępna dla systemów Win 32/64 i Win CE. Można ją aktywować na urządzeniach ASEM i innych producentów. Aktywacji można dokonać off-line na komputerze lub bezpośrednio z Ubiquity Control Center.
Audyt bezpieczeństwa
Środowisko Ubiquity w wersji 8 otrzymało certyfikat bezpieczeństwa dla sieci łączności przemysłowej bazujących na Internecie. Certyfikat poświadcza bezpieczeństwo wszystkich komponentów systemu i potwierdza jego pełną zgodność z normą IEC 62443-3.
Ubiquity umożliwia bezpieczny, zdalny dostęp do urządzeń automatyki za pomocą VPN, a co za tym idzie – diagnozowanie i rozwiązywanie niektórych problemów w instalacji bez konieczności wyjazdów serwisowych. Rozwiązanie zapewnia ciągłość pracy instalacji i szybkość serwisu, a ponadto ułatwia konfigurację i modyfikację ustawień maszyn i instalacji automatyki. Dużym udogodnieniem jest również to, że podczas odbiorów i uruchomień instalacji nie jest wymagana obecność ekipy technicznej w obiekcie.
SABUR Sp. z o.o.
ul. Puławska 303, 02-785 Warszawa
tel. 22 549 43 53, fax 22 549 43 50
e-mail: sabur@sabur.com.pl
www.sabur.com.pl
source: Automatyka 5/2017