2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Assembly and Conveyance

MagneMotion – unikalna technologia do sterowania wieloma wózkami

Materiał prasowy (Rockwell Automation Polska) print

Friday June 22 2018
MagneMotion – unikalna technologia do sterowania wieloma wózkami
Tweet

Postęp w technologii napędów liniowych zmienił sposób, w jaki producenci maszyn i urządzeń, integratorzy systemów i użytkownicy systemów rozważają możliwości przepływu produktów w ramach linii produkcyjnej. Technologia niezależnych wózków transportowych MagneMotion oraz system iTRAK, opracowane przez Rockwell Automation, wykorzystują silniki liniowe do inteligentnego, dokładnego i niezależnego przemieszczania szerokiej gamy produktów. Technologia MagneMotion stanowi podstawę dla nowych, inteligentnych systemów transportowych, które są zaawansowaną i wydajną alternatywą dla konwencjonalnych przenośników i systemów pozycjonowania.

Te unikalne systemy napędowe mają skalowalne, rozproszone architektury, które umożliwiają bezpieczne i wydajnie zarządzanie wieloma wózkami, sterując nimi za pomocą sieci komunikacyjnej. Zapewniają niezależną kontrolę pozycji, prędkości, przyspieszenia i zrywu każdego produktu na linii oraz inteligentne zarządzanie przepływem produktów w celu uzyskania maksymalnej przepustowości. Rozproszona komunikacja między modułami sterującymi umożliwia wyjątkową skalowalność. Wbudowana autodiagnostyka i detekcja defektów pozwalają na szybką identyfikację problemów.

Silniki liniowe z magnetycznym napędem

Strona pierwotna silnika jest wbudowana w konstrukcję silnika, w zamknięty tor w systemie iTRAK lub konfigurowalny złożony tor w systemie MagneMotion. Strona wtórna silnika znajduje się w poszczególnych wózkach i ma postać magnesu stałego z ziem rzadkich. Siła napędowa jest wytwarzana przez prąd w cewkach zasilających umieszczonych w korpusie toru. Sterowanie amplitudą i fazą prądu wytwarza pole magnetyczne napędzające wózek. Gdy wózek porusza się wzdłuż toru, amplituda i polaryzacja pola są dostosowane tak, aby uzyskać najbardziej wydajną siłę napędową. Czujniki magnetyczne umieszczone wzdłuż toru pozwalają na precyzyjne i ciągłe śledzenie wózka, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznych urządzeń i ułatwiając użycie tej techniki liniowej.

Technologia MagneMotion a rozwiązania konwencjonalne

Zalety technologii niezależnych wózków w stosunku do rozwiązań konwencjonalnych:

  • zwiększona niezawodność przy mniejszej liczbie części podlegających zużyciu,
  • przyspieszanie i hamowanie niezależne od tarcia,
  • polepszona wydajność i precyzja sterowania pozycji,
  • cichy, bezkolizyjny i bezuderzeniowy układ transportowy,
  • pokonywanie stromości niezależne od tarcia,
  • brak zasilania i sterowania umieszczonego na wózkach,
  • sterowanie wieloma wózkami poruszającymi się po złożonych trajektoriach,
  • bez przesyłania sygnałów komunikacyjnych lub sterujących do poruszającego się wózka.

Indywidualne sterowanie

W systemie iTRAK każdy wózek jest niezależną osią pozycjonowaną, dzięki czemu sterownik PAC wysokiego poziomu umożliwia synchronizację każdego wózka z osiami zewnętrznymi, takim jak systemy robotowe czy układy krzywkowe. Zaletą takiego podejścia jest to, że każdy wózek może być indywidualnie sterowany w każdym miejscu na torze przez cały czas. Umożliwia to nie tylko przypisanie krzywki ruchu zewnętrznych systemów synchronicznie dla każdego wózka, ale także pozwala sąsiednim wózkom na skoordynowaną zmianę względnego odstępu przy obsłudze aplikacji składowania.

Rockwell Automation

Wybór trybu sterowania

System MagneMotion może także być sterowany w trybie osiowym po zastosowaniu silników z obsługą SYNC-IT wraz z kontrolerami Allen-Bradley ControlLogix lub CompactLogix oraz wykorzystaniem programu profili ruchu w oprogramowaniu Studio 5000 Logix Designer. MagneMotion zapewnia także sterowanie w trybie „odpal i zapomnij” (jak w przypadku rakiet samonaprowadzających się). Sterownik PAC wysokiego poziomu, wydaje każdemu wózkowi polecenie gdzie ma znaleźć się wózek, a system sterowania wózkami sam wybiera ścieżki ruchu, prędkości oraz dystans do kolejnych wózków. Tryb ten jest idealny dla układu złożonego z wielu ścieżek, z rozbudowaną topologią, gdzie wózki muszą się poruszać od jednej stacji (pozycji) do następnej. System sterowania zarządza ścieżkami i przepływem wózków, realizując jednocześnie obsługę antykolizyjną. Możliwość łączenia obu trybów pracy pozwala na zapewnienie uniwersalności, przy zminimalizowaniu programu sterownika PLC.

Oszczędność energii

Technologia niezależnych wózków zapewniając uniwersalność, skalowalność i łatwość użytkowania, zdecydowanie ogranicza zużycie energii w porównaniu z konwencjonalnymi systemami przenośników. Wynika to z potrzeby zasilania tylko tych cewek, które wymagane są do ruchu wózków.

Aplikacje automatyki przemysłowej wykorzystujące przenośniki taśmowe i łańcuchowe, siłowniki pneumatyczne lub hydrauliczne oraz napędy śrubowe, to tylko kilka przykładów, w których silniki liniowe mogą być realną, nowoczesną i wydajną alternatywą.

Główne zalety systemów niezależnych wózków transportowych:

  1. 1. Magnesy poruszane są przez cewki niezależnie zasilane energią
    1. magnesy i wózki nie mają żadnej inteligencji,
    2. niska masa ruchoma zwiększa sprawność energetyczną.
  2. 2. Cewki są nieruchome
    1. nie ma potrzeby stosowania giętkiego okablowania lub pierścieni ślizgowych,
    2. mniejsze zużycie części, a więc ograniczenie akcji dla służb utrzymania.
  3. 3. Pozycja absolutna jest mierzona w zamkniętej pętlli sterowania bez konieczności stosowania zewnętrznych urządzeń.
  4. 4. Technologia pozwalająca na zaprojektowanie wysokoprzepustowych i uniwersalnych maszyn:
    1. możliwość zastosowania silników (torów) prostych, zakrzywionych, a także zjazdów i rozjazdów,
    2. silniki można łączyć, w celu uzyskania złożonych układów ruchu,
    3. obsługa ponad 1000 niezależnie sterowanych wózków.

Więcej informacji o technologii MagneMotion znajduje się na stronie: www.magnemotion.com

ROCKWELL AUTOMATION
ul. Powązkowska 44C
01-797 Warszawa
e-mail: rawarszawa@ra.rockwell.com
www.rockwellautomation.com/pol/

source: Automatyka 4/2018

Keywords

MagneMotion, Rockwell Automation

Related articles

  • Wkładki gwintowane z kołnierzem czy nity zrywalne? Rzeczowa analiza dwóch najpewniejszych metod mocowania kompozytów
  • Uchwyt Elesa+Ganter z wbudowanym wyłącznikiem bezpieczeństwa ESC-SFT i jednostką sterującą CN-SFT
  • JBC B·IRON mobilnym rozwiązaniem braku komfortu i kontroli podczas reworku
  • Pierwszy uchwyt z tworzywa zgodny z wytycznymi SEMI-S8
  • Jakie uszczelnienia techniczne stosuje się w liniach produkcyjnych?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP