RFID i NFC w winiarni
Redakcja serwisu print
Ręczne zbieranie winogron, to stosowana od wieków, a nawet tysiącleci metoda, umożliwiająca produkowanie bardzo dobrej jakości win. Niestety, tworzy też liczne problemy logistyczne, których nie byłoby podczas zbierania zautomatyzowanego. W artykule pokazujemy, jak technologie RFID i NFC mogą ułatwić zarządzanie zbiorami w winiarni.
Firma HID Global, producent systemów RFID, opracowała rozwiązanie, które dzięki zastosowaniu urządzeń NFC i tagów RFID pozwala uprościć zarządzanie zbiorami winogron. Rozwiązanie to zostało zaimplementowane w winiarni Bodega Norton w Argentynie.
W argentyńskiej winiarni stosowano dotąd przestarzały system monitorowania zbiorów, oparty o szereg plastikowych i aluminiowych znaczników. Były one zbierane i rejestrowane ręcznie, a dane o nich były zapisywane na papierze, co w sumie zajmowało praktycznie cały jeden dzień roboczy. Pracownicy HID Global podjęli prace od przeanalizowania całego procesu produkcji wina – od momentu zbiorów, do wysyłki butelek do dystrybutorów. Rozwiązanie opracowano wspólnie z lokalną firmą wdrożeniową.
Zdecydowano, że optymalne będzie zastosowanie technologii RFID i komunikacji NFC. Zbiory nadal dokonywane są ręcznie, ale każdy z pracowników nosi na nadgarstku opaskę z unikalnym znacznikiem, zgodnym ze standardem HID ISO Mifare. Kosze, do których zbierane są winogrona zostały wyposażone w znaczniki HID Epoxy Disc. Natomiast kadra zarządzająca firmy otrzymała do dyspozycji nowoczesne telefony komórkowe, pozwalające na komunikację NFC. Telefony są używane do rejestracji zarówno czasu pracy zbieraczy, jak i do odnotowywania, który kosz pochodzi z którego obszaru pola. Oczywiście zapisywane są także czasy zbiorów. Wszystkie odczyty potwierdzane są sygnałem głosowym, co sprawia, że przypadkowe pominięcie odczytu jest praktycznie niemożliwe. Dane przechowywane są w systemie komputerowym, co umożliwia ich analizowanie na dalszych etapach produkcji.
Pablo Minatelli, menedżer winiarni Bodega Norton twierdzi, że dzięki wzrostowi wydajności pracy, winiarnia może teraz płacić swoim pracownikom więcej, niż konkurencyjne zakłady. To natomiast przyciąga najlepszych zbieraczy, co nie tylko pozwala uzyskać lepszej jakości wino, ale też zwiększa uzysk – mniej winogron jest marnowanych przez nieumiejętne zbieranie.