2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Prawo i normy

Cyfrowy łańcuch dostaw okiem prawnika

dr Agnieszka Besiekierska, Aleksander Milanowski print

Wednesday October 09 2019
dr Agnieszka Besiekierska
Tweet

Cyfrowe łańcuchy dostaw (digital supply chains) są kluczowym elementem Przemysłu 4.0. Od tradycyjnych różnią się tym, iż umożliwiają zbieranie, integrowanie, interpretowanie i wykorzystywanie wysokiej jakości danych w czasie rzeczywistym. Cel ten jest osiągany przy zastosowaniu zaawansowanych technologii informatycznych, takich jak rozpoznawanie obrazów, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe oraz coraz bardziej popularna technologia blockchain.

Wśród licznych zagadnień prawnych związanych z implementacją cyfrowych łańcuchów dostaw można wskazać wymogi związane z dokumentami przewozowymi, status prawny tzw. inteligentnych umów (smart contracts) w przypadku cyfrowych łańcuchów dostaw opartych na technologii blockchain oraz aspekty prawne działalności konsorcjów, złożonych z dostawców rozwiązań i uczestników łańcucha.

Dokumenty przewozowe

Forma dokumentów przewozowych w transporcie drogowym uregulowana jest na poziomie krajowym przez ustawę Prawo przewozowe. W stosunkach międzynarodowych obowiązuje Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego z 1956 r. (Konwencja CMR), stosowana, gdy co najmniej jedno z państw, w których przesyłka jest przyjmowana do przywozu lub dostarczana, jest sygnatariuszem konwencji. Zarówno Prawo przewozowe, jak i Konwencja CMR zawierają przepisy dotyczące dokumentów przewozowych w formie elektronicznej. Ustawa określa minimalną zawartość listu przewozowego (nadawca, odbiorca, charakter przesyłki, sposób rozliczeń itd.) i dopuszcza formę przekazu elektronicznego. Bardziej rozbudowane przepisy w tym zakresie znajdują się w Konwencji CMR, która poza określeniem zawartości listu przewozowego wprost wymaga, aby był on wystawiony w trzech egzemplarzach. Takie rozwiązanie umożliwia bardziej elastyczne rozporządzanie przewożonym towarem, ale jednocześnie stanowi pewne wyzwanie z perspektywy cyfryzacji łańcucha dostaw. Rozwiązanie technologiczne w tym zakresie powinno umożliwiać powiązanie trzech listów między sobą z uwzględnieniem szczególnych funkcji każdego z egzemplarzy, przekazanie listu przewozowego odbiorcy, a także uzupełnienie treści listu przez przewoźnika.

Protokół dodatkowy do konwencji, dotyczący elektronicznego listu przewozowego, zawiera dodatkowe wymogi, które muszą być spełnione przez list przewozowy w formie elektronicznej. Przede wszystkim strony muszą uzgodnić między sobą używanie takiej formy tego dokumentu, a procedura zastosowana do jego wystawienia musi zapewniać integralność danych, która w protokole jest rozumiana jako ich kompletność i, zasadniczo, niezmienność. Taki list musi zostać uwierzytelniony przez strony wiarygodną metodą podpisu elektronicznego. Przyjmuje się, iż metoda

jest wiarygodna, gdy podpis jest w jednoznaczny sposób powiązany z sygnatariuszem, umożliwia identyfikację sygnatariusza, został utworzony przy użyciu środków, które sygnatariusz może utrzymywać pod swoją wyłączną kontrolą oraz jest powiązany z danymi, których dotyczy, w sposób umożliwiający wykrycie jakichkolwiek późniejszych zmian.

Inteligentne umowy w logistyce i transporcie

W związku z cyfryzacją łańcucha dostaw dużą popularnością cieszy się ostatnio temat ogromnego potencjału technologii blockchain, która w praktyce coraz rzadziej pojawia się w odniesieniu do walut wirtualnych i bitcoina, a częściej w kontekście innych obszarów zastosowań, w tym zarządzania łańcuchem dostaw (supply chain management).

Blockchain jest zdecentralizowaną i rozproszoną bazą danych w modelu open source w sieci internetowej, bez centralnych komputerów i bez scentralizowanego miejsca przechowywania

danych. W założeniu jest wykorzystywany do księgowania poszczególnych transakcji, płatności czy zapisów księgowych. Wśród wyróżników tej technologii wskazuje się transparentność, nieodwracalność i potencjał w zakresie budowania zaufania wśród partnerów.

Z technologią blockchain związane są tzw. inteligentne umowy (smart contracts), które w uproszczony sposób można zdefiniować jako uzgodnione wzajemne zobowiązania stron, zapisane w postaci kodu komputerowego i oparte na prostym mechanizmie: jeśli wystąpi zdarzenie X, to wykonaj działanie Y. Zobowiązanie jest wykonywane automatycznie, a podjęte działanie jest zasadniczo nieodwracalne. Nieodwracalność, w szczególności w kontekście ustalania zasad kontraktu przez silniejszą stronę umowy, może stanowić problem przede wszystkim z punktu widzenia ochrony praw konsumentów. W kontekście cyfrowego łańcucha dostaw, w którym co do zasady uczestniczą przedsiębiorcy, a nie konsumenci, nie ma to znaczenia. Niezależnie od problemów natury konsumenckiej, inteligentne umowy mogą rodzić wątpliwości na gruncie polskiego prawa cywilnego, ponieważ uniemożliwiają skuteczne powołanie się na przepisy kodeksu dotyczące działania wywołanego istotnym błędem i możliwości uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia woli.

Renesans konsorcjów

Technologia blockchain jest aktualnie wykorzystywana w transporcie morskim w ramach platformy TradeLens stworzonej przez Maersk i IBM, zrzeszającej przewoźników i porty, oraz konkurencyjnej platformy Global Shipping Business Network, skupiającej przede wszystkim przewoźników oraz porty w Azji. Innym przykładem zastosowania jest łańcuchów dostaw żywności IBM Food Trust zrzeszający producentów i sprzedawców żywności na różnych szczeblach dystrybucji. Tak jak we wskazanych przykładach, utworzenie i funkcjonowanie efektywnej platformy wymaga udziału większej liczby firm z danego sektora, które razem będą podejmować działania w ramach konsorcjum.

Stworzenie sprawnie działającego konsorcjum stanowi spore wyzwanie prawne. Należy przede wszystkim określić sposób finansowania, rolę każdego podmiotu i zakres jego odpowiedzialności, zasady zakończenia działalności konsorcjum lub wyjścia z niego poszczególnych członków oraz prawo, któremu będzie podlegać umowa między konsorcjantami (tzw. prawo właściwe) w przypadku, gdy pochodzą z różnych krajów. Istotne jest również zapewnienie sprawiedliwych i przejrzystych zasad dostępu do danych generowanych w ramach konsorcjum, przy czym należy pamiętać, iż wymiana informacji między konsorcjantami działającymi w jednym sektorze gospodarki i prowadzącymi konkurencyjną działalność rodzi ryzyko z punktu widzenia prawa ochrony konkurencji i powinna być odpowiednio zaadresowana w umowie konsorcjum. W zależności od formy i ram działalności same konsorcja mogą – jako forma koncentracji – podlegać zgłoszeniu do właściwego krajowego urzędu ds. ochrony konkurencji (w Polsce – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) lub – w przypadku, gdy ma ona tzw. wymiar wspólnotowy – do Komisji Europejskiej.

Nowe ramy prawne

Należy mieć na uwadze, iż środowisko regulacyjne, w którym wdrażany będzie cyfrowy łańcuch dostaw, stale ewoluuje. Kolejne inicjatywy prawodawcze pojawiają się na poziomie Unii Europejskiej, co zasługuje na aprobatę, gdyż pozwala zunifikować zasady prawne działania łańcuchów w ramach państw członkowskich. Zasadniczo przepisy unijne stawiają sobie za cel ochronę konsumenta i sprawowanie nad rynkiem całościowego nadzoru. Taki właśnie charakter ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów, wchodzące w życie w 2021 r., które zobowiązuje państwa członkowskie do sporządzenia pierwszej kompleksowej strategii nadzoru rynku do 16 lipca 2022 r. Rozporządzenie wyraźnie wskazuje, że ma ona uwzględniać wszystkie etapy łańcucha dostaw produktu, w tym przywóz i cyfrowe łańcuchy dostaw. Z tego względu w najbliższej przyszłości powinniśmy spodziewać się zwiększonej aktywności państw członkowskich w tym zakresie, która zaowocuje powstaniem nowych ram prawnych dla działalności cyfrowych łańcuchów.

dr Agnieszka Besiekierska, adwokat, kieruje praktyką Digital Business w kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

Aleksander Milanowski

Aleksander Milanowski, student Wydziału Prawa UW, praktykant w kancelarii Noerr Biedecki sp.k.

source: Automatyka 9/2019

Keywords

Cyfrowy łańcuch dostaw, prawo

Parts of the series

dr Agnieszka Besiekierska

Cyfrowy bliźniak. Aspekty prawne

More
Andrzej Rosa

Czy można opatentować program komputerowy?

More
dr Aleksandra Auleytner

Ochrona patentowa wynalazków w obszarze sztucznej inteligencji

More
Oliwia Czarnocka

Przyspieszanie procedury uzyskania patentu

More
dr Aleksandra Auleytner

Równość dostępu do sztucznej inteligencji

More
Andrzej Rosa

Budowanie strategii patentowej w oparciu o informacje i źródła patentowe

More
dr Agnieszka Besiekierska

Platformy dla Przemysłu 4.0 w skali Polski i Niemiec

More
dr Agnieszka Besiekierska

Prawny wymiar metody Agile

More
Bartosz Ostrowski, Noerr Biedecki sp.k.

Technologia BIM w zamówieniach publicznych

More

Related articles

  • Transformacja cyfrowa w biznesie. Wyzwania w zakresie compliance i regulacji
  • Wdrażanie robotyki w produkcji i usługach – wyzwania prawne
  • Strategie obronne – profilaktyka Jak się bronić przed atakiem patentowym?
  • Cyberbezpieczeństwo – kluczowe wyzwania i regulacje
  • Plany oskładkowania umów cywilnoprawnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP