Falowniki Danfoss VLT i VACON w układach wind i dźwigów
Materiał prasowy (Danfoss Poland Sp. z o.o.) print
We wszystkich gałęziach przemysłu ciężkiego zadaniem suwnic jest podnoszenie sprzętu oraz towarów w ramach produkcji lub transportu. Dążenie do poprawy bezpieczeństwa i wydajności pracy oznacza, że dźwigi i suwnice w coraz większym stopniu przyczyniają się do poprawy standardów w przemyśle ciężkim.
Do najpopularniejszych suwnic przemysłowych należą suwnice pomostowe i bramowe. W tych urządzeniach ładunek podwieszony jest pod chwytakiem na linach i porusza się wahadłowo. Kołyszący się ładunek stanowi zagrożenie bezpieczeństwa i dodatkowo obciąża konstrukcję suwnicy. Rozwiązaniem problemu jest precyzyjna regulacja ruchów za pomocą przetwornicy AC znajdującej się na wejściu silnika elektrycznego.
Danfoss Drives jest wiodącym dostawcą przetwornic AC działających w sprzęcie dźwigowym, modułach przesuwu poprzecznego i wzdłużnego suwnic, urządzeniach pomocniczych obrotu oraz sterowania w następujących typach dźwigów:
- żurawie wieżowe na budowach,
- dźwigi portowe do przenoszenia kontenerów,
- suwnice pracujące w wielu dziedzinach przemysłu,
- dźwigi morskie i przybrzeżne,
- wciągarki łańcuchowe.
Danfoss dostarcza także napędy producentom i wykonawcom wind oraz schodów ruchomych. Zarówno produkty VLT, jak i VACON zapewniają łatwą kontrolę prędkości i zoptymalizowaną wydajność sprzętu, np. w budynkach komercyjnych oraz mieszkaniowych, ośrodkach narciarskich i na terenach przemysłowych na całym świecie.
Sterowanie hamulcami, magazynowanie energii i inne funkcje
Na jakość użytkowania suwnic wpływa wiele czynników. Przetwornice AC firmy Danfoss mają funkcje ulepszające działanie suwnic na wielu płaszczyznach.
Otwarta pętla
W przypadku pracy w pętli otwartej przetwornice Danfoss pomagają zapewnić doskonałą wydajność pracy żurawi bez użycia enkoderów. Dzięki nim uruchomienie żurawia, zarówno w transporcie, jak i podnoszeniu, jest łatwe. W przypadku równoległej pracy dwóch silników różnica momentów wyrównywana jest przez układ regulacji statyki.
Pętla zamknięta
Pętla zamknięta poprawia dynamikę pracy suwnic. Elastyczne interfejsy enkoderów oferowane przez firmę Danfoss zwiększają zakres dostępnych parametrów.
Zaawansowane sterowanie hamulcem mechanicznym
Przetwornice Danfoss amortyzują wstrząsy ładunków podczas uruchamiania i zatrzymywania podnoszenia. W przypadku ruchu w pionie rozwiązania Danfoss umożliwiają płynne zwiększanie momentu obrotowego w celu zagwarantowania bezpieczeństwa podczas utrzymywania, zatrzymywania, podnoszenia i opuszczania ładunku.
Konfiguracja master–follower
W przypadku pracy w pętli zamkniętej przetwornica master jest regulowana prędkością obrotową i przez wyjście analogowe lub magistralę przekazuje wartość zadaną momentu obrotowego do przetwornic podrzędnych. Przetwornica podrzędna (follower) pracuje w trybie regulacji momentu obrotowego, a przetwornica master – w trybie regulacji prędkości.
Bezczujnikowy układ anti-sway
Przetwornice AC firmy Danfoss doskonale nadają się do stabilizowania kołyszących się ładunków, ponieważ są wyposażone w zintegrowane bezczujnikowe oprogramowanie zapobiegające kołysaniu (anti-sway). Funkcja anti-sway zapewnia stabilność ładunku i zapobiega kołysaniu, uwzględniając typ podnośnika i obciążenia. Poprawia to bezpieczeństwo, skraca czas cyklu, tym samym zwiększa produktywność, a jednocześnie nie wymaga od operatorów specjalnych umiejętności.
Zwrot energii
Podczas pracy suwnic standardowo następuje utrata energii hamowania w postaci ciepła. Dzięki przetwornicy odzyskującej energię hamowania możliwe jest zwiększenie wydajności energetycznej. Dla zapewnienia wydajności regeneracji przetwornice AC firmy Danfoss zostały wyposażone w funkcję Active Front End (AFE).
Hybrydyzacja
Wykorzystanie połączenia silnika diesla i energii elektrycznej magazynowanej w akumulatorach pozwala redukować obciążenia szczytowe, optymalizować wykorzystanie tańszej energii pozaszczytowej oraz zapewniać nieprzerwaną pracę w przypadku przerw w dostawie prądu.
Użytkowanie energii sieciowej w okresach pozaszczytowych
Ładując akumulatory w nocy poza godzinami szczytu, a następnie wykorzystując zmagazynowaną energię w zależności od zapotrzebowania w ciągu dnia, operatorzy suwnic zyskują możliwość obniżenia kosztów energii elektrycznej w codziennej pracy.
Redukowanie obciążeń szczytowych dla mocy wejściowej
Wykorzystując zgromadzoną w akumulatorach energię do kompensacji zapotrzebowania szczytowego, np. gdy na początku operacji podnoszenia wymagany jest wysoki moment, silniki elektryczne chronione są przed skutkami zapotrzebowania szczytowego. Oznacza to, że producent suwnicy może wymiarować silniki na normalne obciążenie, a nie na obciążenie szczytowe.
Zasilanie rezerwowe lub rozruch po zaniku napięcia
Akumulatory rezerwowe mogą zastąpić rezerwę wirującą, która mogłaby zostać osiągnięta przez pracę generatorów wysokoprężnych. Im tańsze stają się baterie, tym dłuższa jest żywotność wbudowywanych w suwnicę baterii, które odpowiadają za podtrzymanie zasilania w przypadku awarii.
Kompleksowe wsparcie
Z myślą o wsparciu producentów OEM, integratorów systemów i użytkowników z różnych sektorów przemysłowych, Danfoss Drives oferuje konsultacje ekspertów w zakresie indywidualnego doradztwa i projektowania. Firma dostarcza również spersonalizowane rozwiązania z obszaru sprzętu i oprogramowania, które umożliwiają bezproblemową integrację i zapewniają szeroką gamę funkcji optymalizujących cały system.
DANFOSS POLAND Sp. z o.o.
ul. Chrzanowska 5
05-825 Grodzisk Mazowiecki
tel. 22 755 06 68
e-mail: bok@danfoss.com
www.danfoss.pl
source: Automatyka 4/2019