2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Jesteś gotowy na Ecodesign? Kryteria doboru napędu elektrycznego

Materiał prasowy (Danfoss Poland Sp. z o.o.) print

Monday May 23 2016
Kryteria doboru napędu elektrycznego
Tweet

Dyrektywa Ecodesign to zbiór przepisów określających wymagania dotyczące wszystkich produktów związanych z energią w sektorach prywatnym, komercyjnym i przemysłowym w całej Europie.

Dyrektywa Ecodesign promuje poprawę efektywności energetycznej dla wielu urządzeń, w tym także napędów elektrycznych. W 2011 r. Unia Europejska wprowadziła minimalne wymagania w zakresie sprawności silników prądu przemiennego. Dyrektywa Ecodesign ustanawia ramy prawne określające wymagania dla wszystkich produktów związanych z energią i potencjałem do jej oszczędzania w odniesieniu do krajowych, handlowych i przemysłowych sektorów w całej Europie.

Dyrektywa Ecodesign zwana jest także ErP, od jej pełnego tytułu: Ecodesign Directive for Energy Related Products (ErP) 2009/125/EC, czyli dyrektywa ustanawiająca ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących „ekoprojektowania” dla produktów związanych z energią. Zastąpiła ona Dyrektywę EuP (Energy Using 
Products).

Standardy klasyfikacji

Na podstawie dyrektywy powstał szereg rozporządzeń, w tym znane rozporządzenie określające wymagania dotyczące minimalnych standardów efektywności (ang. Minimum Efficiency Performance Standards – MEPS).

Różne przepisy dotyczące efektywności energetycznej na całym świecie są często oparte na tych samych standardach technicznych. Różnice między poszczególnymi krajami czy regionami dotyczą jedynie czasu wprowadzenia i wymaganego poziomu sprawności (IE2, IE3 itp.). Wymogi dotyczące dyrektywy Ecodesign, które są ustanowione i dotyczą Unii Europejskiej, można łatwo porównać z podobnymi inicjatywami w Ameryce Północnej i Australii.

Wcześniej wspomniane już minimalne wymagania wydajności dla silników (MEPS) są określone przez prawo.
Rozporządzenie Komisji 640/2009 UE określa minimalną klasę efektywności dla zdefiniowanej grupy silników. Na początku 2014 r. rozszerzono zakres dodatkową zmianą 4/2014.

Rys. 1. Klasyfikacja efektywności energetycznej dla silników, przetwornic częstotliwości oraz układów silnik – przetwornica częstotliwości wynikająca z norm i dyrektywy Ecodesign

Klasyfikacja silników oraz przetwornic częstotliwości

Jak pokazano w tabeli, wymogi odnośnie silników są jasno określone i obowiązują praktycznie od pięciu lat. Z początkiem zeszłego roku zostały one jeszcze bardziej zaostrzone w zakresie 7,5–375 kW. W praktyce oznacza to, że każdy nowo kupowany i instalowany silnik z tego zakresu mocy powinien być albo w klasie IE3 albo IE2, ale współpracować z przetwornicą częstotliwości. Norma 
EN 60034-30-1 określa dla silników klasy efektywności IE1–IE4. W rozporządzeniu UE obecnie występują tylko klasy IE1– IE3. Wymagania dotyczące minimalnej sprawności i wydajności odnoszą się do większości silników spełniających m.in. poniższe kryteria:

  • praca ciągła S1 lub praca przerywana S3 z założonym czasem pracy >80 %,
  • 2–6 biegunów,
  • zakres mocy 0,75–375 kW,
  • napięcie znamionowe do 1000 V.

Nowością jest, że dyrektywa Ecodesign promuje poprawę efektywności energetycznej w odniesieniu nie tylko do silników elektrycznych, ale także do przetwornic częstotliwości. Podobnie do klasyfikacji IE dla silników, norma EN 50598-2 wprowadza również klasy IE dla przemienników częstotliwości.

Klasy IE dla przetwornic dotyczą:

  • zakresu mocy od 0,12–1000 kW,
  • napięcia znamionowego 100–1000 V,
  • systemów jednoosiowych AC/AC.

Straty obliczane są przy 90 % częstotliwości i 100 % momencie obciążenia. Pomiarom podlegają standardowe urządzenia, nie przewiduje się specjalnych trybów testowych, a pomiar dotyczy także wbudowanych elementów, takich jak filtry RFI, sterowniki czy opcje. Co ważne, straty dla urządzeń dodatkowych niewbudowanych, takich jak: zewnętrzne filtry RFI, opcje etc., nie są uwzględniane w klasyfikacji IE. Muszą być natomiast podawane w dokumentacji, jeśli są większe niż 0,1 % mocy przetwornicy częstotliwości i wynoszą więcej niż 5 W całkowicie. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia klienta, który bez takich informacji mógłby ocenić dwie w sumie różne przetwornice częstotliwości jako takie same i kierować się tylko ceną. Jednak po dodaniu strat wynikających z tego, że pewne elementy są zewnętrzne i dodatkowych kosztów związanych z instalacją klient będzie w stanie sam określić opłacalność i energooszczędność danego rozwiązania.

Dodatkowo w dyrektywie pojawiają się również klasy IES dotyczące układów przetwornic częstotliwości i silnika (zwanych PDS, czyli Power Drive System). Standard został opublikowany na początku 2015 r. Norma EN 50598-2 określa klasy efektywności IES0 do IES2 dla kompletnych układów napędowych (PDS), czyli przetwornicy częstotliwości i silnika. Zakres klasy IES1 jest określany z marginesem ±20 %. Dla przetwornic częstotliwości ten margines jest większy i wynosi ±25 %. Klasy IES są zdefiniowane w 100 % prędkości i przy 100 % momencie obrotowym. Określona jest również długość kabla pomiędzy przetwornicą częstotliwości i silnikiem. Odchylenia od standardowej długości kabla lub częstotliwości przełączania są dozwolone, ale muszą być udokumentowane. Straty dla pracy przy częściowym obciążeniu są udokumentowane przez producenta. Zastosowanie i koncepcja jest podobna do klas dotyczących przetwornic częstotliwości. Na rys. 1 zoobrazowano w czytelny sposób wynikającą z norm i dyrektywy klasyfikację efektywności energetycznej dla silników, przetwornic częstotliwości oraz układów silnik – przetwornica częstotliwości.

Rys. 2. VLT ecoSmart to narzędzie on-line, dzięki któremu można łatwo obliczyć klasy IE i IES zgodnie z wymaganiami normy EN 50598-2
Rys. 2. VLT ecoSmart to narzędzie on-line, dzięki któremu można łatwo obliczyć klasy IE i IES zgodnie z wymaganiami normy EN 50598-2

Klasy przetwornic VLT

Przetwornice częstotliwości Danfoss VLT spełniają najsurowsze wymagania obecnej normy. Oznacza to, że przetwornice częstotliwości VLT są klasyfikowane jako IE2 – czyli mają najbardziej efektywną klasę. Oczywiście pomiary efektywności obejmują straty spowodowane wbudowanymi filtrami RFI i dławikami DC. Pytanie, co z tego wynika dla klienta? W praktyce można powiedzieć, że klient będzie w stanie wybrać produkt w oparciu o dane opracowane i podane według tych samych standardów. Napęd VLT, razem z dobrej klasy silnikiem, nawet klasy IE2 i praktycznie każdym silnikiem IE3/IE4, jest w stanie osiągnąć najwyższą klasę IES, czyli IES2. I tym samym zapewnić, że proponowane rozwiązanie jest optymalne pod względem strat, a więc energooszczędne. Dodatkowo, w świetle drożejącej energii elektrycznej i wymogach jak najwyższej efektywności energetycznej, przetwornice częstotliwości VLT firmy Danfoss zapewniają, że oparte na nich rozwiązanie w aspektach sprawności i energooszczędności zawsze stanowi ścisłą czołówkę.

VLT ecoSmart

Pytanie, gdzie można sprawdzić dane odnośnie strat przy częściowym obciążeniu i jak określić klasę sprawności?

Firma Danfoss przygotowała w tym celu program VLT ecoSmart. Jest to narzędzie do obliczania sprawności i klasy sprawności układu silnik – przetwornica częstotliwości. Pogram jest dostępny on-line. Narzędzie VLT ecoSmart pozwala sprawdzić standardowe dane odnośnie strat przy obciążeniu częściowym dla przetwornic częstotliwości Danfoss. Wystarczy wprowadzić dane z tabliczki znamionowej. Dodatkowo można wprowadzać punkty obciążenia częściowego specyficzne dla zastosowań.

Narzędzie VLT ecoSmart oblicza klasę sprawności i dane dla obciążenia częściowego. Dodatkowo pozwala utworzyć raport w formacie PDF na temat danych strat przy obciążeniu częściowym oraz klasy skuteczności IE lub IES na potrzeby dokumentacji.

VLT ecoSmart można użyć do:

  • poszukiwania standardowych danych o stratach obciążenia dla napędów VLT,
  • wprowadzenia żądanych specyficznych dla aplikacji punktów obciążenia częściowego,
  • obliczenia klasy IE oraz danych dla częściowego obciążenia dla przetwornic częstotliwości,
  • obliczenia klasy IES dla układu silnika asynchronicznego i przetwornicy częstotliwości,
  • stworzenia raportu w postaci pliku PDF z podaniem danych o stratach obciążenia częściowego i klasach efektywności IE lub IES,
  • eksportu punktów danych obcią­żenia częściowego do innego systemu.

Podsumowanie

Dyrektywa Ecodesign wpływa pozytywnie na zużycie energii. Jej podstawowym celem jest zwiększenie sprawności energetycznej produktów w całej Unii Europejskiej. Efekty tego powinny być odczuwalne natychmiast po rozpoczęciu używania produktów zgodnych z dyrektywą. 

DANFOSS POLAND Sp. z o.o.

ul. Chrzanowska 5
05-825 Grodzisk Mazowiecki
tel. 22 755 06 68
fax 22 755 07 01
e-mail: info@danfoss.pl
www.danfoss.pl 
www.danfoss.com/ecodesign/

source: Automatyka 1/2 2016

Keywords

Danfoss, Dyrektywa Ecodesign, efektywność energetyczna, napęd

Related articles

  • Moduły SMS Bosch Rexroth – łatwe manipulowanie małymi elementami
  • Zintegrowana regulacja temperatury
  • Pasy napędowe, pasy klinowe: popularni producenci i dystrybutorzy
  • Technika napędowa
  • Jak dobrać serwomechanizm do aplikacji?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP