PIAP GRYF zasilił szeregi Straży Granicznej w Katowicach
Materiał prasowy (Łukasiewicz – PIAP) print
Placówka Straży Granicznej na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach wzbogaciła się o dostarczonego przez Łukasiewicz – PIAP robota pirotechnicznego PIAP GRYF.
Najnowszy model średniego (48 kg) robota EOD trafił pod koniec grudnia 2020 r. do funkcjonariuszy pełniących służbę w Zespole Interwencji Specjalnych Straży Granicznej. To specjalistyczna grupa do reagowania na różnego typu zagrożenia, czuwająca nad bezpieczeństwem międzynarodowego portu lotniczego oraz przygotowana do samodzielnego przeprowadzania na jego terenie różnych akcji: od rozpoznania pirotechnicznego, przez interwencje i zatrzymania, po neutralizację urządzeń wybuchowych.
Dostarczony przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP cyfrowy model robota PIAP GRYF to najbardziej zaawansowana wersja tej cenionej w Polsce i na świecie konstrukcji autorstwa Łukasiewicz – PIAP.
Mobilny robot pirotechniczny jest przystosowany do prowadzenia działań neutralizacyjnych związanych z użyciem przedmiotów i urządzeń niebezpiecznych, w tym materiałów wybuchowych. Przy jego użyciu można w bezpieczny sposób rozpoznać, podjąć i przetransportować podejrzany przedmiot do miejsca jego neutralizacji. W skrajnych przypadkach neutralizacja może zostać przeprowadzona w miejscu ujawnienia niebezpiecznego ładunku z wykorzystaniem akcesoriów robota.
Hybrydowy układ napędowy gwarantuje sprawne poruszanie się robota po każdej nawierzchni, w zróżnicowanym terenie, a także w budynkach (w tym pokonywanie schodów). Koła robota mogą być szybko zdemontowane, co dodatkowo zmniejsza jego gabaryty i tym samym ułatwia prowadzenie akcji w wąskich przestrzeniach, np. na pokładzie statku powietrznego.
Robot został wyposażony m.in. w kamery jezdne z oświetlaczami IR (podczerwieni) do użytku w dzień i w nocy, kamerę wysokiej rozdzielczości wyposażoną w zoom optyczny o 33-krotnym powiększeniu oraz kamerę chwytakową ułatwiającą podejmowanie niebezpiecznych przedmiotów. Sterowanie odbywa się za pomocą nowoczesnego i poręcznego panelu sterowania, a wyszkolony funkcjonariusz może przy jego pomocy z bezpiecznej odległości ocenić zawartość podejrzanego ładunku czy bagażu oraz inne potencjalnie niebezpieczne przedmioty.
source: Łukasiewicz – PIAP