3,7,10,20

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

Okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

Wyrażam zgodę na używanie przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email.

Aby zakończyć proces subskrypcji, musisz kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie. Po akceptacji zapisu na newsletter, zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy twój mail jest już w naszej bazie!

Napisz do nas maila a otrzymasz promocyjny numer miesięcznika Automatyka

redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Szukaj
  • Logowanie
  • Załóż konto
Mapa serwisu Mapa serwisu
AutomatykaOnline.pl
  • Strona główna
  • Z branży
  • Wywiady
  • Aplikacje
  • Artykuły
  • Kalendarium
  • Firmy
  • Produkty
Szukaj
Automatyka 3/2023

Automatyka3/2023

W numerze:
  • Rozmowa z Krzysztofem Lipcem, Łukasiewicz – PIAP
  • Systemy automatyki do maszyn mobilnych
  • Hannover Messe Prewiev 2023
  • O miesięczniku
  • Prenumerata
  • Kontakt
  • Reklama
APLIKACJE
  • Chemia
  • Energetyka
  • Górnictwo
  • Hutnictwo
  • Inne aplikacje
  • Przemysł kolejowy
  • Przemysł maszynowy
  • Przemysł samochodowy
  • Przemysł spożywczy
  • Rolnictwo
  • Wod-Kan
Rozwiń wszystkie
  • Strona główna
  • Aplikacje
  • Przemysł kolejowy

Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.

Materiał prasowy (Pilz) drukuj

13 października 2022 roku
Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
Tweet

Dobrze ułożony rozkład jazdy jest podstawą zadowolenia użytkowników lokalnego i regionalnego transportu kolejowego. Co jednak zrobić, gdy infrastruktura kolejowa jest przestarzała, przez co utrudnia planowanie? Z tego właśnie powodu w Krakowie i czterech innych miastach Polski zmodernizowano przestarzałe systemy rozjazdów do stanu zgodnego z aktualnym stanem techniki, zastępując je systemem sterowania PSS 4000 firmy Pilz.

Modernizacji infrastruktury kolejowej towarzyszy coraz częściej szerszy zakres automatyzacji i cyfryzacji. Jednym z głównych jej elementów jest modernizacja sterowników rozjazdów, które w wielu miejscach pochodzą jeszcze z ubiegłego wieku. W ruchliwych sieciach kolejowych w transporcie miejskim i regionalnym takie właśnie przestarzałe sterowniki są często powodem, dla którego nie można wprowadzić efektywnych rozkładów jazdy. Aby było to możliwe infrastruktura torowa, zasilająca i sterująca musi być zgodna z aktualnym stanem techniki.

Modernizacja torów

Modernizacja systemu rozjazdów to obecnie najczęściej spotykane działania na wielu polskich miejskich i regionalnych liniach kolejowych. Nowoczesny system sterowania rozjazdami powinien być bezpieczny i niezawodny pod względem eksploatacyjnym oraz łatwy do zintegrowania z nadrzędnym systemem cyfrowego sterowania i monitorowania ruchu. Musi umożliwiać scentralizowane sterowanie rozjazdami, jak również zdalne monitorowanie ich stanu i funkcji. W trakcie prac użytkownicy mają możliwość zastosowania praktycznych funkcji dodatkowych cyfrowych i elastycznych systemów oraz przejrzystej wizualizacji i dokumentacji istotnych zdarzeń za pomocą adaptowalnego, łatwego w obsłudze oprogramowania. Trudności jakie występują podczas takich przedsięwzięć to najczęściej konieczność ich prowadzenia równolegle z bieżącym funkcjonowaniem infrastruktury, dlatego nowy system kontroli rozjazdów musi być prosty oraz jak najmniej czasochłonny w instalacji i uruchomieniu.

Współpraca na rzecz nowoczesnej infrastruktury kolejowej

Firma ZUE S.A. jest częścią Grupy ZUE z siedzibą w Krakowie i opracowuje koncepcje i rozwiązania dla tramwajów i kolei w Polsce. Zatrudnia około 800 pracowników i oferuje szeroki zakres usług w zakresie budowy i modernizacji sieci kolejowych oraz sieci trakcyjnych. W ostatnich latach ZUE S.A. współpracowała z firmą Pilz przy udanej realizacji 13 inwestycji modernizacyjnych w Szczecinie, Krakowie, Wrocławiu, Toruniu i Gorzowie Wielkopolskim. W realizowanym projekcie priorytetem było zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa oraz niezawodności. Sercem rozwiązania był system sterowania PSS 4000.

Niezawodne rozwiązanie systemowe dla kolei

W typowych warunkach bardzo często rozjazdy można było przejeżdżać z prędkością zaledwie 10 km/h. Przestarzałe systemy sterowania okazały się również wrażliwe na wahania temperatury. ZUE S.A. od 2017 roku wykorzystuje w swoich projektach system PSS 4000 firmy Pilz. Dzięki modułom odpornym na temperaturę zapewnia on kompatybilność elektromagnetyczną (EMC), a więc może wytrzymać obciążenia mechaniczne, takie jak wstrząsy i skraplanie wilgoci, a także np. zwiększony poziom drgań i oscylacji, co gwarantuje bezpieczne sterowanie rozjazdami. W związku z tym praktycznie wykluczone są awarie, a nawet wypadki spowodowane niewłaściwym ustawieniem rozjazdów. Zastosowane w układzie moduły sterowania i wejść/wyjść PSSuniversal działają niezawodnie w zakresie temperatur od -40°C do +70°C i nie wymagają ogrzewania szaf sterowniczych.

System PSS 4000 do zastosowań kolejowych

System PSS4000 ma modułową budowę i sprawdza się nawet w skomplikowanych układach sterowania cyfrowego lub pracach modernizacyjnych. Już teraz pełni funkcje sterowania i monitorowania w wielu aplikacjach kolejowych, ponieważ został dopuszczony do stosowania w kolejnictwie. W porównaniu z indywidualnymi rozwiązaniami sterowania system ten jest znacznie tańszy w zakupie i utrzymaniu. 

Dla Tomasza Szczypka, kierownika działu innowacji i inżynierii w ZUE S.A. elastyczny, modułowy system sterowania i monitorowania firmy Pilz jest pod każdym względem najlepszym możliwym rozwiązaniem: „System PSS4000 spełnia wszystkie założone przez nas wymagania. Jego jakość i niezawodność są doskonałe. Zapewnia sprawne, przejrzyste programowanie, łatwość konserwacji i diagnostyki usterek. Nasi klienci otrzymują rozwiązanie dla swojego sterownika rozjazdów, które może być w pełni zintegrowane, jest modułowe, nadaje się do rozbudowy i jest proste w obsłudze. Wielu operatorów kolejowych z powodzeniem korzysta już z różnych wersji tego systemu. Co więcej, firma Pilz zapewnia szybką dostawę, najwyższej klasy wsparcie i kompetentne doradztwo!”

Przejrzyste funkcje diagnostyki w pakiecie

Zastosowanie modułów systemu PSS 4000 jest preferowane w aplikacjach kolejowych ze względu na ich wysoką wytrzymałość. Mogą one kontrolować i monitorować praktycznie każdy rodzaj rozjazdów. Zdecentralizowane, umożliwiające rozbudowę moduły wejść/wyjść oferują operatorom sieci maksymalną elastyczność. Struktura systemu automatyki jest zgodna z zasadą multi-master – poprzez SafetyNET p, wiele sterowników PLC (PSSuniversal PLC-R) może być bezpiecznie połączonych na dużą odległość z zachowaniem równych uprawnień. Pozwala to zaoszczędzić czas i materiały niezbędne podczas wykonywania okablowania. Opracowane przez firmę Pilz oprogramowanie do wizualizacji PASvisu zapewnia optymalny przegląd wszystkich elementów systemu. Szybko i jednoznacznie wykrywa i lokalizuje nieprawidłowości w działaniu systemu i powstałe usterki. Oprogramowanie zapewnia również szerokie możliwości w zakresie zdalnej konserwacji, diagnostyki i wizualizacji. Inwestycje kolejowe często muszą być realizowane równolegle z normalną eksploatacją infrastruktury, a logiczna, przejrzysta struktura systemu automatyzacji przyspiesza ich realizację, począwszy od prac projektowych, poprzez wdrożenie, aż po codzienną eksploatację.

Obecnie w sieci polskiego operatora kolejowego rozjazdy wyposażone w system automatyki PSS 4000 spełniają poziom nienaruszalności bezpieczeństwa SIL 3. Aplikacja przeszła również pomyślną certyfikację TÜV Rheinland. Przez rozjazdy można teraz przejeżdżać z prędkością do 20 km/h, co spowodowało, że modernizacja jest wyraźnie odczuwalna przez pasażerów, ponieważ czas podróży przez rozjazd został skrócony o 50 procent, a rozkłady jazdy zostały zoptymalizowane.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach dla kolejnictwa, skontaktuj się z naszym ekspertem: Grzegorz Golan - g.golan@pilz.pl

www.pilz.com

źródło: Pilz

Słowa kluczowe

automatyka, bezpieczeństwo, pilz, PSS4000, ZUE

Ostatnio dodane

  • Roboty KUKA biorą udział w produkcji pokryw silnikowych w fabryce Bruss Polska
  • Zrobotyzowane frezowanie materiałów kompozytowych w New Era Materials
  • Zrobotyzowana paletyzacja siarki granulowanej w Zakładach Chemicznych Siarkopol

Najczęściej czytane

  • Energetyka odnawialna na Islandii
  • Średniej wielkości firmy inwestują w robotyzację
  • Sterowanie firmy Omron do wszechstronnego wykrawania w przemyśle spożywczym

Polecane

  • Efektywne rozwiązania ABB we włoskiej fabryce Bonomi
  • Projektowanie maszyn – „Gniazdo robotów”
  • Szybka ścieżka projektowania nowej maszyny pakującej

Czytaj także

  • Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji
  • Gotowi na wiek cyfrowy w kolejnictwie?
  • Przyciski otwarcia drzwi i oświetlenie LED w pojazdach kolejowych
  • Kable do pojazdów szynowych

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z aktualnymi informacjami.

Inżynier wie

Kalendarium

Więcej
23 mar Szkolenie

Bezpieczeństwo układów sterowania maszyn: ćwiczenia z użyciem programu SISTEMA

Wrocław 23–24 marca 2023
28 mar Targi

Przemysłowa Wiosna 2023

Kielce 28–31 marca 2023
28 mar Szkolenie

Kompatybilność elektromagnetyczna EMC – zjawiska fizyczne, zasady projektowania, badania laboratoryjne, wymagania prawne

Katowice 28–31 marca 2023
29 mar Konferencja

Konferencja Techniczna "Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" – Bydgoszcz

Bydgoszcz 29 marca 2023

Wideo YouTube

Zobacz więcej
  • facebook
  • Tweeter
  • Instagram
  • Linkedin
  • RSS AutomatykaOnline
  • O nas
  • Sprzedaż i obsługa klienta
  • Polityka prywatności
  • Informacje o portalu
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Formularz kontaktowy
  • Współpraca medialna
  • Redakcja portalu
  • Redakcja miesięcznika
  • Zamów
  • Wpis do katalogu
  • Reklama na portalu
  • Reklama w miesięczniku
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

ISSN 2392-1064. © 2014 by Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP