2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Robotics

Transport hybrydowy w zasięgu ręki: roboty mobilne (AMR) na końcówkach linii produkcyjnych

Kinga Tarsa (ASTOR) print

Wednesday November 08 2023
Transport hybrydowy w zasięgu ręki: roboty mobilne (AMR) na końcówkach linii produkcyjnych
Tweet

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie wyzwania związane są z procesami na końcówkach linii,
  • z czego się składa i jak jest zbudowany system intralogistyczny dla końcówki linii,
  • co można zyskać wdrażając zautomatyzowany system paletyzacji i transportu na końcówce linii produkcyjnej.

Końcówki linii produkcyjnych mogą wydawać się mniej istotnymi elementami procesu produkcyjnego. Gdy myślimy o automatyzacji lub optymalizacji produkcji, zwykle staje nam przed oczami zasadnicza część tego procesu: maszyny i technologia. Końcówka pozornie jest banalna – cóż, produkt na końcu trzeba spakować i wysłać do magazynu. Tymczasem to „pakowanie i wysłanie do magazynu” jest niezwykle istotne – i może znacząco wpływać na efektywność całej produkcji oraz jakość wyrobu końcowego.

 

Końcówka linii to właśnie ten ostatni etap. Składają się na nią: paletyzacja, owijanie, bandowanie / wiązanie etykietowanie, ważenie oraz transport do magazynu końcowego – przy czym warto pamiętać, że w konkretnych systemach nie wszystkie te elementy muszą zawsze występować. W klasycznej, niezautomatyzowanej produkcji etap ten odbywa się zwykle z bardzo dużym udziałem ludzi. Produkty są ręcznie układane na paletach, a te są transportowane wózkami paletowymi ręcznymi, widłowymi czołowymi lub bocznymi. Zarówno owijanie folią, jak i etykietowanie wykonywane są również ręcznie. Wiąże się to jednak z kilkoma wyzwaniami.

Po pierwsze proces odbywa się z dużym udziałem ludzi. Tymczasem dziś firmy często borykają się z brakiem pracowników lub ich dużą rotacją, są więc zmuszone posiłkować się pracownikami krótkoterminowymi zatrudnianymi przez zewnętrzna firmę. Praca na końcówce linii jest ciężka, monotonna, a bywa też niebezpieczna. Wystarczy niewielki błąd lub niedokładność, a pojawić się może poważne zagrożenie dla operatora. Dodatkowo zyski firmy pomniejsza wciąż rosnący koszt surowców używanych do pakowania, a także konieczność redukcji liczby reklamacji i zwrotów.

Istotny udział czynnika ludzkiego sprawia też, że trudno o uzyskanie wysokiej wydajności i powtarzalności w procesie paletyzowania czy etykietowania. W takim przypadku najczęściej szybko okazuje się, że nasza końcówka linii staje się wąskim gardłem dla całego procesu, który jest zautomatyzowany i wydajny. Cała poprawa efektywności i oszczędności uzyskane na wcześniejszych etapach produkcji są zaprzepaszczane na samym końcu.

Automatyzacja procesu umożliwia także zachowanie jednakowej, wysokiej jakości, co przekłada się na mniejszą liczbę reklamacji. Innym efektem jest także mniejsze zużycie materiałów. Przykładowo automatyczna owijarka regulując naciąg folii pozwala na zmniejszenie ilości folii użytej na pojedynczą paletę.

Automatyzacja transportu

Antidotum na te problemy jest zautomatyzowany i zrobotyzowany system paletyzacji i transportu wyrobów gotowych. Może on stanowić połączenie klasycznego rolkowego, łańcuchowego, taśmowego transportu produktów/palet z robotami paletyzującymi oraz mobilnymi robotami transportującymi produkt końcowy do magazynu. W takim systemie:

  • robot układa wyroby na paletach
  • palety są transportowane automatycznie za pomocą klasycznego systemu rolkowego / łańcuchowego / taśmowego i/lub robota mobilnego (AMR),
  • palety są owijane w automatycznych owijarkach talerzowych, ramieniowych i/lub pierścieniowych,
  • zautomatyzowany jest również proces etykietowania i weryfikacji etykiety,
  • roboty mobilne odwożą gotowe palety do magazynu.

Rozwiązanie takie może być również całkowicie zintegrowane z nadrzędnym systemem zarządzania produkcją, co umożliwia automatyczne śledzenie całego zlecenia produkcyjnego od jego wygenerowania aż do umieszczenia gotowego wyrobu w magazynie.

Elementy składowe systemu

Zautomatyzowany system paletyzacji i transportu na końcówce linii produkcyjnej składa się zwykle z:

  • robota paletyzującego z chwytakiem,
  • systemu transporterów wraz z owijarką i etykieciarką,
  • zderzaków mechanicznych palet,
  • robota AMR z nożycowym mechanizmem podnoszenia palet,
  • systemu informatycznego umożliwiającego obsługę zleceń generowanych i przesłanych przez system MES.

Opcjonalnie system można wyposażyć w:

  • magazynek palet,
  • magazynek przekładek.

System realizuje następujące funkcje technologiczne:

  • odbiór palet z gniazd automatycznej paletyzacji oraz ręcznej paletyzacji,
  • automatyczne podawanie palet z gniazd paletyzacji na ciąg transportowy,
  • automatyczne buforowanie palet,
  • automatyczne owijanie palet folią oraz krycie górne,
  • automatyczne etykietowanie palet z jednej strony, lub dwóch stron: przód oraz bok, lub przód oraz tył,
  • automatyczne skanowanie ostatniego kodu etykiety, umożliwiające potwierdzenie poprawności procesu etykietowania.

Oprogramowanie natomiast realizuje funkcje obsługi przesłanego zlecenia:

  • odbiór zlecenia produkcyjnego,
  • wybór odpowiedniego programu owijania, zależnego od produktu,
  • etykietowanie z wykorzystaniem umieszczonych w zleceniu danych,
  • weryfikacja etykietowania za pomocą umieszczonego na ramieniu etykieciarki skanera,
  • przesłanie informacji o umieszczeniu palety w magazynie do systemu nadrzędnego.

Przykładowe systemy

Poniżej przedstawiamy poglądowe wizualizacje dwóch przykładowych systemów.

Pierwszy z nich to proste rozwiązanie, pozwalające zrobotyzować proces paletyzacji. Stanowisko składa się z jednego przenośnika doprowadzającego produkt w strefę pracy robota. Robot przy użyciu chwytaka układa produkt na palecie zgodnie z zaprogramowanym schematem paletyzacji. Dodatkowo robot ma możliwość układania przekładek pomiędzy warstwami produktów. Stanowisko obejmuje dwa pola odkładcze (palety) do paletyzacji produktu oraz jedną paletę z przekładkami. Dostawa przekładek do stanowiska, transport pustych palet oraz odbiór pełnych jest wykonywana przez robota mobilnego AMR – Agilox ONE.

Miniaturki YT (31)

Drugi przykład to stanowisko wyposażone w jeden przenośnik doprowadzający produkt w strefę pracy robota. Robot przy użyciu chwytaka układa produkt na palecie zgodnie z zaprogramowanym schematem paletyzacji. Dodatkowo robot ma możliwość układania przekładek pomiędzy warstwami produktów. Rozwiązanie jest rozbudowane o magazynek palet, który pozwala automatycznie dostarczać palety w pole odkładcze robota. Dzięki temu wzrasta wydajność – robot paletyzujący nie musi pobierać palety i odkładać jej na wyznaczone miejsce. Transport gotowej palety, jak i przekładek do stanowiska wykonuje robot mobilny AMR – MiR 600.

Miniaturki YT (32)

Co zyskujemy?

Zautomatyzowany system paletyzacji i transportu na końcówce linii produkcyjnej przynosi wymierne korzyści. Wśród najważniejszych można wymienić:

  • Znaczące zwiększenie wydajności systemu w stosunku do rozwiązania opartego na pracy ręcznej.
  • Zapewnienie stałej i przewidywalnej wydajności – system może pracować bez przerw przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.
  • Zagwarantowanie bezpieczeństwa w procesie paletyzacji i transportu zarówno dla operatorów, jak i dla Utrzymania Ruchu,
  • Zapewnienie zbilansowanego czasu poszczególnych operacji w procesie produkcyjnym, co przekłada się na płynne działanie systemu,
  • Zmniejszenie ilości zwrotów i reklamacji.
  • Zapewnienie stałej jakości owijania i etykietowania.
  • Redukcja ryzyka związanego z absencją i rotacją pracowników.
  • Zwiększenie elastyczności systemu, który łatwiej może być dostosowywany do zmieniających się potrzeb.

Dowiedz się więcej na Poradniku Automatyka!

source: ASTOR

Keywords

amr, ASTOR, automatyka, roboty mobilne

Related articles

  • Dlaczego automatyka przemysłowa nie potrzebuje ludzkiej twarzy
  • Roboty przemysłowe – przegląd aktualności
  • Zwrot z inwestycji w robotyzację. Analiza, praktyczne porady oraz nadchodzące trendy w robotyce
  • Roboty współpracujące w różnych sektorach przemysłu
  • Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP