Sztuczny mózg na trasie
Romaric Thevenet drukuj
Sterowanie pociągami z wykorzystaniem systemów komunikacyjnych (CBTC) dokonało rewolucji w technikach transportu kolejowego. Systemy o dużych możliwościach instalowane są w pociągach i wzdłuż tras komunikacyjnych, zwiększając możliwości przewozowe lokalnych przedsiębiorstw, a jednocześnie spełniając najbardziej surowe wymagania bezpieczeństwa. Harting Technology Group współpracuje z Siemens Mobility France w unowocześnianiu metra paryskiego, dostarczając złącza i dzieląc się swoimi doświadczeniami w konstruowaniu tras i technologii backplane.
Harting i Siemens automatyzują najstarszą linię paryskiego metra
Niezawodne rozwiązanie gotowe do wprowadzenia
Kolejowy system ochronny MT CBTC opracowany przez Siemens Mobility France umożliwia sterowanie ruchem pociągów przy różnym wyposażeniu zainstalowanym jednocześnie na trasie komunikacyjnej. System bazuje na ciągłej, dwukierunkowej komunikacji między układami na trasie i w pociągu.
Siemens opracował swoje rozwiązanie dla lokalnych przedsiębiorstw przewozowych w celu budowy nowych tras komunikacyjnych i modernizowania istniejących. Umożliwia ono wprowadzanie w pełni zautomatyzowanych systemów niewymagających udziału maszynistów na istniejących liniach, bez zakłócania bieżącego ruchu pasażerskiego.
Systemy zainstalowane w pociągach obliczają optymalny profil prędkości dla każdej trasy i pozwalają na wdrażanie różnych trybów operacyjnych, od pracy półautomatycznej, kontrolowanej przez operatora, do całkowicie automatycznego kierowania bez udziału maszynisty.
Korzyści dla pasażerów
Rozwiązanie CBTC opracowane przez firmę Siemens umożliwia bardziej elastyczną pracę dzięki modyfikowaniu aktualnej prędkości pociągu w zależności do odległości między jadącymi pociągami. Trasy wyposażone w system CBTC zapewniają pasażerom szybszą i bardziej efektywną komunikację:
- o 30 % więcej pociągów dzięki skróceniu czasu cyklu,
- krótsze okresy oczekiwania na stacjach i krótszy czas podróży dzięki większej szybkości przejazdu,
- większa punktualność kursowania,
- niezawodne i bardziej precyzyjne informowanie pasażerów.
Harting i Siemens dla Métro Line 1
Administracja paryskiego lokalnego transportu publicznego RATP zleciła Siemensowi zainstalowanie na Linii 1 sieci paryskiego metra (Château de Vincennes – La Défense) systemu całkowitej automatyzacji sterowania ruchem pociągów.
Linia 1 (16,6 km, 25 stacji) jest najstarszą i najczęściej użytkowaną linią spośród 14 linii paryskiego metra. Rocznie przewozi się na niej ponad 200 milionów ludzi, co oznacza dzienny przewóz na poziomie ponad 700 tys. pasażerów. Linia 1 łączy dzielnicę La Défense z innymi stacjami pociągów dalekobieżnych oraz ratuszem (Hotel de Ville), Luwrem i Polami Elizejskimi. Jednym z celów modernizacji było wprowadzenie całkowicie automatycznego sterowania ruchem pociągów.
Automatyzacja tej specyficznej linii była trudnym, ale też prestiżowym wyzwaniem dla Siemensa. Firma potrzebowała specjalnych i szczególnie złożonych rozwiązań typu MT CBTC dla Linii 1 oraz dla projektu Octys, w którym dla komputera pokładowego (OBCU) zastosowano szafy rack o wysokości 6U.
Siemens zapewnił sobie wsparcie firmy Harting France podczas opracowywania tego nowego, ramowego modelu OBCU. Harting nie tylko dostarczył Siemensowi sprawdzone złącza spełniające wymagania normy DIN 41 612, ale też wykorzystał swoją wiedzę technologiczną w zakresie komponentów tras kablowych i doświadczenie odnośnie Harting Integrated Solutions (HIS), tzn. techniki związanej również z zastosowaniem płyt typu backplane. OBCU tworzy zasadniczą część systemu CBTC. Jest to całkowicie okablowany szkielet zapewniający komunikację między komputerowymi kartami rozszerzeń (tzw. karty ”córki”) a samym pociągiem, funkcjonujący jako podstawa systemu CTBC.
Udział Harting Technology Group obejmował:
- planowanie kompletnego systemu płyt typu backplane z wykorzystaniem doświadczenia HIS,
- integrację i okablowanie płyt backplane w szkielecie,
- przegląd zgodności z odpowiednimi normami układów tras kablowych,
- testowanie całego systemu zgodnie ze specyfikacjami Siemensa.
Specjaliści firmy HARTING ściśle współpracowali z Siemensem na wszystkich etapach projektu w celu całkowitego spełnienia całości wymagań technicznych stawianych przez firmę Siemens odnośnie szkieletu ramowego OBCU. HARTING zapewnił również autoryzację, dzięki której zostaną spełnione wszystkie wymagania odbiorców końcowych w zakresie jakości oraz bezpieczeństwa. Każdy produkt sprawdzany jest indywidualnie – tworzona jest kompleksowa dokumentacja, dzięki czemu realizacja procedur jest kontrolowana, umożliwiając przy tym ocenę wyników sprawdzeń. Po zakończeniu projektu automatyzacji najstarszej linii paryskiego metra RATP planuje kontynuować współpracę z Siemensem i Hartingiem przy programie modernizacji systemu Octys w obrębie całego Métro de Paris.
Romaric Thevenet
Product Manager, France
HARTING Polska Sp. z o.o.
ul. Kamieńskiego 201-219, 51-126 Wrocław
e-mail: pl@harting.com, www.harting.pl
źródło: HARTING Polska
Komentarze
blog comments powered by Disqus