Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
Materiał prasowy (Łukasiewicz – PIAP) drukuj
W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów PIAP został opracowany System Pomiarów i Diagnostyki Sieci Trakcyjnej SPiDST. Innowacyjne rozwiązanie służy do automatyzacji pomiarów kolejowej sieci trakcyjnej i diagnostyki w zakresie takich parametrów geometrycznych, jak wysokość zawieszenia, odsuw oraz miejscowe zużycie przewodów jezdnych. Nowatorstwo systemu potwierdza Złoty Laur przyznany w konkursie Laur Innowacyjności 2020.
System Pomiarów i Diagnostyki Sieci Trakcyjnej SPiDST składa się z pulpitu operatora, zestawu czujników do pomiaru wysokości zawieszenia przewodów jezdnych, czujnika przebytej drogi i opracowanego przez Łukasiewicz – PIAP nadążnego skanera laserowego monitorującego przestrzeń w obrębie przewodów jezdnych. Elementy systemu są mocowane na pociągu, a pomiar odbywa się w sposób automatyczny i bezdotykowo. Zaawansowane algorytmy analizy wyników pomiarów pozwalają na wykrywanie elementów współpracujących z przewodem jezdnym – uchwytów odległościowych, złącz przewodów jezdnych oraz podwieszeń.
Zapobieganie awarii i inteligentne serwisowanie
Opracowane przez Zakład Układów Pomiarowych Łukasiewicz – PIAP rozwiązanie jest przeznaczone do zastosowania jako wyposażenie pociągów sieciowych w celu przeprowadzenia ciągłej diagnostyki parametrów geometrycznych górnej sieci trakcyjnej. Korzyści z jego wprowadzenia to m.in. zmniejszenie liczby zamknięć torowych o około 80 %, ograniczenie błędnych pomiarów, spójność danych pomiarowych oraz inteligentne zarządzanie serwisowaniem sieci trakcyjnej.
Rozwiązanie jest nowatorskie w skali światowej ze względu na swoją dokładność, szybkość próbkowania oraz uniwersalność. Oferowana przez system funkcjonalność pozwala na stworzenie cyfrowego bliźniaka infrastruktury krytycznej w celu predykcji awarii oraz inteligentnego zarządzania serwisowaniem sieci trakcyjnej.
Nagrodzona innowacyjność
System Pomiarów i Diagnostyki Sieci Trakcyjnej został nagrodzony przez Kapitułę Konkursu im. Stanisława Staszica na najlepsze produkty innowacyjne. W jubileuszowej – 10. – edycji konkursu Laur Innowacyjności kapituła pod przewodnictwem wiceprezesa FSNT-NOT dr. hab. inż. Tadeusza Pawłowskiego przyznała systemowi SPiDST Złoty Laur w kategorii Automatyka 2020.
Celem konkursu Laur Innowacyjności jest promocja innowacyjnych produktów, technologii i usług, a także innych nowatorskich rozwiązań, praktycznie ze wszystkich dziedzin gospodarki, nauki oraz dziedzin użytecznych społecznie, służących m.in. rozwojowi gospodarczemu i konkurencyjności polskiej gospodarki.
System SPiDST otrzymał też srebrny medal na tegorocznych Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji INTARG.
SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – PRZEMYSŁOWY INSTYTUT AUTOMATYKI I POMIARÓW PIAP
Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa
tel. 22 87 40 140, fax 22 87 40 231
e-mail:aleksander.lopatynski@piap.lukasiewicz.gov.pl
www.piap.pl
źródło: Łukasiewicz–PIAP
Słowa kluczowe
automatyka, diagnostyka sieci trakcyjnej, PIAP, przemysł kolejowy, SPiDST
Komentarze
blog comments powered by Disqus