Automatyzacja procesów produkcyjno-magazynowych
Marek Łabęda drukuj
Kaliska Spółdzielcza Grupa Producentów Mleka (OSM Kalisz) wdrożyła na początku tego roku kompleksowy system transportu, paletyzacji, pakowania i składowania produktów. To obecnie jedno z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań w całej branży mleczarskiej w Polsce.
Przedsiębiorstwo z Kalisza przeznaczyło na inwestycje w usprawnienie procesów produkcyjno-magazynowych kilkadziesiąt milionów złotych, z czego ponad połowa pochodziła z dotacji. Inwestycje objęły obszary: przechowywania surowców, produkcji, pakowania i magazynu wyrobów gotowych.
Cel inwestycji osiągnięty
– Instalacja systemów transportu pionowego i poziomego zintegrowanych z robotami zrealizowana w naszej firmie przez spółkę Promag zapewniła nam zdecydowane zwiększenie wydajności pracy w obszarze paletyzacji i transportu. Natomiast systemy składowania pozwoliły nam na maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni w magazynie. Śmiało mogę powiedzieć, że posiadamy w tej chwili jedno z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań w branży – mówi Kazimierz Gęsicki, prezes zarządu w Kaliskiej Spółdzielczej Grupie Producentów Mleka.
Szybka realizacja
Projekt został zrealizowany i w pełni wdrożony po zaledwie sześciu miesiącach od momentu podjęcia przez Promag i OSM Kalisz rozmów dotyczących rozwiązań technicznych. – Czas realizacji przedsięwzięcia musiał być bardzo krótki, z uwagi na konieczność rozliczenia przez inwestora środków unijnych, z których było ono współfinansowane. Z pewnością był to bardzo ważny czynnik mobilizujący i motywacyjny dla naszych inżynierów, konstruktorów, projektantów, automatyków i całego zespołu projektowego, który powołaliśmy z uwagi na to, prace projektowe rozpoczęliśmy jednocześnie w obszarze mechaniki i automatyki. Głównym wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć była kwestia dostępności miejsca, ponieważ hala produkcyjna pracowała 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu, a dodatkowo mieliśmy do czynienia z agresywnym środowiskiem pracy. Mimo to wszystkie cele zostały w 100 % zrealizowane – mówi Karolina Tokarz, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. handlu i marketingu w firmie Promag.
Współpraca linii produkcyjnych z liniami transportu
W OSM Kalisz pracuje na co dzień siedem linii produkcyjnych. Dzięki inwestycji wszystkie z nich współpracują z całkowicie nowymi liniami transportu produktów finalnych. Każda nitka przesyłowa przenośników została dostosowana do wymagań danego urządzenia produkcyjnego oraz w pełni zintegrowana z systemem automatyki i bezpieczeństwa. Ze względu na niewielką przestrzeń produkcyjną produkty są transportowane na wysokości kilku metrów przy wykorzystaniu specjalnych przenośników pionowych.
– Z uwagi na uwarunkowania nie było możliwości wykorzystania przenośników ukośnych, dlatego zdecydowaliśmy się na przenośniki pionowe, które pobierają pojedynczo każdą paletkę lub wiaderko, wynoszą je na zadaną wysokość i w sposób ciągły przekazują produkt do dalszego transportu. W całej strefie zastosowaliśmy przenośniki modularne ze stali spełniającej wysokie wymagania przemysłu spożywczego, natomiast taśmy transportowe zastąpiliśmy łańcuchami płytkowymi z poliacetalu – mówi Marek Łabęda, dyrektor ds. technicznych w spółce Promag.
Paletyzacja z użyciem robotów
Strefa paletyzacji w OSM Kalisz znajduje się w odrębnej hali, w której wydzielone zostały trzy niezależne cele robotów. To właśnie do nich linie transportowe przekazują paletki i wiadra. W celu uzyskania sprawnej komunikacji i obsługi linii, Promag zaprojektował przejście schodowe wraz z antresolą umieszczoną nad nitkami przesyłowymi. Miejsce to jest doskonałym punktem obserwacyjnym dla osób nadzorujących pracę całej strefy.
Na niewielkiej przestrzeni w każdej z cel robotów zainstalowano:
- przenośniki kontynuacyjne,
- urządzenia piętrujące paletki,
- przenośniki rolkowe trzysekcyjne,
- magazynki przekładek,
- roboty typu PAL 180.
Co więcej, strefa paletyzacji została wyposażona również w zintegrowany system podmiany palet. Pozwala on na załadunek 45 sztuk europalet przekazywanych do właściwego miejsca załadunkowego systemem transferów i przenośników. Podmiana palet na każdym ze stanowisk następuje w sposób automatyczny.
Ograniczenie strat ciepła w tunelu szokowym
Wszystkie palety po zatowarowaniu są transportowane bezpośrednio w miejsce odbioru lub do tzw. tunelu szokowego. Przejazd przez tunel szokowy odbywa się w sposób ciągły z niewielką prędkością, którą można dostosować do potrzeb i wymagań stawianych technologii wychłodzenia danego ładunku. Aby do minimum ograniczyć niepożądaną wymianę ciepła pomiędzy pomieszczeniami, zainstalowane w tunelu chłodniczym bramy szybkobieżne zostały zintegrowane z pracą systemu transportu.
Sprawne pakowanie i etykietowanie
Ostatecznie system transportu kieruje palety do owijarki, z której ładunek przekazywany jest następnie do znakowania – nadania etykiet transportowych. Automatyczne urządzenie znakujące umieszczone zostało przy obrotnicy palet, dzięki czemu doskonale spełnia wymagania logistyczne i przy podwójnym cyklu może umieścić etykietę na obu bokach ładunku.
Palety opuszczają strefę paletyzacji i przekazywane są do kolejnego pomieszczenia, czyli magazynu chłodniczego. To tutaj operator wózka widłowego pobiera ładunek i przekazuje go na odpowiedni system składowania.
Dwa systemy regałowe
Magazyn wyrobów gotowych w OSM Kalisz został wyposażony przez spółkę Promag w dwa systemy regałowe. Pierwszy tworzą regały paletowe przejezdne. Stanowią one doskonałe rozwiązanie dla tych firm, które chcą maksymalnie wykorzystać powierzchnię składowania (np. kiedy jest ona stosunkowo nieduża), a jednocześnie zależy im na tym, by mieć dostęp do każdej jednostki ładunkowej.
Wszystkie regały zostały zamocowane na specjalnych wózkach poruszających się po szynach, co pozwala udostępniać dowolny korytarz międzyregałowy i umożliwia pobranie wymaganej palety. W przypadku KSGMP takie rozwiązanie pozwoliło uzyskać aż o 100 % więcej miejsc paletowych, w porównaniu do możliwości, jakie daje system tradycyjnych regałów rzędowych.
Drugi system magazynowy stanowią regały paletowe gęstego składowania z półautomatycznym satelitą AutoMAG. Są to urządzenia, które sprawdzają się doskonale w magazynach chłodniczych, ponieważ nie wymagają użycia złożonej automatyki i szaf sterowniczych. Załadunek, rozładunek oraz przemieszczanie jednostek ładunkowych odbywa się w specjalnie skonstruowanych kanałach za pomocą platformy sterowanej radiowo. System pozwala na uzyskanie bardzo wysokiego współczynnika wykorzystania kubatury magazynu, co przekłada się na znaczne obniżenie średniego kosztu składowania jednej palety. Jest to doskonałe rozwiązanie m.in. w przypadku, gdy wymagane jest zachowanie efektywnej rotacji w systemie FIFO.
Magazyn wyrobów gotowych wyposażony został również w podest magazynowy – dodatkowe miejsce odkładcze, wspomagające inwestora w procesie dojrzewania serów. Podest zasilany jest w palety poprzez układ przenośnika pionowego wraz z urządzeniem załadunkowym i rozładunkowym. Te trzy zintegrowane ze sobą urządzenia są obsługiwane z poziomu pomostu za pomocą ręcznych wózków paletowych.
źródło: Automatyka 4/2016
Komentarze
blog comments powered by Disqus