9. konferencja branżowa Rittal „Statek & morze”
Materiał prasowy (Rittal Sp. z o.o.) drukuj
Wraz z postępem digitalizacji powstają innowacyjne usługi dla sektora morskiego. Ok. 80 uczestników 9. konferencji branżowej Rittal „Statek & morze”, która odbyła się 12 czerwca w Hamburgu, nie miało co do tego żadnych wątpliwości. Aby utrzymać się na międzynarodowym rynku – gospodarka portowa, przemysł stoczniowy i branża eksploatacji statków muszą zwiększyć wydajność swoich urządzeń oraz procesów. Rosnący poziom cyfryzacji wymaga oczywiście ściślejszej współpracy niemieckich poddostawców.
Przemysł stoczniowy powoli odbija się od dna cyklu koniunkturalnego. Tak przynajmniej wynika z trendu rozwojowego, który zaprezentował Hauke Schlegel – prezes stowarzyszenia zawodowego VDMA „Marine Equipment and Systems“. Schlegel tradycyjnie rozpoczął konferencję branżową Rittal od przedstawienia ogólnego stanu globalnej koniunktury rynkowej. Europa, a w szczególności Niemcy, dominuje w budowie statków wycieczkowych, ale nie odgrywa znaczącej roli, jeżeli chodzi o tankowce, kontenerowce i drobnicowce. Branża poddostawców jest jednak w dobrej kondycji.
W stronę procesów opartych na bazach danych
Zdaniem głównego prelegenta – prof. dr. inż. Carlosa Jahna, kierownika Fraunhofer Center dla Logistyki Morskiej i Usług (CML) – procesy oparte na bazach danych będą w jeszcze większym stopniu determinowały przyszłość sektora morskiego. Jako przykład podał on optymalizację morskiej logistyki części zamiennych oraz wydajne planowanie pracy dla załogi. Procesy oparte na bazach danych umożliwią ponadto tworzenie modeli prognozowych dla systemów technicznych, a w rezultacie pozwolą na przewidywanie stanu urządzeń i precyzyjne zaplanowanie konserwacji.
Jakość danych jako główny temat
Uczestnicy konferencji byli zgodni, że w ramach Sektora Morskiego 4.0 gromadzi się coraz więcej danych, jednak – jak zauważył Kai Fechner, prezes M.A.C. – są one dostępne w kiepskiej jakości, co czyni je nieprzydatnymi do analizy. Podczas dyskusji o tym, jak przesłać dane ze statku, Fechner zastanawiał się, gdzie są luki w danych, jak je ustandaryzować i w jakim stopniu informacje te są rzeczywiście poprawne. Jego zdaniem to kluczowe kwestie, które nie zostały jeszcze rozstrzygnięte.
Smart Maintenance i IoT
Judith Kötzsch, kierownik działu serwisu międzynarodowego Rittal, w swoim wykładzie o Smart Maintenance i IoT, zaprezentowała nową metodę poprawy poziomu bezpieczeństwa w zakresie eksploatacji klimatyzatorów szaf sterowniczych dzięki inteligentnemu wykorzystaniu danych i połączeniu ich w sieć. Przedsiębiorstwo Reintjes, które produkuje przekładnie okrętowe, już instaluje czujniki temperatury, ciśnienia, wibracji i obrotów, aby umożliwić ocenę stanu przekładni w systemie napędowym. Dr inż. Thomas Kruse, menedżer ds. innowacji i technologii w Reintjes, podzielał opinię, że do konserwacji przeprowadzanej na podstawie stanu urządzeń konieczne są standardy danych i interfejsy komunikacyjne.
Potencjał wspólnego know how
Martin Schiefer z ABB wygłosił prelekcję o cyfrowych usługach serwisowych – od monitorowania eksploatacji aż po optymalizację floty – podkreślając, że do analizy ryzyka systemowego potrzebne są zharmonizowane dane. Następnie Guido Försterling, prezes zarządu German Dry Docks (GDD), wezwał do wspólnej pracy nad płynnie zorganizowanymi procesami. Jego zdaniem łączenie know how kryje w sobie „ogromny potencjał”, dlatego należy stworzyć nowe podejście w kwestii konserwacji, przezwyciężyć granice systemowe i przede wszystkim zredukować czasy przestoju.
Kolejne spotkanie z firmą Rittal odbędzie się na targach SMM w Hamburgu w dniach 4-7 września. Rittal przedstawi swoją ofertę w hali B6, na stoisku 600.
źródło: Rittal
Komentarze
blog comments powered by Disqus