Nowoczesny transport na szynach – Targi TRAKO 2015
Jolanta Górska-Szkaradek drukuj
Od 22 do 25 września 2015 r. Gdańsk gościł 11. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako. Odbywająca się co dwa lata impreza jest jedną z najważniejszych w branży infrastruktury transportowej nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Patronat honorowy nad targami objęła w tym roku Maria Wasiak – Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Wrzesień obfituje w liczne imprezy targowe i konferencyjne, ale jedną z ważniejszych w tym czasie były Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako, stanowiące doskonałą okazję do zapoznania się z najnowszymi produktami i technologiami stosowanymi w transporcie szynowym.
Organizatorem targów jest spółka Międzynarodowe Targi Gdańskie wraz z Grupą Polskie Koleje Państwowe. Do udziału w tegorocznej imprezie organizatorzy zaprosili ponad 600 wystawców z 20 krajów. Ekspozycje targowe zajęły 20 tys. m2 powierzchni wystawienniczej oraz 800 m torów do ekspozycji taboru. Targom towarzyszyły liczne debaty, seminaria, konferencje, pokazy i prezentacje.
W Trako wzięły udział m.in. spółki Grupy PKP, firmy o zasięgu międzynarodowym, jak Bombardier czy Vossloh, oraz czołówka największych polskich firm z branży kolejowej i tramwajowej, w tym prywatni i samorządowi przewoźnicy oraz dostawcy technologii dla kolei i taboru. Wśród wystawców zagranicznych jedną z najliczniejszych grup stanowiły firmy czeskie. Na targach obecne też były pawilony narodowe Austrii i Wielkiej Brytanii oraz Saksonii.
Nie tylko transport
Targi Trako są prestiżowym wydarzeniem w branży transportowej i cieszą się dużą renomą w Europie, ponieważ plasowane są na drugim miejscu wśród imprez branżowych. Celem targów jest zaprezentowanie najnowszych rozwiązań i technologii w zakresie pojazdów szynowych, trakcji sieciowych, wykonywania prac budowlanych, wyposażenia pojazdów, bezpieczeństwa pasażerów i technologii zarządzania transportem. Nie dziwiło więc nikogo duże zainteresowanie imprezą, czego dowodem byli licznie przybyli zwiedzający.
Pogoda dopisywała, więc chętnie zwiedzano ekspozycję nowoczesnego taboru tramwajowego na torach w pobliżu hal wystawienniczych. Można było zobaczyć m.in. pojazdy szynowe wyprodukowane przez Solaris Bus&Coach i firmę PESA, a także maszyny i urządzenia budowlane. Najwięksi w Polsce i Europie producenci taboru kolejowego – spółki Newag, PESA, Siemens oraz Stadler Rail Group – prezentowali swoją ekspozycję na torach przy peronie Gdańsk Stadion Expo.
Pozostali wystawcy zgromadzeni byli w sześciu halach wystawienniczych. Wśród nich coraz liczniejszą grupę stanowią firmy z branży automatyki, elektroniki, IT. Na targach swoją ofertę prezentowały m.in. firmy Astat, B&L, CSI Computer Systems for Industry, Dacpol, Elmark Automatyka, HARTING, Limatherm Sensor, Nowimex, OEM Automatic, Parker Hannifin, Phoenix Contact, Pilz Polska, PIAP, Produs, Staubli, TME, Turck.
Ekspozycje wystawców
Poniżej przedstawiamy kilka ekspozycji targowych i komentarze wystawców – zapraszamy na „spacer” po targach.
B&L International
– Nasza firma miała przyjemność prezentować się podczas targów Trako po raz dziesiąty – powiedziała Irmina Sibilska-Biernacka, prezes firmy B&L. – Jesteśmy polskim przedstawicielem firmy Selectron oraz Pixy i w związku z tym zdecydowaliśmy się na przedstawienie naszej oferty na dwóch osobnych stoiskach. Na stoisku firmy Pixy prezentowaliśmy najnowszej generacji terminale operatorskie zgodne z wymaganiami normy EN 50155 do zastosowania w pojazdach szynowych, z głównym naciskiem na coraz bardziej popularne systemy redundantne. Wraz z urządzeniami demonstrowaliśmy oprogramowanie, które pozwala w łatwy sposób stworzyć z gotowych komponentów aplikację na nasze terminale.
Firma Selectron AG jest liderem na rynku polskim w branży układów sterowania TCMS dla taboru kolejowego. Firma skupia się na ciągłym doskonaleniu i poszerzaniu portfolio oferowanych produktów, stając się jedną z najbardziej zaufanych marek w branży kolejowej. Podczas targów Trako firma Selectron zaprezentowała całkowicie nowe podejście do układów sterowania bazujące na normie IEC 61375 wprowadzającej koncepcję Ethernetu w obszarze systemu TCMS na pojeździe.
CSI Computer Systems for Industry
– Prezentowaliśmy głównie rejestratory, switche, kamery i komputery panelowe, wszystkie zgodne z wymaganiami normy EN 50155 – powiedziała nam Agnieszka Kiwior-Kontny, kierownik działu marketingu CSI Computer Systems for Industry. – Jako dostawca kompletnej gamy systemów komputerowych i podzespołów przedstawiliśmy również kasety z ekranowaniem EMC oraz obudowy i szafy przemysłowe wykonane zarówno ze stali nierdzewnej, jak i z tworzyw sztucznych. Ekspozycję uzupełniały dyski SSD i karty pamięci Flash odporne m.in. na niestabilne warunki zasilania, jakie mogą występować w trakcie jazdy pociągiem. Jedną z nowości, na które chcieliśmy zwrócić uwagę był RTC-700C – tablet typu rugged firmy Aaeon z 7” ekranem TFT LCD.
Tablet ten jest wyposażony w procesor Intel Atom Z2760 i pracuje w środowisku Windows 8. Charakteryzuje się wysoką odpornością na wibracje i wstrząsy, jest zgodny z wymaganiami normy MIL-STD-810G i ma stopień ochrony IP65. Ekran typu Gorilla Glass o jasności 400 nitów i rozdzielczości 1280 × 800 ma ponadto ochronę anti-scratch. Tablet niezawodnie pracuje też po upadku z wysokości 1,22 m. RTC-700C dzięki wysokiej odporności na warunki atmosferyczne, wytrzymałej baterii i aplikacjom dostosowanym do systemu Windows, sprawdza się w wielu wymagających środowiskach przemysłowych, w tym również w aplikacjach przeznaczonych dla branży transportu szynowego.
Elmark Automatyka
Na dwóch stoiskach prezentowana była tegoroczna ekspozycja firmy Elmark Automatyka.
– Trako to jedne z największych wydarzeń na rynku kolejowym w Europie. Na targach pojawiają się wszystkie najważniejsze firmy związane z branżą, co czyni je bardzo atrakcyjnym miejscem nawiązywania nowych kontaktów biznesowych, jak również pielęgnowania już istniejących. My jako Elmark Automatyka jesteśmy tu po raz trzeci, ale w tym roku wyjątkowo na dwóch stoiskach, prezentując rozwiązania firm Moxa oraz Advantech – powiedział Michał Łęcki, przedstawiciel Elmark Automatyka.
– Na tegoroczną edycję, bazując na rozwiązaniach firmy Moxa, przygotowaliśmy pokazową instalację sieci Ethernet pojazdu szynowego, będącą kluczowym elementem takich systemów jak CCTV, informacji pasażerskiej czy bezprzewodowego Internetu. Każdy z odwiedzających na żywo mógł zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami kamer kolejowych m.in. VPort P16 – modelu ze zintegrowanym oświetlaczem IR, jak również najnowszą generacją switchy kolejowych Moxa. Natomiast z oferty firmy Advantech zaprezentowaliśmy wydajne komputery przemysłowe, zgodne z wymaganiami normy EN 50155 – dodał Michał Łęcki.
Szczególną uwagę zwiedzających skupiał odporny na wstrząsy i wibracje komputer ITA-5730 obsługujący procesory i7/i5/i3 III generacji oraz komputer ITA-2210 do zastosowań w systemach Wayside. Wiele osób pytało o mobilną platformę video TREK-668, z solidną obudową pełniącą rolę radiatora wraz z centralnym kluczykiem zabezpieczającym nośniki danych przed nieuprawnionym dostępem.
HARTING Polska
Na targach Trako 2015 nie mogło zabraknąć stoiska firmy HARTING, która jest wiodącym producentem w zakresie technik łączeniowych stosowanych m.in. w kolejnictwie, a ponadto dostarcza całościowe rozwiązania okablowania dla automatyki. W targach Trako firma HARTING uczestniczyła po raz czwarty. Zwiedzający z dużym zainteresowaniem oglądali różnego typu nowe złącza, switche, wiązki i okablowanie.
Na szczególną uwagę zasługuje złącze w ochronnym powleczeniu poliuretanowym (Han M Plus), co zapewnia bardzo dużą odporność na działanie czynników mechanicznych i chemicznych (w tym mgiełki solnej), a więc pozwala na pracę w trudnych warunkach środowiskowych.
Goście targowi szczególną uwagę zwracali na wykonany na bazie tradycyjnego złącza system OCTU, w którym połączenie realizowane jest w sposób bezstykowy oraz nowe złącze M12 PushPull, które przy montażu i demontażu nie wymaga odkręcania.
Limatherm Sensor
Firma Limatherm Sensor była tegorocznym debiutantem targów Trako i jak stwierdził Stanisław Golonka, dyrektor handlowy Limatherm Sensor, był to debiut udany: – Na tym największym i najbardziej prestiżowym w Polsce i drugim w Europie spotkaniu branży transportu kolejowego zaprezentowaliśmy nasze dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie aparatury kontrolno-pomiarowej i systemów grzewczych przeznaczonych do pojazdów szynowych oraz poinformowaliśmy o planach rozwojowych, co spotkało się ze sporym zainteresowaniem. Prezentowaliśmy szereg naszych produktów, takich jak czujniki temperatury, grzałki elektryczne, nagrzewnice elektryczne do układów grzewczych oraz manometry i przetworniki ciśnienia. Usłyszeliśmy wiele cennych uwag i spostrzeżeń. Na pewno weźmiemy udział w kolejnej edycji targów.
Parker Hannifin Sales Poland
Wśród targowych wystawców nie mogło zabraknąć czołowego producenta innowacyjnych rozwiązań z zakresu napędów i sterowania dla sektora kolejowego, czyli firmy Parker Hannifin.
– W targach Trako uczestniczymy po raz drugi. Rozwijamy takie obszary techniki jak pneumatyka, hydraulika, filtracja powietrza i paliwa, elektromechanika, połączenia rurowe, przewody elastyczne. W swoich działaniach koncentrujemy się na zapewnieniu przeznaczonych dla kolejnictwa rozwiązań produktowych oraz kompletnych systemów – powiedział Robert Bydołek, kierownik ds. kluczowych klientów rynku mobilnego w sektorze kolei i autobusów firmy Parker Hannifin Sales Poland.
Pilz Polska
Firma Pilz znana jest na rynku bezpiecznej automatyzacji i z taką też ofertą pojawiła się na targach po raz pierwszy. – Jesteśmy tutaj, ponieważ dla branży kolejowej mamy również sprawdzone i bezpieczne rozwiązania. Nasza oferta odpowiada specyficznym normom dla tej branży. Klient, stosując komponenty i systemy firmy Pilz, może w bezpieczny sposób zautomatyzować przejazdy kolejowe, zapewnić sterowanie i komunikację na odcinku linii kolejowej lub zrealizować kompletny system sterowania związany z bezpieczeństwem dla pociągu – podkreślał Dariusz Kowalski, dyrektor generalny Pilz Polska.
Oferowany przez Pilz system automatyzacji PSS 4000 został odpowiednio wyposażony, aby spełniał wymagania norm kolejowych i jest teraz odporny na zakłócenia elektromagnetyczne, temperaturę zewnętrzną i obciążenia mechaniczne. Co istotne, z systemem PSS 4000 możliwa jest aplikacja do SIL 4.
Turck
Już po raz szósty na targach Trako gościła firma Turck. – Podczas gdańskich targów skupiliśmy się głównie na ofercie firmy TSL-ESCHA, która podobnie jak my jest częścią Turck Holding – powiedział Piotr Glinka, prezes firmy Turck. – Firma TSL-ESCHA jest jednym z globalnym liderów rynku przycisków i rozwiązań LED, opracowanych dla pojazdów transportu publicznego, które mogą pracować w każdej strefie klimatycznej. Prezentowaliśmy ergonomiczne przyciski otwarcia drzwi (zewnętrzne i wewnętrzne), urządzenia ostrzegawcze i wyświetlacze. Dodatkowo należy podkreślić, iż produkty charakteryzują się odpornością na agresywne środki czyszczące.
– Po berlińskich targach InnoTrans to największa impreza targowa branży kolejowej w Europie. Dla nas to możliwość spotkania i porozmawiania zarówno z potencjalnymi przyszłymi użytkownikami, jak i producentami taboru, wystawiającymi się właśnie tutaj. To także możliwość nawiązania bezpośrednich kontaktów po obu stronach. Impreza nie należy do tanich, ale już dzisiaj mogę zadeklarować nasz udział w kolejnej edycji tych targów – dodał Piotr Glinka.
Za dwa lata – kolejna odsłona
Reasumując, na podstawie wypowiedzi i własnych spostrzeżeń można przypuszczać, że kolejna edycja targów będzie cieszyć się jeszcze większym zainteresowaniem. Wraz z rozwojem sektora przemysłu transportu szynowego oraz rosnącym udziałem np. branży automatyki i IT należy sądzić, że wśród wystawców pojawią się nowe firmy. Organizatorom życzymy kolejnych udanych imprez targowych i do zobaczenia za dwa lata na 12. Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako, które odbędą się w terminie 26–29 września 2017 r.
źródło: "Automatyka" 11/2015
Komentarze
blog comments powered by Disqus