Nowoczesna infrastruktura kolejowa - czym się powinna charakteryzować?
Materiał prasowy print
Szybki transport jednostkami, zapewniającymi bezpieczeństwo i komfort pasażerów, możliwy jest tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze kolejowej, która obejmuje zarówno linie kolejowe i budynki, jak również urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i łącznościowe. W ramach modernizacji polskiej infrastruktury w ostatnich latach prowadzony jest szereg działań, które mogą zrewolucjonizować transport kolejowy. Jakie to działania i jakie korzyści mogą przynieść pasażerom?
Nowe technologie i systemy infrastruktury torowej
Chęć poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy jest motorem do poszukiwań nowych rozwiązań technologicznych w obrębie infrastruktury torowej. Z tego względu implementowane są zaawansowane technologie, wśród których wymienić można między innymi system pomiaru obciążeń pionowych typu SMCV, system RCS, system VeloGleis, systemy smarowania szyn na łukach czy maty wibroizolacyjne.
System pomiaru obciążeń pionowych typu SMCV ma za zadanie kontrolę stopnia obciążenia pojazdów szynowych i rozłożenia ciężaru, a także ocenę geometrii kół pojazdów. Za jego pomocą można więc określić poziom bezpieczeństwa przewozu i w razie potrzeby zreorganizować bądź zredukować obciążenie taboru. System ten znajduje zastosowanie w pociągach towarowych, a pomiary wykonywane są podczas biegu pociągów.
System RCS składa się z profili elastomerowych oraz węzłów kotwiących, których konstrukcja umożliwia zamontowanie ich na praktycznie każdym odcinku torowisk tramwajowych. Ich działanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa torowisk, a także izolację prądów błądzących, redukcję hałasu oraz wstrząsów.
System VeloGleis pozwala tworzyć jednolite powierzchnie w miejscach przecięcia torowiska z przejściami dla pieszych lub przejazdami dla rowerów. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych profili elastomerowych, które uzupełniają rowek szyny. Efektem zastosowania systemu VeloGleis jest zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów jednośladów i wózków inwalidzkich oraz komfortu poruszania się.
Systemy smarowania szyn na łukach stosowane są w celu redukcji drgań i hałasów, ale też zwiększenia wytrzymałości szyn na zużycie. Ich wykorzystanie w infrastrukturze kolejowej przekłada się na komfort zarówno pasażerów, jak również osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie torowisk.
Jednym z najskuteczniejszych systemów smarowania szyn na łukach jest smarownica CL-E1. Po zakończeniu przez MMR Group TransComfort poligonu badawczego na linii kolejowej nr 94 Kraków Płaszów-Oświęcim, 2 marca 2023 r. system CL-E1ws BA otrzymał dopuszczenie od PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do stosowania na liniach kolejowych spółki.
Maty wibroizolacyjne mają za zadanie tłumić drgania i wibracje, które powstają na skutek przejazdu pociągów. Nowoczesne maty zrobione są z komponentów wykazujących dużą odporność na zmienne czynniki zewnętrzne oraz posiadających dobre właściwości tłumiące. Do najlepszych mat wibroizolacyjnych dostępnych na rynku zaliczyć możemy elastomerowe maty SEALABLE.
Nowoczesne technologie pozwalają na znaczące usprawnienie polskiego systemu kolejowego, eliminację ryzyka i poprawę komfortu podróży. Dostępne urządzenia i systemy oferowane przez MMR Group TransComfort mają realny wpływ na rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce.
source: MMR Group TransComfort