System EC.PR
Śrubokręt w e-prowadniku, wygięta rynna, a także lód, śnieg i materiały sypkie mogą szybko doprowadzić do awarii suwnic, co w konsekwencji oznacza kosztowne naprawy. Skłoniło to firmę igus do opracowania nowego systemu monitorowania siły pchającej/ciągnącej. EC.PR precyzyjnie rejestruje wartości sił na ruchomym końcu prowadnika i dostosowuje limity siły, w zależności od położenia. Zapobiega to uszkodzeniom systemu i eliminuje konieczność ponoszenia wysokich kosztów napraw.
System EC.PR monitoruje siłę ciągnącą/pchającą wzdłuż przesuwu o długości do 1000 m i wyłącza się automatycznie, gdy zmierzone wartości siły przekraczają te zdefiniowane
Awaria systemu to najgorszy scenariusz dla operatorów suwnic. W wielu przypadkach wysokie koszty generuje nie tylko naprawa i konserwacja, ale przede wszystkim przestoje. Do tego należy dodać straty wynikające z tego, że towar nie został wyprodukowany. Firma igus opracowała system, który rozwiązuje te problemy.
Automatyczne zapobieganie awarii
System EC.PR do e-prowadników do długich przesuwów (od 150 m wzwyż) wykorzystuje czujniki do określania siły pchającej/ciągnącej e-prowadnika i wyłącza się automatycznie po przekroczeniu określonego limitu wartości siły. Zapobiega to awarii systemu, np. gdy ciało obce dostanie się do e-prowadnika lub gdy wygnie się rynna prowadząca. W takim przypadku system wyłącza się po wykryciu zmienionej wartości sił.
Dzięki nowemu systemowi EC.PR siła przy wyłączaniu wózka jest automatycznie dostosowywana do pozycji. System otrzymuje informacje o położeniu z dodatkowych modułów PLC Siemens, serwera OPC-UA oraz analogowych lub cyfrowych systemów pomiarowych. EC.PR można łatwo zintegrować z istniejącymi koncepcjami sterowania i szafami sterowniczymi.
Przetestowane w rzeczywistych warunkach
System EC.PR składa się z dwóch czujników, które komunikują się ze sobą. Czujnik mierzy siłę pchającą/ciągnącą e-prowadnika, podczas gdy cyfrowy system pomiaru odległości określa dokładną pozycję wózka lub ruchomego końca e-prowadnika. W tym celu na zewnątrz rynny prowadzącej, w odległości 500 mm, przymocowane są tzw. lampy ostrzegawcze. Każdej pozycji, a tym samym każdej lampie ostrzegawczej, przypisana jest określona maksymalna siła pchająca/ciągnąca. Jeśli zostanie ona przekroczona, system wyłącza się automatycznie za pośrednictwem EC.PR. Użytkownik może usunąć obcy przedmiot z e-prowadnika, zresetować system, a następnie ponownie uruchomić mechanizm. Nowy system przeszedł już pomyślnie testy na liczącym 200 m2 powierzchni stanowisku badawczym igus w Kolonii.
Rozwiązanie EC.PR i inne innowacje w zakresie konserwacji predykcyjnej można zobaczyć na cyfrowym stoisku targowym igus.
igus sp. z o.o.
ul. Działkowa 121C
02-234 Warszawa, tel. 22 316 36 30
e-mail: info@igus.pl
www.igus.pl
source: Automatyka 3/2021