2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Others

Sterowanie amortyzacją dobiegu siłownika elektropneumatycznego

Paweł Langwald, Mariusz Jurczyński, Mariusz Olszewski print

Tuesday November 30 2010
Rys. 1. Schemat budowy układu pneumatycznego stanowiska badawczego sterowanej amortyzacji [Schematic diagram of the electro-pneumatic research stand for the end position cushioning control]

Rys. 1. Schemat budowy układu pneumatycznego stanowiska badawczego sterowanej amortyzacji [Schematic diagram of the electro-pneumatic research stand for the end position cushioning control]

Tweet

W pracy przedstawiono koncepcję amortyzacji dobiegu siłownika pneumatycznego zrealizowaną na drodze niezależnego napełniania i opróżniania komory czynnej i biernej. Przedstawiono również rozwiązanie problemu modelowania siłownika pneumatycznego opartego na stworzeniu środowiska do symulacji procesów ruchu tłoka przy różnych koncepcjach sterowania.

 

Control of end position cushioning in electro-pneumatic drive

Abstract − This paper presents a concept of braking a pneumatic actuator realized by independent filling and emptying of the active and passive chambers. A solution to the problem of modelling a pneumatic actuator was also proposed, based on what, a software environment for simulating piston movement at different concepts of control, was made.

 

Na przestrzeni ostatnich lat liczba elementów wykonawczych stosowanych na liniach montażowych produkcji przemysłowej stale rosła. Wobec automatyzacji i robotyzacji kolejnych gałęzi przemysłu należy spodziewać się, że tendencja ta zostanie zachowana. Wśród wykorzystywanych układów napędowych istotną rolę odgrywają napędy elektropneumatyczne. Okazują się one niezastąpione w prostych, ale bardzo licznych przypadkach przemieszczania (Pick and Place).

Podczas pracy tłok siłownika poddawany jest ciągłym zmianom prędkości: przyspieszaniu w początkowej fazie ruchu oraz gwałtownemu hamowaniu, najczęściej przez uderzenie w amortyzator lub ogranicznik ruchu, w końcowej fazie ruchu. Proces ten z nieznacznie zmienionymi parametrami ruchu odbywa się również w przeciwnym kierunku (powrót tłoka). W niewielu tylko aplikacjach stosowana jest ciągła kontrola położenia i/lub prędkości ruchu tłoka siłownika (sterowanie pozycyjne [1]). Powodem tego są koszty związane z koniecznością stosowania proporcjonalnych rozdzielaczy przepływowych i współpracujących z nimi przetworników pomiarowych w całym zakresie ruchu.

W celu wyeliminowania niekorzystnych w eksploatacji, gwałtownych zmian przyspieszenia związanych z hamowaniem elementów przez uderzenie oraz aby usunąć niepożądane finansowo skutki stosowania rozwiązań serwonapędowych w Instytucie Automatyki i Robotyki, podjęto prace badawcze nad sterowaną amortyzacją dobiegu tłoka siłownika, z wykorzystaniem konwencjonalnych rozdzielaczy.

Opis stanowiska badawczego

Rys. 1. Schemat budowy układu pneumatycznego stanowiska badawczego sterowanej amortyzacji [Schematic diagram of the electro-pneumatic research stand for the end position cushioning control]

W skład laboratoryjnego stanowiska badawczego wchodzą (rys. 1):

  • siłownik standardowy (znormalizowany), z jednostronnym tłoczyskiem, o zakresie ruchu 500 mm
  • zawór redukcyjny z upustem (P)
  • analogowy przetwornik ciśnienia (P1, P2, P3, P4)
  • analogowy przetwornik przepływu (F1)
  • standardowy zawór rozdzielający (5/2 – bistabilny) oraz zawory szybkiego działania (3/2 – monostabilne)
  • analogowy przetwornik położenia działający w całym zakresie ruchu tłoka oraz analogowe przetworniki położenia o zakresie 50 mm, umieszczone na końcach siłownika.

Akwizycję danych oraz generowanie sygnałów sterujących zapewnia karta kontrolno-pomiarowa współpracująca ze środowiskiem MATLAB.

Model procesu ruchu tłoka siłownika pneumatycznego

W bardzo dużym uproszczeniu proces ruchu tłoka siłownika obciążonego masą m opisuje równanie równowagi sił [1, 3]:

Langwald, Jurczyński, Olszewski
(1)
Langwald, Jurczyński, Olszewski
(2)

gdzie: m – masa części ruchomych, x – przemieszczenie tłoka z obciążeniem masowym m, F − łączna siła tarcia uszczelnienień tłoka i tłoczyska oraz prowadnic obciążenia masowego, P – zewnętrzne obciążenie siłowe, PC – wypadkowa siła działania ciśnień w komorach siłownika na tłok, pa − ciśnienie atmosferyczne, p1, p2− ciśnienia bezwzględne w komorach siłownika, A1, A2− powierzchnie czynne tłoka, R − reakcja pokrywy siłownika na tłok (w lewym skrajnym położeniu tłoka).

Reakcja pokrywy jest siłą bierną, która pojawia się, gdy tłok wywiera na nią nacisk. Przyjmując, że siły o zwrocie w prawo (rys. 1) są dodatnie, można zapisać, że:

  • dla x = 0 i PC + P ≤ 0 → R = –(PC – P)
  • dla x = 0 i PC + P > 0 → R = 0
  • dla x> 0                   → R = 0.
Rys. 2. Schemat pneumatycznego, dławieniowego napędu siłownikowego [Schematic diagram of the electro-pneumatic system with the throttled drive]

Rozwiązania równania (1) zależą od przebiegu sił tarcia F, sił oddziaływań zewnętrznych P i ciśnień w komorach siłownika.

W pozycji początkowej tłoka (przemieszczenie x = 0), siłę tarcia F reprezentuje tylko tarcie statyczne. Przyjęto, że:

  • dla x = 0 i PC + P F = 0
  • dla x = 0 i PC + P ≥ 0 → F = –min(F1, PC + P),

gdzie: F1 − maksymalna wartość siły tarcia statycznego.

W fazie hamowania, w chwili, w której po raz pierwszy zaczyna zmniejszać się wartość prędkości, wartość siły tarcia opisuje równanie:

Langwald, Jurczyński, Olszewski
(3)

gdzie: F2 – minimalna wartość siły tarcia dynamicznego, kv – współczynnik tarcia dynamicznego, v – prędkość ruchu tłoka, v0 – współczynnik określający szybkość zmian funkcji wykładniczej [2].

W dalszej fazie ruchu tłoka siłę tarcia opisuje równanie:

Langwald, Jurczyński, Olszewski
(4)

Zmiany ciśnienia powietrza w komorze napełnianej i opróżnianej siłownika opisują wyrażenia:

Langwald, Jurczyński, Olszewski
(5)
Langwald, Jurczyński, Olszewski
(6)

gdzie: n – wykładnik przemian gazowych, x01, x02 – położenia martwe tłoka, R – stała gazowa dla powietrza, T0, p0 – temperatura i ciśnienie powietrza zasilającego, G1, G2 – masowe natężenie powietrza wpływającego i wypływającego z komór siłownika.

Do wyznaczania wartości G1 i G2 wykorzystano dla przepływów podkrytycznych zależności:

Langwald, Jurczyński, Olszewski
(7)
Langwald, Jurczyński, Olszewski
(8)

i zależności odpowiednio uproszczone w przypadku przepływów krytycznych, gdzie: C1, C2 – przewodności dźwiękowe oporu pneumatycznego wlotowego i wylotowego, ρN, TN – gęstość i temperatura powietrza w znormalizowanej atmosferze odniesienia, T2 – temperatura w komorze opróżnianej (wyznaczana z założonej przemiany gazowej), ε1, ε2 – stosunki ciśnień za oporami do ciśnień przed oporami, b – rzeczywisty krytyczny stosunek ciśnień (przyjęto jednakowy dla obu oporów).

Wykorzystując opracowany na podstawie powyższych zależności model analityczny, można wyznaczyć, dla założonych wartości poszczególnych parametrów, przebiegi przemieszczenia, prędkości, przyspieszeń oraz ciśnień w procesach pozycyjnego przestawiania tłoka siłownika. Na podstawie powyższego algorytmu został opracowany program umożliwiający symulacyjne badanie dynamiki napędu siłownikowego w trakcie hamowania oraz badanie opracowywanego algorytmu sterowanej amortyzacji dobiegu.

Wyniki symulacji i badań eksperymentalnych

Rys. 3. Uproszczony schemat hamowania przy sterowanych zmianach wartości ciśnienia w komorze napełnianej i opróżnianej [Oversimplify brake diagram with pressure control in the cylinder chambers]

Proces hamowania powinien odbywać się na najkrótszej drodze ruchu tłoka w możliwie najkrótszym czasie, z siłą hamującą nieprzekraczającą granicznej, technologicznie określonej wartości. Wobec powyższych założeń, właściwe hamowanie powinno być realizowane ruchem jednostajnie opóźnionym.

W badanym algorytmie sterowanej amortyzacji założono hamowanie tłoka przy sterowanych zmianach ciśnienia komory napełnianej i opróżnianej siłownika (rys. 3).

Sterowanie zaworami monostabilnymi 3/2, swobodnie opróżniającymi komorę bierną i napełniającymi komorę czynną siłownika pozwala na uzyskanie sterowanego hamowania z wykorzystaniem przeciwciśnienia. W układzie tym możliwe jest uzyskanie łagodnego charakteru fazy hamowania dzięki rozdzieleniu sygnałów sterujących ciśnieniem w komorach siłownika (rys. 4 i 5).

Rys. 4. Charakterystyka zmian prędkości w funkcji czasu podczas hamowania z zaznaczonymi przedziałami wysterowania zaworu komory czynnej siłownika [Brake characteristic in the function of the time with time bracket of the valve control for active cylinder chamber]
Rys. 5. Charakterystyka zmian prędkości w funkcji czasu podczas hamowania z zaznaczonymi przedziałami wysterowania zaworu komory biernej siłownika [Brake characteristic in the function of the time with time bracket of the valve control for passive cylinder chamber]

W przeprowadzonej symulacji nie uwzględniono długości przewodów zasilających oraz zmiany natężenia przepływu w trakcie przełączania zaworu. Dodatkowo wprowadzono uproszczenia podczas wyznaczania siły tarcia.

Podsumowanie

Rys. 6. Charakterystyka zmian położenia i prędkości w funkcji czasu podczas rzeczywistego procesu hamowania z zaznaczonymi przedziałami wysterowania zaworu komory biernej siłownika [Position and velocity characteristic in the function of the time for real break process with time bracket of the valve control for passive cylinder chamber]

Rzeczywiste przebiegi hamowania siłowników odpowiadają charakterystykom symulacyjnym w stopniu minimalnie satysfakcjonującym. Powodem największych trudności, pomijając uogólnienia poczynione w realizacji modelu, jest odtwarzanie prędkości z silnie zaszumionego sygnału położenia. Parametry hamowania, uzyskane na drodze symulacji, nie gwarantują dostatecznie dobrych wyników hamowania w czynnym eksperymencie. Dodatkowo wymagają one korekty, każdorazowo przy zmianie masy elementów przemieszczanych (rys. 6).

W Instytucie Automatyki i Robotyki trwają obecnie prace nad próbą szacowania wartości przemieszczanej masy zewnętrznej w oparciu o dane z przetwornika położenia (oraz prędkości jako wartości odtworzonej) w początkowej (50 mm) fazie ruchu tłoka siłownika. Uzyskane na tej drodze informacje posłużą do automatycznego doboru nastaw (przedziałów wysterowania zaworów) procesu hamowania.

Bibliografia

  1. Olszewski M.: Sterowanie pozycyjne pneumatycznego napędu siłownikowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002.
  2. Kościelny W.J., Jurczyński M.: Pnematyczne adsorbery energii. Pneumatyka 5/2006, 24-26.
  3. Olszewski M.: Basics of Servopneumatics. VDI Verlag, Düsseldorf 2007.

mgr inż. Paweł Langwald

Absolwent Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Doktorant w Zakładzie Urządzeń Wykonawczych Automatyki i Robotyki Instytutu Automatyki i Robotyki. W pracy naukowo-badawczej zajmuje się diagnostyką oraz algorytmami sterowania pneumatycznych urządzeń wykonawczych.

mgr inż. Mariusz Jurczyński

Absolwent Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Asystent w Zakładzie Urządzeń Wykonawczych Automatyki i Robotyki Instytutu Automatyki i Robotyki.

prof. nzw. dr hab. inż. Mariusz Olszewski

Absolwent, obecnie profesor, od 1994 r. dyrektor Instytutu Automatyki i Robotyki na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej, stypendysta niemieckiej Fundacji Alexandra v. Humboldta, członek konsorcjum Europejskiej Sieci Centrów Techniki Płynowej (FPCE). Staże naukowe w Reńsko-Westfalskiej Politechnice w Akwizgranie i Uniwersytecie Technicznym w Stuttgarcie, praktyki w niemieckim przemyśle precyzyjnym i mechatronicznym. Specjalista i autor publikacji, książek, podręczników, patentów i wdrożeń z zakresu budowy i sterowania urządzeń wykonawczych automatyki, robotyki przemysłowej i mechatroniki. Wieloletnia praktyka w kierowaniu krajowymi i międzynarodowymi projektami badawczymi i rozwojowymi.

Keywords

amortyzacja, control, dobieg tłoka, end position cushioning, pneumatics, pneumatyka, shock absorber, sterowanie

Related articles

  • Straty magazynowe które widać dopiero po inwentaryzacji: lista miejsc gdzie znika towar
  • Dlaczego geometria grotu ma znaczenie? Wpływ kształtu na transfer ciepła
  • Lakiernia przemysłowa w erze Przemysłu 4.0
  • Nowe systemy pozycjonowania firmy norelem – zwiększona precyzja
  • Nowoczesne technologie w konstrukcji hal stalowych – co warto wiedzieć?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP