Automatyzacja dostaw na produkcji i w magazynie. Roboty mobilne AMR z nowymi możliwościami
Materiał prasowy print
Wprowadzane do fabryk i magazynów autonomiczne roboty mobilne (Autonomous Mobile Robots, AMR) zmieniły reguły zarządzania logistyką i produkcją. Dzięki nim możliwa jest nie tylko automatyzacja transportu towarów w obrębie przedsiębiorstwa, ale również tworzenie elastycznych scenariuszy produkcyjnych. Kompleksowe systemy intralogistyczne pozwalają dziś bezpiecznie i efektywnie zarządzać flotą AMR w dynamicznym otoczeniu, a same roboty zyskują nowe akcesoria, dzięki czemu rośnie potencjał wdrożeniowy.
Automatyzujące transport wewnętrzny roboty mobilne zapewniają wzrost produktywności, zwiększają wydajność logistyczną zakładu, przyspieszają procesy dostaw wewnętrznych i skutecznie redukują koszty operacyjne. Automatyzacja z wykorzystaniem autonomicznych robotów mobilnych może przynieść dużo większe korzyści, jeśli zostaną też strategicznie wykorzystane na produkcji. – Pandemia pokazała, że zakłady o wysokim stopniu automatyzacji i robotyzacji są mniej wrażliwe na problemy zewnętrzne. Fakt ten popycha rynek w kierunku wzmożonej robotyzacji i cyfryzacji procesów. Dlatego m.in. tak silny jest rozwój zrobotyzowanych systemów transportowych. Dynamika wzrostu tego rynku w ciągu ostatnich dwóch lat, zobrazowana w raporcie Międzynarodowej Federacji Robotyki IFR „World Robotics 2021 – Service Robots” pokazuje, że jesteśmy gotowi szybko odpowiedzieć dojrzałym technologicznie rozwiązaniem na nagłe potrzeby przemysłu. I nie chodzi tu wyłącznie o automatyzację dostaw wewnętrznych, ale o uelastycznienie głównego procesu produkcyjnego, co zapewniają np. nasze systemy i roboty mobilne Formica – wskazuje Marek Gabryś, prezes firmy AIUT, która jest największym polskim integratorem automatyki przemysłowej, dostawcą zrobotyzowanych linii i stanowisk produkcyjnych, systemów intralogistycznych, magazynowych, IT oraz IoT.
Zmiana reguł
Szybciej, bezpieczniej i wydajniej. Tak pracują roboty mobilne AMR, które coraz częściej zastępują w zakładach i magazynach tradycyjne wózki widłowe. Autonomiczne pojazdy, oprócz zadań transportowych, mogą zostać zintegrowane z linią produkcyjną i stać się jej nowym elastycznym ogniwem. Mogą także samodzielnie pobierać określone towary, w tym wytwarzane produkty, co oznacza zmianę reguł w zarządzaniu logistyką i produkcją. To potencjał, który został przez rynek wyraźnie zauważony, czego potwierdzeniem jest rosnąca skala inwestycji w automatyzację transportu wewnętrznego. Dziś w kolejce chętnych po roboty mobilne ustawia się już nie tylko przemysł, ale i firmy z sektora e-commerce. – Przedsiębiorstwa szukają rozwiązań, które uwolnią ich załogę od wykonywania powtarzalnych zleceń transportowych i zagwarantują stabilność procesów. Odpowiedzią są roboty mobilne. My poszliśmy o krok dalej i zaprojektowaliśmy kompleksowy system intralogistyczny, w ramach którego roboty transportowe AMR z rodziny AIUT Formica mogą być stosowane w charakterze nośników produktów i zasobów produkcyjnych, automatyzując przepływ towarów w obrębie zakładu i magazynu. Mogą również pełnić rolę mobilnego stanowiska produkcyjnego, stanowiąc nowe ogniwo elastycznej linii produkcyjnej. Roboty te są bezpieczne we współpracy z człowiekiem i mogą być szybko rekonfigurowane do nowych zadań, bez konieczności zatrzymania głównego procesu produkcyjnego – co ma miejsce w przypadku klasycznych linii produkcyjnych i wytwarzania krótkich serii produktowych – tłumaczy Marek Drewniak, kierownik sekcji badań i rozwoju w dziale automatyki w AIUT.
Kluczowa kastomizacja
Różne potrzeby firm sprawiają, że oczekiwana jest coraz większa elastyczność w oferowaniu systemów transportu zrobotyzowanego. Otwartość na kastomizację wyróżnia jednak nielicznych dostawców.
– Jesteśmy firmą inżynierską i domyślnie zakładamy projekt dopasowania rozwiązania do indywidualnych potrzeb zakładu. W przypadku systemów intralogistycznych i naszych robotów AMR Formica ten temat rozwiązujemy już na etapie projektowym, m.in. dzięki wirtualnym wdrożeniom. Dla nas kastomizacja robota czy sprzętu pasywnego nie stanowi problemu w realizacji zamówienia. Traktujemy AMR nie jako rozwiązanie z półki, a cały system obejmujący integrację z linią lub magazynem, załadunek/wyładunek, integrację mechaniczną i na poziomie systemów IT. Takie jest też oczekiwanie klienta – zauważa Marek Gabryś.
Wirtualne wdrożenie
Zmiany spowodowane pandemią COVID-19 wymusiły na dostawcach zmianę w podejściu do realizacji projektów. Wpłynęły na rozwój i akceptację technik zdalnego wdrożenia. Standardem stały się też metody wirtualnego projektowania i weryfikacji poprawności rozwiązań przed fizyczną instalacją. – Symulacja zaprojektowanego systemu intralogistycznego na procesach klienta i jego ocena to kluczowy etap w naszej pracy. Pozwala na to wirtualna platforma wdrożeniowa AIUT Qursor. System ten uwzględnia m.in. plan produkcji klienta, aktualną mapę zakładu czy magazynu, istniejące trasy i możliwe zakłócenia, odwzorowuje pełen ruch pojazdów i symuluje prędkości zależne od obciążenia, dając pełen obraz przyszłego rozwiązania. To pozwala stronom odpowiednio się przygotować i ocenić, czy dla danego wdrożenia będziemy wykorzystywać któryś z obecnie stosowanych pojazdów z rodziny Formica, czy należy zaprojektować nowy, idealnie dopasowany do zadania – dodaje prezes AIUT.
Ramię w ramię: roboty współpracujące i mobilne
Dzisiejsze roboty mobilne automatyzują transport dowolnych materiałów. Masa i wielość towarów przestają mieć znaczenie, producenci mogą bowiem dostosować pojazd do specyfiki produktów, jak również wyposażyć robota w dodatkowe akcesoria. Rozszerzać będzie się też autonomia działania samego robota, który zespolony np. z robotem kolaboracyjnym będzie mógł samodzielnie pobierać elementy ze wskazanych lokalizacji. – Projektowane przez nas roboty AMR z rodziny Formica mogą zostać wykorzystane w charakterze nośników produktów oraz samojezdnych maszyn zdolnych wykonywać ustalone zadania produkcyjne na swoim pokładzie. Nasze rozwiązanie umożliwia użycie robota kolaboracyjnego jako manipulatora służącego do umieszczania produktów na autonomicznej platformie, jak również do rozładunku. Wykraczamy więc poza funkcje transportowe i wprowadzamy nową jakość w zarządzaniu produkcją i magazynem – mówi Marek Drewniak.
Integracja z kobotem pozwala na różne scenariusze wdrożenia robota AMR. – Po pierwsze projektujemy jednostki mobilne, które dzięki integracji z kobotem są zdolne do odbierania detali bezpośrednio z linii produkcyjnej i dalszego transportu. Taka jednostka może również realizować tożsame zadania w magazynie, pobierając i odkładając elementy bezpośrednio z lub na regały. Druga możliwość odnosi się do stworzenia mobilnego stanowiska produkcyjnego, gdzie kobot będzie wykonywał określone zadania produkcyjne na pokładzie pojazdu. Trzecia opcja pozwala na tworzenie robotów wspierających prace serwisowe – w takim przypadku AMR zintegrowany z kobotem staje się mobilnym asystentem technicznym, który realizuje określone operacje serwisowe lub może wspierać w tych czynnościach pracę człowieka, np. podając mu narzędzia i transportując osprzęt. Skupiamy się jednak na dwóch pierwszych wariantach – podsumowuje Marek Drewniak, który jest również prowadzącym projekt „Automated Guided Vehicles integrated with Collaborative Robots for Smart Industry Perspectiv” z ramienia AIUT.
Projekt pn. „Automated Guided Vehicles integrated with Collaborative Robots for Smart Industry Perspectiv” realizowany jest przez AIUT Sp. z o.o. w konsorcjum z Politechniką Śląską oraz Western Norway Uniwersity of Applied Sciences w ramach programu POLNOR 2019 Call i dofinansowany przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG i funduszy norweskich na lata 2014–2021, nr umowy NOR/POLNOR/CoBotAGV/0027/2019.
AIUT Sp. z o.o.
ul. Wyczółkowskiego 113
44-109 Gliwice
tel. 32 775 40 00
e-mail: info@aiut.com
www.aiut.com
source: Automatyka1-2/2022