RFID na straży pewnego połączenia
Andrzej Barciński (Turck Sp. z o.o.) print
Powszechnie stosowane w technice przeładunkowo-transportowej są złącza i węże. Pomyłki wynikającego ze złego podłączenia potrafią być kosztowne i niebezpieczne. Jak temu zaradzić? Firma Turck przedstawia swoją propozycję na rozwiązanie tego problemu.
Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów przyłączy, których celem jest zapewnienie pewnego i bezpiecznego połączenia. Jest to o tyle istotne, że służą one do transportu paliwa, surowców płynnych, chemikaliów i półproduktów spożywczych. Nawet niewielka pomyłka przy podłączaniu węża do nieodpowiedniego gniazda skutkuje utratą produkowanej serii, uszkodzeniem lub zniszczeniem instalacji procesowej.
Z wyżej wymienionych powodów bardzo istotne są ścisła kontrola i aktualna informacja o tym, czy właściwa para złącze-wąż została zestawiona przed uruchomieniem transportu. Rozwiązaniem problemu jest identyfikowanie każdego węża oraz zaworu z osobna. Istnieją różne techniki służące identyfikacji, ale najpewniejsze jest skorzystanie z technologii RFID.
Jak użyć RFID?
Sama technologia opiera się na wykorzystaniu fal radiowych do transmisji informacji między nośnikiem danych (tagiem) a głowicą, która te dane odczytuje/zapisuje. Oznaczenie każdego węża unikalnym kodem, przez umocowanie na nim znacznika RFID, to już połowa sukcesu. Umieszczenie głowicy RFID przy każdym zaworze sprawia, że otrzymujemy automatyczny system identyfikacji położenia węża, a tym samym w prosty sposób możemy kontrolować przepływ surowca.
Zanim sam proces zostanie uruchomiony, każda para wąż-zawór zostaje automatycznie sprawdzona, a system określa, czy matryca ich połączeń jest właściwa i odpowiada aktualnie uruchamianemu procesowi. Co istotne, zmiana matrycy połączeń nie wymaga żadnego nakładu sił – dzieje się to automatycznie a decyduje o tym system nadrzędny.
System dla złączy cam-lock
Firma Turck, korzystając z własnego wieloletniego doświadczenia w dziedzinie technologii RFID, zaproponowała rozwiązanie identyfikacji węża z powszechnie stosowanym złączem cam-lock. Może ono też być z powodzeniem stosowane ze wszystkimi systemami połączeń – niezależnie od producenta. Specjalnie zaprojektowany uchwyt posłużył do mocowania nośnika, a jego konstrukcja sprawia, że bez względu na ułożenie samego węża uchwyt pod wpływem działania siły grawitacji ustawia się we właściwej pozycji. To daje pewność, że nośnik znajdzie się zawsze w polu działania głowicy, która umieszczona została pod zaworem.
Samo rozwiązanie jest proste i szybkie w obsłudze. Uchwyt wykonany z metalu jest odporny na uderzenia i naprężenia, mogące powstać przy niezbyt dokładnym podłączaniu węża do zaworu. Przyspiesza to sam montaż, a z drugiej strony zapewnia trwałość samego uchwytu, dając pewność, że nie zostanie on uszkodzony, co uniemożliwiałoby identyfikację węża. Przed utratą informacji chroni również sama konstrukcja znacznika, który został wykonany w stopniu ochrony IP68, a żywotność określona liczbą cykli odczytu/zapisu gwarantuje, że nie trzeba go wymieniać w całym cyklu życia fabryki.
Sygnalizacja i serwisowanie
Lampki LED umieszczone przy każdej głowicy już na etapie podłączania jasno sygnalizują operatorowi, czy podłączenie jest prawidłowe. To eliminuje pomyłki i skraca czas ewentualnych przestojów.
Oznaczenie węża przy użyciu technologii RFID otwiera szerokie możliwości w obszarze serwisowania samej instalacji. W obiektach korzystających z dużej liczby tego rodzaju połączeń można szybko i sprawnie określić, które z węży nadają się jeszcze do pracy, które należy poddać renowacji, a które po prostu zastąpić nowymi. Uszkodzony lub zużyty wąż może być tak samo niebezpieczny, jak pomyłka przy jego podłączaniu.
Serwisowanie węży może odbywać się z dala od samej instalacji. Przy tego typu operacjach pomocne mogą okazać się czytniki ręczne, które pozwalają na wymianę informacji ze znacznikiem bez udziału systemu nadrzędnego.
source: TURCK