AGV – samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska
Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print
Wykorzystywane w technice transportowej zasady fizyki często stanowią naturalną barierę dla wielu wizjonerskich pomysłów dotyczących sposobów przemieszczania ludzi, towarów czy urządzeń. Z reguły jednak ciągły postęp technologiczny nieustannie otwiera nowe możliwości, które sprawiają, że wiele takich wizji może zostać urzeczywistnionych. Znakomitym przykładem są wózki AGV – Automated Guided Vehicle.
Logistyka w zakładach produkcyjnych zorganizowana z użyciem wózków AGV nie jest nowością. Zastosowana technologia ograniczała jednak do tej pory ich funkcjonalność ze względu na masę akumulatorów oraz czas ich ładowania. Dzięki postępowi technologicznemu obydwie bariery zostały zlikwidowane i koncepcja AGV jest stosowana coraz częściej. Nowa wersja AGV to bezzałogowe pojazdy transportowe o masie zmniejszonej dzięki wyeliminowaniu mało funkcjonalnych akumulatorów i wprowadzeniu innowacyjnej technologii ładowania.
Nowe możliwości
Postęp technologiczny umożliwił:
- zastosowanie superkondensatorów o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania do magazynowania energii,
- bezkontaktowe (indukcyjne) i samoczynne doładowywanie superkondensatorów podczas jazdy lub na stacjach docelowych,
- bezprzewodową komunikację i nawigowanie pojazdów – Bluetooth, WLAN, laser,
- zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi i otoczenia przemieszczania się pojazdów w halach produkcyjnych lub magazynowych – systemy Safety na bazie skanerów bezpieczeństwa.
W wielu zakładach mobilne urządzenia transportowe, jako uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego, są jedynym rozwiązaniem, jeśli chce się uniknąć zamykania dróg transportowych czy ciągów komunikacyjnych. Wprawdzie rozwiązaniem mogą być również wózki widłowe, ale nie są one wyposażane w systemy bezpieczeństwa i muszą być obsługiwane przez ludzi. W przypadku AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie, bezobsługowo i z zapewnieniem bezpieczeństwa dla otoczenia.
Systemy zasilania
Pojazdy AGV są wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i w stacjach docelowych (Movitrans). W tej wersji wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który nie wymaga pokrycia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z zastosowaniem tej technologii zależą od liczby superkondensatorów. Modułowość systemu umożliwia jego rozbudowę w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatora wynosi około jednej minuty. Istnieje również możliwość zasilania pojazdów poprzez pętle indukcyjne zatopione w podłożu na trasach przejazdu. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory ani systemy zarządzania energią. Konieczność alternatywnego źródła zasilania istnieje tylko w przypadku zaniku zasilania. Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego rozsprzęglenia napędów i ręcznego przepchnięcia pojazdu.
Nawigowanie
Nawigowanie pojazdów, które nie poruszają się po szynach i nie mają mechanicznego naprowadzania można zrealizować na dwa sposoby. W pierwszym przypadku odbywa się ono za pomocą kamer śledzących specjalistyczną taśmę naklejaną na trasie przejazdu. Taśma jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne, a zmiana trasy przejazdu wymaga naklejenia taśmy w innym miejscu. Drugi sposób to naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w podłożu – dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu Movitrans.
Sterowanie pojazdami
Istnieje kilka sposobów sterowania pojazdami AGV superkondensatorów:
- ręczne wybieranie stacji docelowych za pomocą panelu operatorskiego lub przyciskami na pojeździe,
- z nadrzędnego sterownika poprzez Bluetooth,
- z nadrzędnego sterownika poprzez WLAN,
- za pomocą tagów RFID na trasie przejazdu aktualizujących informację o położeniu wózka.
W trybie ręcznym wózki standardowo mogą jechać w dowolnym kierunku.
Bezpieczeństwo
Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów bezpieczeństwa z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa. Opcjonalnie dostępne są bezpieczne funkcje napędowe typu:
- bezpieczna kontrola hamulca,
- bezpieczne zatrzymanie,
- bezpieczna prędkość.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, w których chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch, np. wózków widłowych.
Układ napędowy
Wózki AGV są napędzane motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo, które zapewniają precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.
Warianty pojazdów
Funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb w oparciu o podstawowe standardy w zakresie zasilania, nawigowania oraz sterowania. Podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o wagach jednej albo dwóch ton i kilku wariantach pobierania i wyładowywania ładunku, które zostały przedstawione na następnej stronie.
Podsumowanie
Oferowane przez firmę SEW-Eurodrive Polska rozwiązania dają użytkownikom szerokie spektrum korzyści w postaci:
- fachowego lokalnego wsparcia technicznego przy definiowaniu funkcji transportowych, wyborze wariantu wózka i doborze parametrów pojazdu – już na etapie projektowania,
- gwarancji solidnego wykonania kompletnych pojazdów,
- alternatywnego dostarczania kompletnych systemów do zabudowy na pojazdach wykonywanych samodzielnie przez użytkowników (układ napędowy, superkondensatory, sterowanie),
- uruchomienia sterowania systemów transportowych przez doświadczonych automatyków SEW-Eurodrive Polska na obiektach u klientów,
- wsparcia w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez klienta,
- fachowego fabrycznego serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, w tym linii serwisowej Hotline 24h,
- możliwości zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków za pomocą Internetu lub telefonii komórkowej,
- pomocy w zmianach funkcji transportowych oraz tras przejazdowych wózków.
Potwierdzeniem tych wszystkich zalet jest AGV zaprojektowany i zainstalowany w zakładzie montażowym firmy SEW-Eurodrive Polska w Łodzi. Szczegóły dotyczące tego rozwiązania oraz informacje techniczne są dostępne na stronie internetowej www.sew-eurodrive.pl/.
SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl
source: Automatyka 1-2/2017