2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Robotics

AGV – samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska

Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print

Monday May 29 2017
AGV – samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska
Tweet

Wykorzystywane w technice transportowej zasady fizyki często stanowią naturalną barierę dla wielu wizjonerskich pomysłów dotyczących sposobów przemieszczania ludzi, towarów czy urządzeń. Z reguły jednak ciągły postęp technologiczny nieustannie otwiera nowe możliwości, które sprawiają, że wiele takich wizji może zostać urzeczywistnionych. Znakomitym przykładem są wózki AGV – Automated Guided Vehicle.

Logistyka w zakładach produkcyjnych zorganizowana z użyciem wózków AGV nie jest nowością. Zastosowana technologia ograniczała jednak do tej pory ich funkcjonalność ze względu na masę akumulatorów oraz czas ich ładowania. Dzięki postępowi technologicznemu obydwie bariery zostały zlikwidowane i koncepcja AGV jest stosowana coraz częściej. Nowa wersja AGV to bezzałogowe pojazdy transportowe o masie zmniejszonej dzięki wyeliminowaniu mało funkcjonalnych akumulatorów i wprowadzeniu innowacyjnej technologii ładowania.

Nowe możliwości

Postęp technologiczny umożliwił:

  • zastosowanie superkondensatorów o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania do magazynowania energii,
  • bezkontaktowe (indukcyjne) i samoczynne doładowywanie superkondensatorów podczas jazdy lub na stacjach docelowych,
  • bezprzewodową komunikację i nawigowanie pojazdów – Bluetooth, WLAN, laser,
  • zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi i otoczenia przemieszczania się pojazdów w halach produkcyjnych lub magazynowych – systemy Safety na bazie skanerów bezpieczeństwa.

W wielu zakładach mobilne urządzenia transportowe, jako uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego, są jedynym rozwiązaniem, jeśli chce się uniknąć zamykania dróg transportowych czy ciągów komunikacyjnych. Wprawdzie rozwiązaniem mogą być również wózki widłowe, ale nie są one wyposażane w systemy bezpieczeństwa i muszą być obsługiwane przez ludzi. W przypadku AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie, bezobsługowo i z zapewnieniem bezpieczeństwa dla otoczenia.

Systemy zasilania

Pojazdy AGV są wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i w stacjach docelowych (Movitrans). W tej wersji wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który nie wymaga pokrycia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z zastosowaniem tej technologii zależą od liczby superkondensatorów. Modułowość systemu umożliwia jego rozbudowę w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatora wynosi około jednej minuty. Istnieje również możliwość zasilania pojazdów poprzez pętle indukcyjne zatopione w podłożu na trasach przejazdu. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory ani systemy zarządzania energią. Konieczność alternatywnego źródła zasilania istnieje tylko w przypadku zaniku zasilania. Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego rozsprzęglenia napędów i ręcznego przepchnięcia pojazdu.

Nawigowanie

Nawigowanie pojazdów, które nie poruszają się po szynach i nie mają mechanicznego naprowadzania można zrealizować na dwa sposoby. W pierwszym przypadku odbywa się ono za pomocą kamer śledzących specjalistyczną taśmę naklejaną na trasie przejazdu. Taśma jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne, a zmiana trasy przejazdu wymaga naklejenia taśmy w innym miejscu. Drugi sposób to naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w podłożu – dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu Movitrans.

Sterowanie pojazdami

Istnieje kilka sposobów sterowania pojazdami AGV superkondensatorów:

  • ręczne wybieranie stacji docelowych za pomocą panelu operatorskiego lub przyciskami na pojeździe,
  • z nadrzędnego sterownika poprzez Bluetooth,
  • z nadrzędnego sterownika poprzez WLAN,
  • za pomocą tagów RFID na trasie przejazdu aktualizujących informację o położeniu wózka.

W trybie ręcznym wózki standardowo mogą jechać w dowolnym kie­runku.

Bezpieczeństwo

Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów bezpieczeństwa z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa. Opcjonalnie dostępne są bezpieczne funkcje napędowe typu:

  • bezpieczna kontrola hamulca,
  • bezpieczne zatrzymanie,
  • bezpieczna prędkość.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, w których chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch, np. wózków widłowych.

Układ napędowy

Wózki AGV są napędzane motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo, które zapewniają precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.

Warianty pojazdów

Funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb w oparciu o podstawowe standardy w zakresie zasilania, nawigowania oraz sterowania. Podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o wagach jednej albo dwóch ton i kilku wariantach pobierania i wyładowywania ładunku, które zostały przedstawione na następnej stronie. 

Podsumowanie

Oferowane przez firmę SEW-Eurodrive Polska rozwiązania dają użytkownikom szerokie spektrum korzyści w postaci:

  • fachowego lokalnego wsparcia technicznego przy definiowaniu funkcji transportowych, wyborze wariantu wózka i doborze parametrów pojazdu – już na etapie projektowania,
  • gwarancji solidnego wykonania kompletnych pojazdów,
  • alternatywnego dostarczania kompletnych systemów do zabudowy na pojazdach wykonywanych samodzielnie przez użytkowników (układ napędowy, superkondensatory, sterowanie),
  • uruchomienia sterowania systemów transportowych przez doświadczonych automatyków SEW-Eurodrive Polska na obiektach u klientów,
  • wsparcia w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez klienta,
  • fachowego fabrycznego serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, w tym linii serwisowej Hotline 24h,
  • możliwości zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków za pomocą Internetu lub telefonii komórkowej,
  • pomocy w zmianach funkcji transportowych oraz tras przejazdowych wózków.

Potwierdzeniem tych wszystkich zalet jest AGV zaprojektowany i zainstalowany w zakładzie montażowym firmy SEW-Eurodrive Polska w Łodzi. Szczegóły dotyczące tego rozwiązania oraz informacje techniczne są dostępne na stronie internetowej www.sew-eurodrive.pl/.

SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl

source: Automatyka 1-2/2017

Keywords

AGV, samojezdne wózki transportowe, Sew-Eurodrive

Related articles

  • Dlaczego automatyka przemysłowa nie potrzebuje ludzkiej twarzy
  • Roboty przemysłowe – przegląd aktualności
  • Zwrot z inwestycji w robotyzację. Analiza, praktyczne porady oraz nadchodzące trendy w robotyce
  • Roboty współpracujące w różnych sektorach przemysłu
  • Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP