2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Wirtualne szkolenia i inteligentne algorytmy. Audi stawia na „Smart Logistics”

Materiał prasowy print

Tuesday March 03 2020
Wirtualne szkolenia i inteligentne algorytmy. Audi stawia na „Smart Logistics”
Tweet

Regały, które same się opisują, współpraca w wirtualnej rzeczywistości i wysokiej mocy komputery, które autonomicznie podejmują decyzje: jak pokazują wybrane przykłady z różnych zakładów koncernu, w łańcuchu dostaw w Audi nie są to już wizje rodem z przyszłości.

W fabryce Audi w węgierskiej miejscowości Győr, w ubiegłym roku po raz pierwszy testowane były cyfrowe oznaczenia regałów. Ta nowa technologia z tzw. elektronicznym atramentem (e-ink) używanym również w czytnikach e-booków, stanowi znaczne ułatwienie. W razie zmiany nazw, numerów czy sposobu uporządkowania przedmiotów na regale, logistycy nie muszą ich już aktualizować ręcznie. Szybko można także wgrać tymczasowe informacje – na przykład w przypadku skończenia się zapasów danego komponentu i zastąpienia go innym. Obecnie niemiecko-węgierski zespół zajmujący się tym projektem udoskonala tę technologię. Celem jest m.in. całkowicie automatyczna aktualizacja. Zastosowanie tego rozwiązania na szeroką skalę – także w innych zakładach Audi – możliwe będzie już w niedalekiej przyszłości. Już dzisiaj pracownicy Audi wybierając podzespoły z półek, najczęściej korzystają z tabletów i ręcznych skanerów.

Cyfrowe pomoce takie jak te, są tylko przykładem inteligentnych technologii wykorzystywanych przez cztery pierścienie w logistyce. – W naszych zakładach na całym świecie cyfryzację wykorzystujemy w konkretny sposób – mówi Dieter Braun, kierownik ds. łańcucha dostaw. Kolejnym przykładem są pojazdy transportowe bez operatorów (FTF), od wielu lat pracujące w zakładach Audi. Samoczynnie transportują one części do stacji przeznaczenia – np. w procesie produkcji silników elektrycznych w Győr, gdzie nie ma tradycyjnej taśmy produkcyjnej. Szukając optymalnej drogi, orientują się w otoczeniu hali przy pomocy laserowych czujników. Tak bardzo elastyczny proces jest możliwy dzięki algorytmom i uczeniu się maszyn (machine learning), sterowanym przez inteligentny system informatyczny. W ten sposób rozwiązania informatyczne, nawet bez stałej kolejności czynności przy stanowisku pracy, pozwalają zachować kontrolę nad wszystkimi maszynami, FTF
i produktem.

Z kolei w dziale logistyki przedseryjnej w Ingolstadt, Audi jako pierwszy producent samochodów na świecie testuje obecnie nowatorski system FTF podążający za człowiekiem. Ten „Effibot”, przy pomocy laserowych czujników rozpoznaje nogi pracowników i automatycznie podąża za nimi, jadąc z niską prędkością. Wystarcza naciśnięcie przycisku – system nie potrzebuje ani żmudnego ustawiania, dostrajania, ani specjalnej infrastruktury. Ponadto „Effibot” posiada funkcję jazdy autonomicznej - sam może podjeżdżać do zdefiniowanych celów. Pracownicy dobrze przyjęli ten pilotażowy projekt: wspiera on ich w pracy i nie muszą już ręcznie pchać wózków i przywozić poszczególne podzespoły i części.

Kolejne inteligentne rozwiązanie pozwala na współpracę pracowników Audi z całego świata: przy pomocy wirtualnej rzeczywistości (ang. Virtual Reality – VR) pracownicy mogą współpracować w obrębie danego zakładu, a nawet całego koncernu – w wirtualnej rzeczywistości. Przykładowo w dziale pakowania, pracownicy od kilku lat szkolą się z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości. Trening ma formę podobną do gry wideo i można go użyć także do innych czynności - bez konieczności znajomości programowania. Koncern stawia na technologię wirtualnej rzeczywistości także w produkcji Audi e-tron GT, które począwszy od tego roku razem z Audi R8 zjeżdża z taśmy w Böllinger Höfen. Planiści działu logistyki w Neckarsulm prowadzą obecnie pilotażowe testy, jak projektować i wypróbowywać specjalne pojemniki wyłącznie w wirtualnej rzeczywistości, bez fizycznych prototypów. Pojemniki te stosuje się w przypadku transportowania wyjątkowo wrażliwych części, takich jak komponenty elektryczne, reflektory czy przednie szyby. W tym celu są one „skrojone na miarę”, a ich projektowanie – odpowiednio złożone. Projektowanie specjalnych pojemników z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości jest tańsze i dodatkowo przyjazne dla środowiska.

Jeszcze bardziej złożonymi procesami planistycznymi zajmuje się w Audi tzw. zespół ds. inteligentnych decyzji – „Smart Decisions”. Specjaliści „przekładają” różnorodne kwestie na język modeli matematycznych i bazując na nich, przy pomocy komputerów o wysokiej mocy obliczeniowej, znajdują rozwiązania problemów logistycznych – przykładowo prognozowania stanów zewnętrznych magazynów.

W procesie wysyłki dostaw może się zdarzyć, że określone modele trzeba przez krótki czas zmagazynować. Ale który magazyn będzie odpowiedni? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników – na przykład od odległości parkingu, od miejsca przeznaczenia, od kosztów transportu między tymi stacjami, czy też od liczby miejsc na danym parkingu. Matematyczny model zespołu ds. inteligentnych decyzji „Smart Decisions” pozwala optymalnie rozmieścić samochody na powierzchni magazynowej. Prototyp jest już gotów, trwa jego udoskonalanie – podobnie jak w przypadku wielu innych obiecujących projektów w logistyce Audi.

www.audi.pl

source: Audi

Keywords

AR, audi, cyfryzacja, inteligentna logistyka, Smart Logistics, VR, wirtualne szkolenia

Parts of the series

Produkcja Audi w Europie będzie stopniowo przywracana

Produkcja Audi w Europie będzie stopniowo przywracana

More
Cyfrowe planowanie hal produkcyjnych Audi

Cyfrowe planowanie hal produkcyjnych Audi

More
Zamknięty obieg aluminium: od momentu jego wprowadzenia ograniczono emisję dwutlenku węgla o ponad 350 tysięcy ton

Zamknięty obieg aluminium

More
Zakłady Audi Neckarsulm czynią kolejny krok ku w pełni osieciowanej fabryce

Zakłady Audi Neckarsulm czynią kolejny krok ku w pełni osieciowanej fabryce

More

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP