Nowe silniki i napędy Estun
Krzysztof Gołąb drukuj
W ostatnim roku firma Estun uzupełniła ofertę o zmodyfikowaną wersję sztandarowego produktu, jakim jest serwonapęd serii PRONET. Pomimo zmian spółka pozostała przy dotychczasowej polityce cenowej, dzięki czemu rozwiązania oparte na jej produktach są konkurencyjne na rynku polskim.
Firma Estun rozbudowała ofertę w zakresie silników do bardzo małych aplikacji oraz napędów oferujących funkcjonalności wykraczające poza standard.
Wbudowany EtherCAT
Od kilku miesięcy istnieje możliwość zamówienia napędów PRONET w wersji z wbudowanym protokołem EtherCAT. W porównaniu z dotychczasowym napędem, rozszerzonym o moduł EtherCAT EC-100, nowe rozwiązanie jest o kilkadziesiąt procent tańsze. Wprowadzenie do oferty tego rodzaju urządzenia pokazuje, że Estun nie ustępuje miejsca konkurencji.
Zastosowanie komunikacji opartej na sieci Ethernet, pracującej w czasie rzeczywistym, znacznie wykracza poza to, co oferuje moduł komunikacyjny Modbus czy nawet CANopen. Dzięki temu protokołowi użytkownik ma zapewnioną szybką komunikację między wieloma napędami oraz ich synchronizację. Jednocześnie sam projekt nie wymaga takiej ilości okablowania, jak standardowe rozwiązanie oparte na sygnałach analogowych czy krok/kierunek.
Małe silniki 50 W i 100 W
Nowe produkty pojawiły się również w ofercie silników – są nimi urządzenia o mocy 50 W i 100 W. W związku z tym faktem zorganizowana została akcja promocyjna – teraz silniki 50 W i 100 W można zakupić w specjalnych cenach.
Porównanie z silnikami krokowymi
Małe aplikacje, ze względu na koszty urządzenia, często są realizowane na bazie silników krokowych lub silników krokowych z wbudowanym enkoderem. Takie rozwiązanie jest bardziej korzystne pod względem ekonomicznym. Powstaje pytanie: jak szybko nastąpi zwrot kosztu zakupu maszyny w przypadku kilkukrotnie większej wydajności, wynikającej z wielkości maksymalnych prędkości silników?
O ile w przypadku sprzężenia zwrotnego można spotkać się z opiniami, że silniki krokowe mogą mieć wbudowany enkoder czy dodatkowy enkoder, o tyle niepodważalna jest możliwość przeciążania silników serwo do trzykrotnych wartości znamionowych momentu silnika. W przypadku silników krokowych taka próba kończy się efektem „gubienia kroków” lub zatrzymaniem silnika (z powodu zbyt dużego wzrostu obciążenia).
Kolejnym elementem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest charakterystyka momentu silnika, a szczególnie jego spadek przy wzroście prędkości obrotowej. W przypadku silników krokowych (z enkoderem lub bez niego) moment silnika spada gwałtownie przy wzroście prędkości obrotowej (częstotliwości sterującej). Na wykresie przedstawiono orientacyjny przebieg dla silnika serwo oraz dla silnika krokowego z wbudowanym enkoderem. Moment znamionowy obu silników jest podobny: 0,32 Nm. Wyraźnie widać różnicę między jednym rozwiązaniem a drugim. Przy 1000 i 3000 obrotów na minutę silnik serwo utrzymuje moment znamionowy, natomiast silnik krokowy z enkoderem ma odpowiednio 0,15 Nm (50 % momentu znamionowego) i 0,1 Nm (tylko 30 % momentu początkowego).
Wsparcie na każdym etapie
Aby zapewnić swoim klientom kompleksowe rozwiązania, Multiprojekt ściśle współpracuje ze sprawdzonymi firmami integratorskimi. Oprócz bogatej oferty proponuje również doradztwo techniczne w zakresie sprzedawanych produktów. Dodatkowo klienci mają zapewnioną kompleksową obsługę – począwszy od szkolenia personelu firmy, poprzez pomoc w odpowiednim doborze sprzętu, dostawy podzespołów, aż po wsparcie techniczne przy uruchomieniu. Szczegóły oferty znajdują się na stronie www.multiprojekt.pl.
Multiprojekt Sp. z o.o.
ul. Fabryczna 20a, 31-553 Kraków
tel. 12 413 90 58, fax 12 376 48 94
źródło: Automatyka 12/2015
Komentarze
blog comments powered by Disqus