IV Kongres Polska Moc Biznesu – od ochrony ludności po sztuczną inteligencję
Materiał prasowy drukuj
2 grudnia zakończył się Kongres Społeczno-Gospodarczy Polska Moc Biznesu 2024, który zgromadził na PGE Narodowym w Warszawie ponad 1200 uczestników i przeszło 200 prelegentów. Kongres zakończył się galą, podczas której ogłoszono laureatów konkursu „DNA – bo pomaganie mamy w genach”. Zostali nimi Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika oraz firma Colian.
Podczas Kongresu Polska Moc Biznesu 2024 odbyło się ponad 25 paneli dyskusyjnych. Wśród przedstawicieli rządu w konferencji udział wzięli m.in. Tomasz Siemoniak, minister spraw wewnętrznych i administracji, który przedstawił założenia programu ochrony ludności; Ignacy Niemczycki, sekretarz stanu w KPRM, który omówił priorytety polskiej prezydencji w Unii Europejskiej; Anita Sowińska, wiceministra klimatu i środowiska oraz marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
W panelach uczestniczyli również liderzy biznesu, tacy jak Wojciech Wolny, Prezes Euvic, Marian Owerko, założyciel Fundacji Gedeon Help, którzy podzielili się swoimi prognozami rozwoju polskiej gospodarki w dynamicznie zmieniających się warunkach globalnych oraz Małgorzata Adamkiewicz, Przewodnicząca Rady Nadzorczej Adamed, podkreślająca znaczenie innowacji w zdrowiu publicznym.
Bezpieczeństwo jako fundament przyszłości
Kongres otworzył dr hab. Piotr Wachowiak, prof. SGH, rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz minister spraw wewnętrznych i administracji, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak, który przedstawił program ochrony ludności i obrony cywilnej. Jak podkreślił, nowa ustawa ma zmienić filozofię ochrony obywateli, angażując w te działania biznes, naukę i lokalne społeczności: – Z tematu dla służb czy urzędników, ten temat musi stać się tematem wszystkich obywateli – mówił minister Siemoniak.
Panel inauguracyjny skupił się na współpracy międzynarodowej oraz przygotowaniu struktur lokalnych do reagowania na kryzysy. Skuteczny program ochrony ludności w Polsce powinien opierać się na kilku kluczowych elementach, takich jak wzmocnienie systemu obrony cywilnej, większa integracja technologii oraz zaangażowanie społeczeństwa. Wdrażanie takiego programu napotyka jednak na wyzwania, w tym konieczność modernizacji infrastruktury, dostosowania regulacji prawnych oraz edukacji obywateli.
Priorytety polskiej prezydencji w UE
Podczas Kongresu odbyła się między innymi debata o kluczowych kierunkach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, która powinna skoncentrować się na priorytetach wzmacniających gospodarkę Europy i przygotować ją na wyzwania przyszłości. Ignacy Niemczycki, sekretarz stanu w KPRM, zaznaczył, że Polska skupi się na bezpieczeństwie energetycznym oraz konkurencyjności biznesu, postulując odcięcie się od rosyjskiego gazu i zrównoważoną transformację energetyczną. – Biznes oczekuje trzech elementów – bezpieczeństwa geopolitycznego, konkurencyjnych cen energii oraz jej stabilnych dostaw – przekonywał minister Niemczycki.
Najważniejsze cele prezydencji, omówione podczas panelu, obejmują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, transformacji energetycznej oraz wprowadzenie nowych mechanizmów w ramach Clean Industry Deal, który ma wspierać zieloną rewolucję przemysłową. W debacie udział wzięli m.in. Witold Literacki, pierwszy wiceprezes ORLEN, Piotr Jabłoński, Dyrektor Zarządzający, Pion Relacji Międzynarodowych BGK.
Inspirujące panele – różnorodność tematów na Polskiej Mocy Biznesu
Oprócz debat dotyczących bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju czy transformacji technologicznej, podczas kongresu odbyły się ciekawe dyskusje na przykład dotyczące przyszłości sportu. Uczestnicy panelu podkreślali korzyści gospodarcze i cywilizacyjne związane z perspektywą organizacji w Polsce Igrzysk Olimpijskich.
Debaty na temat gospodarki cyrkularnej, elektromobilności czy zdrowia psychicznego poruszały zarówno kwestie globalne, jak i lokalne, wskazując konkretne rozwiązania dla polskiej gospodarki. W ramach tematyki innowacji omówiono także rosnącą rolę sztucznej inteligencji i technologii cyfrowych w biznesie. Dyskusje o zdrowej żywności, ESG, czy nowych standardach recyklingu pozwoliły na wielowątkową rozmowę o ochronie środowiska i nowych obowiązkach firm. W debatach tych udział wzięli m.in. Marcin Żurowski – Head of Logistics Legal, H&M Europe. Aleksandra Stępniak – Public Affairs Manager, Velux Polska, Anna Preisner – Head of Logistics Sustainability, H&M, Ryszard Hordyński – Dyrektor ds. Strategii i komunikacji, Huawei Polska, Beata Drzazga – Założycielka, Prezes Zarządu BetaMed, Krzysztof Rdest – Prezes Zarządu, EMKA S.A., Michał Kulpiński – Sustainability Manager, Ferrero Polska, Monika Palimąka, Dyrerktor Departamentu Programów Publicznych ESG, PKO BP, Katarzyna Kucisz-Rosłon – Senior Manager Impact Team, McDonald’s, Henryk Kwapisz, Dyrektor ds. Relacji Instytucjonalnych Saint-Gobain Polska, Marcin Podgórski – Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami, Emisji i Pozwoleń Zintegrowanych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Kongres Polska Moc Biznesu zgromadził parlamentarzystów i przedstawicieli administracji, którzy wzbogacili kluczowe panele swoim doświadczeniem. Na scenie BE SMART, Izabela Bodnar i Katarzyna Kierzek-Koperska omawiały potrzeby legislacyjne w kontekście finansów i inwestycji. Na scenie BE VALUE, Katarzyna Ueberhan podkreśliła znaczenie różnorodności i praw człowieka w panelu Storyleaders. Anita Sowińska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, wzięła udział w panelu omawiającym nowe standardy rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Ich obecność podkreśliła wagę współpracy rządu i biznesu w rozwiązywaniu kluczowych wyzwań.
Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika i firma Colian zwycięzcami konkursu DNA
Kongres zakończyła uroczysta gala konkursu „DNA – bo pomaganie mamy w genach”. Celem tegorocznej edycji było wyróżnienie organizacji i firm, które zaangażowały się w pomoc mieszkańcom terenów dotkniętych powodzią. Fundusz Lokalny Masywu Śnieżnika zdobył uznanie za szybkie zorganizowanie zbiórek i przekazanie wsparcia o wartości 7,5 mln zł, obejmującego materiały budowlane, sprzęt AGD, żywność oraz wsparcie psychologiczne. – Wierzę, że każdy z nas w swoim kodzie DNA ma zapisaną dobroczynność – podkreśliła Zuzanna Komornicka.
Firma Colian została nagrodzona za akcję „Colian Pomaga”, w ramach której dostarczono ponad 333 tys. butelek wody do najbardziej poszkodowanych miejscowości. – Powódź była momentem, w którym zrozumieliśmy, że musimy działać i pomagać – powiedziała Joanna Kąkol, rzecznik prasowy firmy.
Nagrody specjalnie za swoje działania na rzecz powodzian otrzymali między innymi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Fundacja Polsat, Pracodawcy RP, Corporate Connecions oraz Polską Rada Biznesu.
To wydarzenie pokazuje, że innowacje, odpowiedzialność i współpraca mogą kształtować przyszłość polskiej gospodarki – podsumowała tegoroczny Kongres Agata Śmieja, prezes Fundacji Czyste Powietrze.
Komentarze
blog comments powered by Disqus