Nowe wyzwania w logistyce i przemyśle – jak może pomóc technologia?
Materiał prasowy drukuj
Polski rynek, zarówno logistyczny, jak i przemysłowy, rozwijają się niezwykle dynamicznie. Potwierdzają to liczby - tylko w ubiegłym roku powstało prawie 3 mln mkw. nowej powierzchni magazynowej. Obiekty takie jak magazyny czy zakłady przemysłowe wyróżniają się zarówno ogromną powierzchnią, jaką zajmują, jak i koniecznością ochrony wartościowego wyposażenia i towarów, znajdujących się w ich wnętrzu. W odpowiedzi na nowe wyzwania może pomóc technologia wizyjna.
W ostatnim czasie logistyka i przemysł mają do czynienia z jeszcze trudniejszymi wyzwaniami niż zwykle. Z jednej strony, branża logistyczna spotyka się z bardzo dużym popytem na usługi transportowe, z drugiej zakłady przemysłowe muszą radzić sobie z produkcją w obliczu pracy zdalnej. Oba sektory łączy jednak wspólne wyzwanie: restrykcje sanitarne to dodatkowe obowiązki, tak dla właścicieli floty, jak i zakładów, związane przede wszystkim z zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników i kontynuacji procesów.
Bezpieczni pracownicy
Tak jak w przypadku ochrony samych przestrzeni przemysłowych, tak również w kontekście ochrony pracowników z pomocą przychodzą systemy wizyjne. Mogą one bowiem wspierać przedsiębiorców w dostosowywaniu się do nowych przepisów sanitarnych. Przykładowo, inteligentne kamery połączone z odpowiednim oprogramowaniem mogą natychmiast zweryfikować czy osoba przebywająca na terenie zakładu nosi odpowiednie środki ochronne, np. maseczkę. Zautomatyzowane systemy pozwalają także na wydzielanie specjalnych stref lub linii, gdzie w przypadku wkroczenia pracownika zostaje wygenerowany automatycznie komunikat audio przez głośnik. Może to być przydatne narzędzie do egzekwowania zachowywania odpowiednich odległości pomiędzy pracownikami, a także sposób przypominania im o zasadach bezpieczeństwa, np. o konieczności korzystania ze środków do dezynfekcji dłoni. Nietrudno sobie wyobrazić jak karkołomnym zadaniem byłaby próba kontroli w sposób niezautomatyzowany.
W logistyce monitoring pozwala natomiast na szybką identyfikację osób i pojazdów znajdujących się na terenie zakładu. Kamery z odpowiednio dobranymi aplikacjami mogą weryfikować numery tablic rejestracyjnych, a nawet zapamiętane wcześniej wizerunki kierowców uprawnionych do wjeżdżania za bramę. Dzięki systemom, które gwarantują rozpoznawanie kolorów i skuteczną obserwację otoczenia, nawet przy bardzo niewielkim oświetleniu, możliwe jest rejestrowanie takich detali, jak choćby kolor karoserii czy marka samochodu wjeżdżającego nocą na teren zakładu.
Optymalizacja procesów
Monitoring może wspierać przedsiębiorców nie tylko w kontekście przestrzegania obecnie panujących zasad sanitarnych, ale także w bezproblemowej kontynuacji procesów produkcyjnych. Ich monitorowanie pozwala bowiem zdalnie rozwiązywać problemy i pomagać pracownikom w zakresie konserwacji i właściwego zarządzania sprzętem. To szczególnie ważne dzisiaj, kiedy tak wielu z nich zostało poniekąd zmuszonych przez panującą sytuację do pracy z domu. Dzięki aplikacjom wizyjnym można zweryfikować występujące podczas produkcji problemy z oznakowaniem produktu, ciśnieniem, przepływami, temperaturą czy wyciekami i podjąć działania, zanim powstaną straty. Taki monitoring pozwala na zdalną obserwację temperatury krytycznej, zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Nowoczesne systemy wizyjne umożliwiają utworzenie stref alarmowych, z których zostanie wysłane powiadomienie, gdy temperatura osiągnie poziom wyższy lub niższy od określonych wcześniej progów.
W przypadku firm logistycznych, instalacja sieciowych kamer w magazynach pomaga natomiast zwiększyć efektywność łańcucha logistycznego. Inteligentne rozwiązania wizyjne potrafią skutecznie monitorować przepływ towarów i związane z nimi procesy. Dzięki wykorzystaniu monitoringu możliwe jest prześledzenie całkowitej drogi konkretnej paczki przechodzącej przez magazyn. Nagrania wideo odpowiadające numerom w systemie tworzą bibliotekę nagrań: filmową historię wybranej paczki. Jeśli klient zgłosi pretensje dotyczące swojej przesyłki, nie tylko będzie można dowiedzieć się, co się stało, ale również pokazać mu nagrania.
– W branży, w której codziennie składane są tysiące skarg, możliwość szybkiego sprawdzenia własnej odpowiedzialności i jakości obsługi jest dla operatora ogromną zaletą. Przekonała się o tym firma EET Nordic, jeden z największych europejskich dystrybutorów części zamiennych i akcesoriów elektronicznych. Możliwość udowodnienia, że to nie pracownicy popełnili błąd, pozwoliła ograniczyć koszty kontroli jakości. Klienci znacznie chętniej akceptują decyzje dotyczące rozpatrywanej reklamacji, gdy oprócz pisemnego uzasadnienia dostają nagranie wideo – podkreśla Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Technologie przyszłości
Monitoring wizyjny to technologia, która rozwija się niezwykle dynamicznie. Kojarzące się z nią dotychczas systemy analogowe są od dłuższego czasu wypierane przez inteligentne rozwiązania, ponieważ kamery to już nie tylko urządzenia rejestrujące obraz, ale małe komputery, które połączone w sieci tworzą zintegrowane systemy do zarządzania o wiele większym spektrum działań niż tylko podglądem wideo. Pozwalają przejść od dotychczas znanej, reaktywnej funkcji monitoringu, która umożliwia tylko dokumentowanie i wyjaśnienie zdarzeń post factum, do realnego, aktywnego działania. Nowoczesne kamery nie tylko dają nam podgląd sytuacji w czasie rzeczywistym i szansę na natychmiastową reakcję, ale często także automatyzują procesy pozwalające na działania prewencyjne.
Kluczowa dla rozwiązań monitoringu jest dziś otwartość systemu, czyli możliwość jego integracji z pozostałymi systemami bezpieczeństwa i zarządzania, np. odpowiadającymi za kontrolę dostępu w budynkach. – Posiadanie otwartej platformy umożliwia jej późniejszą, stopniową rozbudowę. Dzięki połączeniu technologii kamer IP z detektorami ruchu, technologią radarową oraz odpowiednią analityką, możliwe jest zabezpieczenie całej infrastruktury zakładu przemysłowego czy magazynu, pozwalające na stworzenie zakładu na miarę Przemysłu 4.0 – podsumowuje Dagmara Pomirska z Axis Communications.
źródło: Axis Communication
Komentarze
blog comments powered by Disqus