2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 3/2021

Automation3/2021

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Railway Industry

Kompletny przejazd kolejowy w wykonaniu firmy Pilz

Materiał prasowy (Pilz) print

Thursday November 30 2017
Kompletny przejazd kolejowy w wykonaniu firmy Pilz
Tweet

Zmiany w sieci drogowej w gminie Goes w Holandii pociągnęły za sobą konieczność wybudowania nowego przejazdu kolejowego na trasie turystycznego pociągu parowego z Goes do Borsele. Rozwiązanie mające na celu zmaksymalizowanie bezpieczeństwa przy jednoczesnej minimalizacji kosztów powierzono firmie Pilz. Był to początek doskonałej współpracy, w efekcie której powstał certyfikowany projekt, zgodny z wymaganiami normy IEC 61508 i zapewniający poziom bezpieczeństwa do SIL 3. Zainstalowanie przez firmę Pilz kompletnego wyposażenia przejazdu kolejowego w holenderskim mieście Goes dało zielone światło dla otwarcia sezonu turystycznego.

Dziesiątki lat temu przez obszar Pocket of Zuid-Beveland w Holandii przebiegała linia kolejowa. Po zakończeniu jej eksploatacji grupa wolontariuszy powołała w  1971 r. fundację SGB (Stoomtrein Goes-Borsele). Na początku powstał tylko mały parowóz z kilkoma klasycznymi wagonami. Z czasem jednak tabor rozrastał się. Po upływie 40 lat powołano do życia mające oficjalny status „muzeum na szynach”, w którym co tydzień z niesłabnącą pasją pracuje 190 wolontariuszy. Poddają konserwacji i renowacji muzealne wagony i lokomotywy i oczywiście sami je prowadzą. W sezonie letnim pasażerowie mogą podróżować prawdziwym pociągiem parowym na trasie z Goes do miejscowości Hoedekenskerke, która ma w sobie niezmienny, nostalgiczny charakter sprzed lat. W Goes natomiast można znaleźć wiele niezwykle ciekawych atrybutów stosowanych w przeszłości w komunikacji kolejowej.

Bezpieczny przejazd kolejowy

W celu możliwie najwierniejszego oddania charakteru podróży z dawnych lat starannie odtwarza się metody stosowane w przeszłości. Pociąg staje na przejeździe i wysiada z niego palacz, aby zatrzymać samochody po obu stronach linii kolejowej. Kiedy bezpieczeństwo jest już zapewnione, pociąg rusza w dalszą trasę. Palacz wskakuje do lokomotywy, gdy pociąg stopniowo się rozpędza. Tę tradycję było coraz trudniej utrzymać z powodu zwiększającego się ruchu drogowego. – Łatwo jest sobie wyobrazić, że taka metoda przejeżdżania przez drogę zajmuje nie tylko wiele czasu, ale jest również bardzo niebezpieczna dla załogi pociągu. Samochody i pojazdy rolnicze musiały zawsze długo czekać, aż pociąg ponownie nabierze prędkości.

Dlatego pomyśleliśmy o zabezpieczeniu przejazdów kolejowych za pomocą urządzeń udostępnionych nam przez ProRail, przykładowo wtedy, gdy jakaś linia była zamknięta lub poddana modernizacji. Istnieją kompletne systemy obejmujące szlabany, sygnalizację dźwiękową i wizualną, układy sterowania itd. Otrzymaliśmy sprzęt, a nasi ludzie zajęli się jego instalacją. Początkowo opuszczaliśmy szlabany ręcznie, potem ta czynność została zautomatyzowana. Co ciekawe, w rezultacie nie musimy zatrzymywać się za każdym razem i ponownie nabierać prędkości, więc oszczędzamy nawet 30 proc. węgla na każdej trasie – podkreśla Jos van der Heijden, jeden z wolontariuszy pracujący w organizacji, który ma doświadczenie w zakresie technologii instalacji elektrycznych.

Istniejących rozwiązań ProRail nie można było jednak wykorzystać przy budowie przejazdu kolejowego, który miał powstać w bezpośrednim otoczeniu autostrady A58. Aby usprawnić dojazd do Goes, władze miasta podjęły decyzję o budowie dodatkowych wjazdów na autostradę, z drogami dojazdowymi przecinającymi linię kolejową. – W tym przypadku nie mieliśmy już do dyspozycji używanych urządzeń stosowanych na przejazdach kolejowych. Ponadto rada miasta sformułowała surowe wymagania.

Zażądano przykładowo, aby w przypadku awarii pojawił się jak najszybciej pracownik kierujący ruchem. Jest to mniej ważne w przypadku innych przejazdów kolejowych, ale niezbędne w razie przejazdu w tak małej odległości od autostrady – wyjaśnia Jos van der Heijden. Realizacji projektu podjęła się fundacja SGB, mimo że konserwacja przejazdów należy do obowiązków władz miasta. Dzięki doskonałej współpracy w przeszłości oferta została przyjęta – w ramach umowy władze miasta sfinansują wyłącznie dostawę oraz instalację urządzeń przejazdu kolejowego i nie będą odpowiadały za czynności związane z komunikacją dotyczącą przejazdu.

Rozwiązanie firmy Pilz

Zadanie związane z tym ostatnim przedstawiono różnym dostawcom i prawie natychmiast nawiązano kontakt z Pilz. – Znam tę firmę od dawna, z czasów mojej pracy w hurtowni materiałów elektrotechnicznych. Wtedy dokładnie poznałem jakość jej produktów i wiedzę jej przedstawicieli, m.in. z zakresu bezpieczeństwa. Firma Pilz jako pierwsza zaproponowała odpowiednie rozwiązanie – podkreśla Jos van der Heijden.

System modułowy

Zintegrowane systemy oferowane przez firmę Pilz zawsze obejmują usługi (ocenę ryzyka), projekt, sprzęt i oprogramowanie, testy, instalację, rozruch techniczny oraz przyszły serwis i konserwację. W skład sprzętu i oprogramowania wchodzą fundamenty, bariery na przejeździe, sygnalizacja wizualna i dźwiękowa, znaki drogowe (znaki św. Andrzeja), system wykrywania pociągu oraz system sterowania Pilz PSS 4000R z certyfikatem dopuszczającym do zastosowania w kolejnictwie.

W systemie wykrywania pociągów TDR14 zastosowano czujniki kół na szynach, moduł ochrony odgromowej i jednostkę sterującą, dzięki czemu wstępne ostrzeżenie umożliwia maszyniście zaobserwowanie, czy pociąg został wykryty przez przejazd i czy bariery zostały zamknięte.

Aby zagwarantować spełnienie tego warunku bezpieczeństwa co najmniej na poziomie SIL 3 (poziom nienaruszalności bezpieczeństwa), system bezpieczeństwa PSS 4000R firmy Pilz jest używany do wykrywania pociągu i kontrolowania urządzeń zainstalowanych na przejeździe. Ten uniwersalny system sterowania ma strukturę modułową, toteż można go dopasować do konkretnej aplikacji. Jest to możliwe dzięki dostępności różnych i łatwo wymienialnych modułów głównych o różnych klasach wydajności, różnych modułach wejściowych i wyjściowych, modułach zasilania i modułach podstawowych. Ponadto firma Pilz podjęła się skonstruowania wszystkich skrzynek sterujących, w których wymagane materiały są zintegrowane i przetestowane zgodnie z wymaganiami obowiązujących norm.

Model V

Do opracowania i wdrożenia projektu Pilz stosuje tzw. model V, który umożliwia weryfikowanie w trybie ciągłym realizowanych etapów oraz określonych konfiguracji, a ponadto dostarcza informacji zwrotnej, co przekłada się na natychmiastowe wykrywanie i usuwanie na najwcześniejszym etapie wszelkich usterek. To wszystko sprawia, że firma Pilz realizuje projekty zgodnie z wymaganiami międzynarodowej normy IEC 61508.

Plany na przyszłość

Obecnie system jest na etapie budowy. Zarówno pracownicy Pilz, jak i SGB niecierpliwie oczekują inauguracji systemu. W firmie Pilz przeprowadzono wszechstronne próby odbioru technicznego, aby zapewnić jego możliwie najpłynniejszy przebieg. Firma zbudowała w miejscowości Vianen kompletny przejazd kolejowy. Ponadto przetestowano i zatwierdzono wszystkie funkcje bezpieczeństwa oraz komunikacji.

Aktywność Pilz na tym jednak się nie kończy – firma będzie zajmować się konserwacją naprawczą i prewencyjną systemu przejazdu kolejowego. Obejmuje to również umowę serwisową uniemożliwiającą długotrwałe wyłączenia spowodowane usterkami. – Współpraca nad tym projektem z firmą Pilz była dla nas doskonałym doświadczeniem i jestem bardzo zadowolony z realizowanego obecnie rozwiązania. Gdy spotkamy się na pokładzie pociągu, zaplanujemy specjalny przystanek, aby móc dokładnie przyjrzeć się nowemu przejazdowi – komentuje Jos van der Heijden.

System PSS 4000R dla techniki kolejowej

Systemem stosowanym w aplikacjach kolejowych do wykrywania pociągów oraz na potrzeby związane z realizowaniem funkcji przejazdu kolejowego jest PSS 4000R firmy Pilz. Do jego zalet należą: certyfikacja według norm CENELEC: 50155, 50126, 50128, 50129, 50159 do SIL 4, odporność na zakłócenia EMC, temperaturę, drgania i udar zgodnie z wymaganiami kolejowymi, otwarty system przemysłowy COTS, swobodne skalowanie (do 64 modułów I/O na wyspę, do 64 wysp w systemie), otwarta komunikacja standardowa i bezpieczna (RaSTA, Safe Ethernet), komunikacji za pomocą dowolnego medium (kabel miedziany, światłowód, wifi), a także szeroki zakres dostępnych modułów (wejściowe analogowe, wejściowe 60 V). Co więcej, istnieje możliwość zastosowania w jednym systemie modułów standardowych w wersji T, bez uszczerbku dla części bezpiecznej. Dostępne są ponadto sterowniki w wersji standardowej, przemysłowej i kolejowej o tej samej architekturze dla różnych wymogów środowiskowych.

Wśród zalet systemu warto dodatkowo wymienić certyfikację dla programowania IEC 61131 (dostępne języki programowania: IL, ST, LD, FBD z możliwością swobodnego mieszania i zagnieżdżania części programu), dostępne gotowe bloki programowe dla części bezpiecznej i standardowej oraz wbudowaną diagnostykę z predefiniowanymi komunikatami i współpracą z OPC UA.

PILZ POLSKA Sp. z o.o.
ul. Ruchliwa 15, 02-182 Warszawa
tel. 22 884 71 00, fax 22 884 71 09
e-mail: info@pilz.pl
www.pilz.com/pl-PL

source: Automatyka 9/2017

Keywords

bezpieczeństwo, pilz, przemysł kolejowy

Related articles

  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji
  • Gotowi na wiek cyfrowy w kolejnictwie?
  • Przyciski otwarcia drzwi i oświetlenie LED w pojazdach kolejowych
  • Kable do pojazdów szynowych
  • Automatyka w pojazdach szynowych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
19 Apr Training

Efektywne wykorzystanie możliwości sterowników Saia PCD firmy Saia Burgess Controls, kurs zaawansowany - S2

Warszawa 19–21 April 2021
22 Apr Training

Dyrektywa maszynowa w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Warszawa 22–23 April 2021
29 Apr Training

Ćwiczenia praktyczne "Krok po kroku do CE wg dyrektywy maszynowej" – forma stacjonarna i online

Wrocław 29–30 April 2021
13 May Training

Dyrektywa radiowa (RED) – jak skutecznie wprowadzić urządzenie radiowe na rynek UE?

Warszawa 13–14 May 2021
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP