2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Others

Paliwo przyszłości: zrównoważona produkcja ogniw paliwowych

Materiał prasowy (Omron) print

Friday April 08 2022
OMRON_H2
Tweet

Zastosowanie ogniw paliwowych pozwoli obniżyć emisję gazów cieplarnianych i uniezależnić się od dostawców metali rzadkich. Wyzwaniem pozostaje produkcja zielonego wodoru i wdrożenie nowoczesnych technologii produkcji ogniw paliwowych. 

Zrównoważona mobilności, kojarzy się głównie z samochodami elektrycznymi zasilanymi przez akumulatory. Ogniwa paliwowe i zasilanie wodorem traktowane są jako technologie uzupełniające. Mimo że mają duży potencjał obniżenia emisji CO₂ i sprawdzenia się na rynku. W technologii wodorowej potencjał widzi też europejski przemysł motoryzacyjny. Niedawne badanie Expleo pokazało, że 80% badanych producentów samochodów uważa pojazdy zasilane wodorem za bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody elektryczne.

Jak działają ogniwa paliwowe? W pojazdach napędzanych wodorem reakcja przebiega w następujący sposób: wodór (H₂) i tlen (O) są przekształcane w ogniwie paliwowym w energię elektryczną i wodę (H₂O). Uzyskiwana energia napędza silnik elektryczny. Dlatego samochody z ogniwami paliwowymi to również samochody elektryczne, chociaż nie wymagają ładowania akumulatora przed rozpoczęciem jazdy. Wymagana energia elektryczna może być generowana w samochodzie dzięki dostarczaniu H₂.

Dla dalszego rozwoju i wdrażania technologii wodorowej potrzeba jednak bardziej innowacyjnego podejścia producentów i dostawców, wsparcia ze strony polityków oraz inwestycji w lepszą infrastrukturę energetyczną. Ważny jest również fakt, że firmy z sektora ACES (z ang. autonomous driving, connectivity, electrification, and shared mobility – pojazdy autonomiczne, łączność, elektryfikacja i transport współdzielony) potrzebują wydajnych i przyszłościowych zakładów produkcyjnych, określanych jako Smart Factory. Wyróżniają je zautomatyzowane i zdigitalizowane linie produkcyjne, a także wyeliminowanie procesów ręcznych.   

Zrównoważona produkcja wodoru

– Nowoczesna, zautomatyzowana produkcja akumulatorów i ogniw paliwowych, wspierana przez robotykę, technologie oparte na czujnikach i sztuczną inteligencję, to centralny element strategii zrównoważonego rozwoju. Akumulator to serce zarówno napędu wodorowego, jak i «klasycznych» pojazdów elektrycznych, choć zależnie od przeznaczenia może być znacznie mniejszy i mieć inną konstrukcję – wskazuje Jarosław Drzazga, OMRON Polska. Aby jednak stosować wodór w prawdziwie zrównoważony sposób, paliwo oparte na H₂ musi być produkowane przy użyciu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (elektrolizy), która nie jest jeszcze w pełni dostępna na szeroką skalę. Polska jest trzecim co do wielkości producentem wodoru w Europie. Choć jest on uzyskiwany głównie z paliw kopalnych (wodór szary i niebieski). Celem jest dojście do produkcji wodoru zielonego powstającego z bezemisyjnych źródeł energii, np. morskich farm wiatrowych.  

Zbyt duża ostrożność wobec wodoru

Producenci akumulatorów są w znacznym stopniu zależni od dostaw z Chin. W przeciwieństwie do akumulatorów ogniwa paliwowe nie potrzebują takich surowców jak lit i kobalt. W ogniwach paliwowych podstawowym materiałem jest żelazo. Kolejną zaletą jest możliwość przechowywania, transportowania i udostępniania wodoru w formie molekularnej.

Napędy wodorowe są coraz częściej używane w pojazdach komercyjnych, takich jak autobusy miejskie, ponieważ mają one więcej miejsca na wymagany napęd. Wodór nadal stosuje się stosunkowo rzadko w „normalnych” samochodach, co częściowo wynika z braku stacji do tankowania H₂, ale także ze względu na niedostatecznie wdrażanie.

Zwiększenie automatyzacji procesów elektrolizy i produkcji ogniw paliwowych

Pojazdy nowej energii, tak zwane pojazdy NEV, to niezbędny element rozwoju technologii, jeżeli chcemy zbliżyć się do osiągnięcia celów paryskiego porozumienia klimatycznego. Wodór może być wytwarzany z odnawialnych źródeł energii w sposób neutralny dla emisji CO₂ i przekształcany w energię elektryczną w ogniwach paliwowych. Jednak produkcja ogniw paliwowych musi sprostać wielu wyzwaniom, aby zapewnić wydajność i precyzję. Dotyczy to zarówno produkcji poszczególnych komponentów, jak i montażu zespołów ogniw przy produkcji całego układu. Elementy ogniw paliwowych, takie jak membrana półprzepuszczalna, warstwa dyfuzji gazu i membrana pokryta katalizatorem są wytwarzane z różnych materiałów w różnych procesach produkcyjnych. Rozpowszechnienie technologii elektrolizy i ogniw paliwowych wymaga innowacji w zakresie produktów i procesów w celu zmniejszenia kosztów produkcji, tak aby stymulować wdrażanie tych rozwiązań. Zaleca się elastyczne i skalowalne linie produkcyjne, które można szybko i łatwo dostosować do indywidualnych wymagań. Konieczne jest też dążenie do zmniejszania kosztów produkcji ogniw paliwowych, ponieważ jest to jedyny sposób na ich wdrożenie w dłuższej perspektywie.

Doświadczenie w dziedzinie akumulatorów pomaga w produkcji ogniw paliwowych

W przeciwieństwie do produkcji akumulatorów, gdzie procesy są już od wielu lat zautomatyzowane i stale rozwijane, produkcja ogniw paliwowych jest nadal niemal na początku drogi. – Technologie wodorowe nie zostały jeszcze wdrożone na tyle, aby możliwe było zwiększanie produkcji do skali przemysłowej. Dlatego wiele procesów jest wykonywanych półautomatycznie, a nawet ręcznie. Aby zwiększyć atrakcyjność zastosowań wodoru, pilnie potrzebna jest większa automatyzacja produkcji. Ponieważ produkcja akumulatorów i ogniw paliwowych jest pod wieloma względami podobna, warto skorzystać ze wsparcia partnera zaznajomionego z automatyzacją produkcji akumulatorów – podkreśla Jarosław Drzazga, OMRON Polska. Oprócz technologii i wiedzy technicznej niezbędna jest również pomoc integratorów systemów i konstruktorów maszyn. W procesie produkcji akumulatorów i ogniw paliwowych szczególnie ważne jest łączenie ogniw – ponieważ mogą tam wystąpić wycieki. Znalezienie przyczyny zajmuje dużo czasu. Dlatego też zalecana jest współpraca z partnerem mającym doświadczenie w ich łączeniu.

Fabryka przyszłości: unowocześnione procesy produkcyjne, innowacyjne technologie

Podstawą nastawionej na rozwój produkcji ogniw paliwowych, mającej na celu promowanie zrównoważonej mobilności, są procedury i technologie Smart Factory. Umożliwiają one kompleksową modernizację produkcji i racjonalizację łańcucha dostaw od podstaw, równolegle z rozwojem i wdrażaniem nowych technologii napędu. Innowacyjna robotyka przemysłowa, roboty mobilne i roboty współpracujące, przetwarzanie brzegowe, technologie oparte na czujnikach, połączenie mechatroniki i IT oraz rozszerzona rzeczywistość (AR) to tylko niektóre przykładowe rozwiązania, które znajdą zastosowanie w fabrykach przyszłości. – Najwyższy możliwy stopień digitalizacji jest kluczem do sukcesu, aby proces produkcji mógł się samoczynnie optymalizować. Niezbędna jest także identyfikowalność, aby móc śledzić każdą warstwę ogniwa paliwowego w celu wykrycia wszystkich punktów wpływających negatywnie na proces produkcji – dodaje Jarosław Drzazga, OMRON Polska.

Kolejnym filarem jest sztuczna inteligencja (AI), ponieważ możną ją wykorzystać do uwolnienia nowego potencjału wydajności w wysoce skomplikowanych łańcuchach produkcyjnych. Prawidłowe korzystanie ze sztucznej inteligencji może pomóc liderom sektora motoryzacyjnego lepiej zrozumieć ich procesy. Informacje zebrane przez algorytmy AI i technologie oparte na czujnikach pozwalają znacznie skuteczniej optymalizować procesy wewnętrzne i zewnętrzne firmy. Jednym z przykładów jest serwis predykcyjny. Może służyć do wykrywania wzorców zużycia, zachowań nietypowych i anomalii, a tym samym do zapobiegania awariom, przestojom i błędom maszyn. Sztuczna inteligencja może również pomóc uchwycić udziały rynkowe w błękitnych oceanach – czyli na nowych i innowacyjnych rynkach. Szczególną uwagę należy zwrócić na sprawne i elastyczne procesy intralogistyczne, przede wszystkim na przejrzyste łańcuchy dostaw.

Wniosek: potrzebne są wspólne działania

W nadchodzących latach dostępne będą różne technologie napędu, a ogniwa paliwowe będą odgrywać bardzo ważną rolę. Aby rozwój alternatywnych technologii przyszłości nabrał tempa, politycy, producenci i usługodawcy powinni teraz wspólnie podejmować decyzje, optymalizować zakresy działań i warunki produkcji oraz promować cyfryzację i automatyzację.

http://industrial.omron.pl

source: Omron

Keywords

automatyka, automotive, branża motoryzacyjna, ogniwa paliwowe, Omron, produkcja ogniw paliwowych, przemysł motoryzacyjny, wodór

Related articles

  • Straty magazynowe które widać dopiero po inwentaryzacji: lista miejsc gdzie znika towar
  • Dlaczego geometria grotu ma znaczenie? Wpływ kształtu na transfer ciepła
  • Lakiernia przemysłowa w erze Przemysłu 4.0
  • Nowe systemy pozycjonowania firmy norelem – zwiększona precyzja
  • Nowoczesne technologie w konstrukcji hal stalowych – co warto wiedzieć?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP