3,10,20

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

Okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

Wyrażam zgodę na używanie przez Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email.

Aby zakończyć proces subskrypcji, musisz kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie. Po akceptacji zapisu na newsletter, zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy twój mail jest już w naszej bazie!

Napisz do nas maila a otrzymasz promocyjny numer miesięcznika Automatyka

redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

Ta strona używa ciasteczek

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Szukaj
  • Logowanie
  • Załóż konto
Mapa serwisu Mapa serwisu
AutomatykaOnline.pl
  • Strona główna
  • Z branży
  • Wywiady
  • Aplikacje
  • Artykuły
  • Kalendarium
  • Firmy
  • Produkty
Szukaj
Automatyka 11/2025

Automatyka11/2025

W numerze:
  • Rozmowa ze Zdzisławem Sewerynem, Megger Polska.
  • Technologie bezprzewodowe w aplikacjach przemysłowych
  • Due diligence spółek technologicznych
  • O miesięczniku
  • Kontakt
  • Reklama
ARTYKUŁY
  • Automatyka budynkowa
  • Bezpieczeństwo
  • Druk 3D
  • Elektryka
  • Energetyka
  • Energia
  • Hydraulika
  • Komunikacja
  • Komputery i HMI
  • Logistyka
  • Montaż i transport
  • Oprogramowanie
  • Pneumatyka
  • Pomiary
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotyka
  • Sterowanie
  • Systemy wizyjne i RFID
  • Technika napędowa
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Usługi
  • Utrzymanie Ruchu
  • Inne
Rozwiń wszystkie
  • Strona główna
  • Artykuły
  • Inne

Paliwo przyszłości: zrównoważona produkcja ogniw paliwowych

Materiał prasowy (Omron) drukuj

8 kwietnia 2022 roku
OMRON_H2
Tweet

Zastosowanie ogniw paliwowych pozwoli obniżyć emisję gazów cieplarnianych i uniezależnić się od dostawców metali rzadkich. Wyzwaniem pozostaje produkcja zielonego wodoru i wdrożenie nowoczesnych technologii produkcji ogniw paliwowych. 

Zrównoważona mobilności, kojarzy się głównie z samochodami elektrycznymi zasilanymi przez akumulatory. Ogniwa paliwowe i zasilanie wodorem traktowane są jako technologie uzupełniające. Mimo że mają duży potencjał obniżenia emisji CO₂ i sprawdzenia się na rynku. W technologii wodorowej potencjał widzi też europejski przemysł motoryzacyjny. Niedawne badanie Expleo pokazało, że 80% badanych producentów samochodów uważa pojazdy zasilane wodorem za bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody elektryczne.

Jak działają ogniwa paliwowe? W pojazdach napędzanych wodorem reakcja przebiega w następujący sposób: wodór (H₂) i tlen (O) są przekształcane w ogniwie paliwowym w energię elektryczną i wodę (H₂O). Uzyskiwana energia napędza silnik elektryczny. Dlatego samochody z ogniwami paliwowymi to również samochody elektryczne, chociaż nie wymagają ładowania akumulatora przed rozpoczęciem jazdy. Wymagana energia elektryczna może być generowana w samochodzie dzięki dostarczaniu H₂.

Dla dalszego rozwoju i wdrażania technologii wodorowej potrzeba jednak bardziej innowacyjnego podejścia producentów i dostawców, wsparcia ze strony polityków oraz inwestycji w lepszą infrastrukturę energetyczną. Ważny jest również fakt, że firmy z sektora ACES (z ang. autonomous driving, connectivity, electrification, and shared mobility – pojazdy autonomiczne, łączność, elektryfikacja i transport współdzielony) potrzebują wydajnych i przyszłościowych zakładów produkcyjnych, określanych jako Smart Factory. Wyróżniają je zautomatyzowane i zdigitalizowane linie produkcyjne, a także wyeliminowanie procesów ręcznych.   

Zrównoważona produkcja wodoru

– Nowoczesna, zautomatyzowana produkcja akumulatorów i ogniw paliwowych, wspierana przez robotykę, technologie oparte na czujnikach i sztuczną inteligencję, to centralny element strategii zrównoważonego rozwoju. Akumulator to serce zarówno napędu wodorowego, jak i «klasycznych» pojazdów elektrycznych, choć zależnie od przeznaczenia może być znacznie mniejszy i mieć inną konstrukcję – wskazuje Jarosław Drzazga, OMRON Polska. Aby jednak stosować wodór w prawdziwie zrównoważony sposób, paliwo oparte na H₂ musi być produkowane przy użyciu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (elektrolizy), która nie jest jeszcze w pełni dostępna na szeroką skalę. Polska jest trzecim co do wielkości producentem wodoru w Europie. Choć jest on uzyskiwany głównie z paliw kopalnych (wodór szary i niebieski). Celem jest dojście do produkcji wodoru zielonego powstającego z bezemisyjnych źródeł energii, np. morskich farm wiatrowych.  

Zbyt duża ostrożność wobec wodoru

Producenci akumulatorów są w znacznym stopniu zależni od dostaw z Chin. W przeciwieństwie do akumulatorów ogniwa paliwowe nie potrzebują takich surowców jak lit i kobalt. W ogniwach paliwowych podstawowym materiałem jest żelazo. Kolejną zaletą jest możliwość przechowywania, transportowania i udostępniania wodoru w formie molekularnej.

Napędy wodorowe są coraz częściej używane w pojazdach komercyjnych, takich jak autobusy miejskie, ponieważ mają one więcej miejsca na wymagany napęd. Wodór nadal stosuje się stosunkowo rzadko w „normalnych” samochodach, co częściowo wynika z braku stacji do tankowania H₂, ale także ze względu na niedostatecznie wdrażanie.

Zwiększenie automatyzacji procesów elektrolizy i produkcji ogniw paliwowych

Pojazdy nowej energii, tak zwane pojazdy NEV, to niezbędny element rozwoju technologii, jeżeli chcemy zbliżyć się do osiągnięcia celów paryskiego porozumienia klimatycznego. Wodór może być wytwarzany z odnawialnych źródeł energii w sposób neutralny dla emisji CO₂ i przekształcany w energię elektryczną w ogniwach paliwowych. Jednak produkcja ogniw paliwowych musi sprostać wielu wyzwaniom, aby zapewnić wydajność i precyzję. Dotyczy to zarówno produkcji poszczególnych komponentów, jak i montażu zespołów ogniw przy produkcji całego układu. Elementy ogniw paliwowych, takie jak membrana półprzepuszczalna, warstwa dyfuzji gazu i membrana pokryta katalizatorem są wytwarzane z różnych materiałów w różnych procesach produkcyjnych. Rozpowszechnienie technologii elektrolizy i ogniw paliwowych wymaga innowacji w zakresie produktów i procesów w celu zmniejszenia kosztów produkcji, tak aby stymulować wdrażanie tych rozwiązań. Zaleca się elastyczne i skalowalne linie produkcyjne, które można szybko i łatwo dostosować do indywidualnych wymagań. Konieczne jest też dążenie do zmniejszania kosztów produkcji ogniw paliwowych, ponieważ jest to jedyny sposób na ich wdrożenie w dłuższej perspektywie.

Doświadczenie w dziedzinie akumulatorów pomaga w produkcji ogniw paliwowych

W przeciwieństwie do produkcji akumulatorów, gdzie procesy są już od wielu lat zautomatyzowane i stale rozwijane, produkcja ogniw paliwowych jest nadal niemal na początku drogi. – Technologie wodorowe nie zostały jeszcze wdrożone na tyle, aby możliwe było zwiększanie produkcji do skali przemysłowej. Dlatego wiele procesów jest wykonywanych półautomatycznie, a nawet ręcznie. Aby zwiększyć atrakcyjność zastosowań wodoru, pilnie potrzebna jest większa automatyzacja produkcji. Ponieważ produkcja akumulatorów i ogniw paliwowych jest pod wieloma względami podobna, warto skorzystać ze wsparcia partnera zaznajomionego z automatyzacją produkcji akumulatorów – podkreśla Jarosław Drzazga, OMRON Polska. Oprócz technologii i wiedzy technicznej niezbędna jest również pomoc integratorów systemów i konstruktorów maszyn. W procesie produkcji akumulatorów i ogniw paliwowych szczególnie ważne jest łączenie ogniw – ponieważ mogą tam wystąpić wycieki. Znalezienie przyczyny zajmuje dużo czasu. Dlatego też zalecana jest współpraca z partnerem mającym doświadczenie w ich łączeniu.

Fabryka przyszłości: unowocześnione procesy produkcyjne, innowacyjne technologie

Podstawą nastawionej na rozwój produkcji ogniw paliwowych, mającej na celu promowanie zrównoważonej mobilności, są procedury i technologie Smart Factory. Umożliwiają one kompleksową modernizację produkcji i racjonalizację łańcucha dostaw od podstaw, równolegle z rozwojem i wdrażaniem nowych technologii napędu. Innowacyjna robotyka przemysłowa, roboty mobilne i roboty współpracujące, przetwarzanie brzegowe, technologie oparte na czujnikach, połączenie mechatroniki i IT oraz rozszerzona rzeczywistość (AR) to tylko niektóre przykładowe rozwiązania, które znajdą zastosowanie w fabrykach przyszłości. – Najwyższy możliwy stopień digitalizacji jest kluczem do sukcesu, aby proces produkcji mógł się samoczynnie optymalizować. Niezbędna jest także identyfikowalność, aby móc śledzić każdą warstwę ogniwa paliwowego w celu wykrycia wszystkich punktów wpływających negatywnie na proces produkcji – dodaje Jarosław Drzazga, OMRON Polska.

Kolejnym filarem jest sztuczna inteligencja (AI), ponieważ możną ją wykorzystać do uwolnienia nowego potencjału wydajności w wysoce skomplikowanych łańcuchach produkcyjnych. Prawidłowe korzystanie ze sztucznej inteligencji może pomóc liderom sektora motoryzacyjnego lepiej zrozumieć ich procesy. Informacje zebrane przez algorytmy AI i technologie oparte na czujnikach pozwalają znacznie skuteczniej optymalizować procesy wewnętrzne i zewnętrzne firmy. Jednym z przykładów jest serwis predykcyjny. Może służyć do wykrywania wzorców zużycia, zachowań nietypowych i anomalii, a tym samym do zapobiegania awariom, przestojom i błędom maszyn. Sztuczna inteligencja może również pomóc uchwycić udziały rynkowe w błękitnych oceanach – czyli na nowych i innowacyjnych rynkach. Szczególną uwagę należy zwrócić na sprawne i elastyczne procesy intralogistyczne, przede wszystkim na przejrzyste łańcuchy dostaw.

Wniosek: potrzebne są wspólne działania

W nadchodzących latach dostępne będą różne technologie napędu, a ogniwa paliwowe będą odgrywać bardzo ważną rolę. Aby rozwój alternatywnych technologii przyszłości nabrał tempa, politycy, producenci i usługodawcy powinni teraz wspólnie podejmować decyzje, optymalizować zakresy działań i warunki produkcji oraz promować cyfryzację i automatyzację.

http://industrial.omron.pl

źródło: Omron

Słowa kluczowe

automatyka, automotive, branża motoryzacyjna, ogniwa paliwowe, Omron, produkcja ogniw paliwowych, przemysł motoryzacyjny, wodór

Ostatnio dodane

  • Jak prawidłowo dokręcać śruby z łbem sześciokątnym?
  • Wkładki gwintowane z kołnierzem czy nity zrywalne? Rzeczowa analiza dwóch najpewniejszych metod mocowania kompozytów
  • Identyfikacja zagrożeń z ISO 12100 – jak zrobić to poprawnie i kompletnie

Najczęściej czytane

  • Bezpieczeństwo dla maszyn mobilnych
  • Języki programowania robotów przemysłowych
  • Wyznaczanie poziomów bezpieczeństwa SIL i PL

Polecane

  • Przemysł 4.0 w polskich realiach
  • Systemy wizyjne – nieodzowny element nowoczesnej kontroli
  • Czy robot może ponieść odpowiedzialność karną?

Czytaj także

  • Straty magazynowe które widać dopiero po inwentaryzacji: lista miejsc gdzie znika towar
  • Dlaczego geometria grotu ma znaczenie? Wpływ kształtu na transfer ciepła
  • Lakiernia przemysłowa w erze Przemysłu 4.0
  • Nowe systemy pozycjonowania firmy norelem – zwiększona precyzja
  • Nowoczesne technologie w konstrukcji hal stalowych – co warto wiedzieć?

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco z aktualnymi informacjami.

Inżynier wie

Kalendarium

Więcej
1 sty Szkolenie

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 stycznia 2025 – 31 grudnia 2025
11 gru Szkolenie

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 grudnia 2025
11 gru Szkolenie

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 grudnia 2025
11 gru Szkolenie

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 grudnia 2025

Wideo YouTube

Zobacz więcej
  • facebook
  • Tweeter
  • Instagram
  • Linkedin
  • RSS AutomatykaOnline
  • O nas
  • Marketing i obsługa klienta
  • Polityka prywatności
  • Informacje o portalu
  • Regulamin
  • Deklaracja Dostępności
  • Kontakt
  • Formularz kontaktowy
  • Współpraca medialna
  • Redakcja portalu
  • Redakcja miesięcznika
  • Zamów
  • Wpis do katalogu
  • Reklama na portalu
  • Reklama w miesięczniku
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

ISSN 2392-1064. © 2014 by Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP