2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Robotics

Elektryczne samochody przyspieszają inwestycje w roboty

Sylwia Batorska (Łukasiewicz – PIAP) print

Monday December 11 2023
Elektryczne samochody przyspieszają inwestycje w roboty. Fot KUKA
Tweet

Przemysł motoryzacyjny jest liderem w automatyzacji z największą liczbą robotów pracujących w fabrykach na całym świecie. Obecne szacunki IFR wskazują, że został osiągnięty nowy rekord wynoszący około jeden milion jednostek robotycznych pracujących w tym sektorze. Stanowi to około jednej trzeciej całkowitej liczby zainstalowanych urządzeń we wszystkich branżach. Inwestycje w roboty sektora motoryzacji wymuszane są przez rozwój pojazdów elektrycznych.

Roboty są wypróbowaną i przetestowaną metodą poprawy wydajności w produkcji samochodów od lat. Przemysł motoryzacyjny skutecznie zautomatyzował swoją produkcję do wysokiego poziomu. Roboty poprawiają produktywność, spójność i jakość konwencjonalnej produkcji samochodów. Do niedawna najpowszechniejszymi były zadania, takie jak spawanie, wkręcanie śrub czy malowanie. Obecnie roboty odgrywają kluczową rolę w umożliwieniu przejścia branży motoryzacyjnej z silników spalinowych na silniki zasilane energią elektryczną. Automatyzacja robotów pomaga producentom samochodów zarządzać zmianami w technologiach produkcji w perspektywie długoterminowej.

Gęstość robotów w motoryzacji

Gęstość robotów to kluczowy wskaźnik, który ilustruje obecny poziom automatyzacji w gospodarkach o największej produkcji samochodów: w Republice Korei w 2021 r. działało 2867 robotów przemysłowych na 10 000 pracowników. Drugie miejsce zajmują Niemcy z 1500 sztuk, Stany Zjednoczone liczące 1457 jednostek i Japonia z 1422 jednostkami na 10 000 pracowników. Największy na świecie producent samochodów – Chiny mają zagęszczenie robotów na poziomie 772 jednostek, ale szybko nadrabiają zaległości. W ciągu roku liczba nowych instalacji robotów w chińskim przemyśle motoryzacyjnym wzrosła prawie dwukrotnie do 61 598 jednostek w 2021 r., co stanowi 52 % łącznie 119 405 jednostek zainstalowanych w fabrykach na całym świecie.

Pojazdy elektryczne napędzają automatyzację

Ambitne cele polityczne dotyczące pojazdów elektrycznych zmuszają przemysł samochodowy do inwestowania. Unia Europejska ogłosiła plany zakończenia sprzedaży pojazdów zanieczyszczających powietrze do 2035 r. Rząd USA zamierza osiągnąć dobrowolny cel 50 % udziału w rynku sprzedaży pojazdów elektrycznych do 2030 r., a wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Chinach muszą być zasilane „nową energią” do 2035 r. Połowa z nich to „elektryki”, na ogniwa paliwowe lub hybryda typu plug-in – pozostałe 50 % to pojazdy hybrydowe. Większość producentów samochodów, którzy już zainwestowali w tradycyjne „klatkowe” roboty przemysłowe do podstawowego montażu, inwestuje teraz również w aplikacje współpracujące do zadań końcowego montażu i wykańczania.

W ciągu ostatnich czterech lat Volkswagen zainwestował ok. 1,2 mld euro na przekształcenie zakładu w Zwickau w nowoczesną Fabrykę 4.0 produkującą samochody elektryczne. Liczba robotów wzrosła z 1200 do 1625. Szacuje się, że stopień automatyzacji sięga w niej 90%. W procesie produkcji są wykorzystywane inteligentne roboty, a transport komponentów odbywa się bez udziału ludzi, całkowicie autonomicznie. Do 2030 r. przynajmniej 70% wszystkich sprzedanych w Europie aut ze znaczkiem VW ma być w pełni elektryczna. W Ameryce Północnej i Chinach ten odsetek powinien przekroczyć 50%.

Duerr

Zadania dla robota

Do zautomatyzowania produkcji pojazdów elektrycznych z pewnością nadaje się siedem typowych zadań montażowych:

  • Ogniwa baterii — podstawową jednostką akumulatora samochodu elektrycznego jest ogniwo; jest to skomplikowany zespół katod, anod i elektrolitów wewnątrz obudowy; do montażu potrzebne są precyzyjne roboty.
  • Moduł akumulatorowy — w następnym etapie ogniwa są układane w moduły wewnątrz ramy, która chroni je przed wstrząsami, wysoką temperaturą i wibracjami; do montażu tych modułów często używa się robotów.
  • Rama/obudowa baterii — roboty mogą być również używane do montażu samej ramy, przygotowując ją do włożenia modułów baterii.
  • Pakiet baterii — pakiet odnosi się do ostatecznego kształtu akumulatora, który jest instalowany w samochodzie elektrycznym; większe roboty mogą włożyć cały zestaw akumulatorów do pojazdu.
  • Silnik — silnik elektryczny, który zapewnia moc w samochodzie elektrycznym, może być zbyt szczegółowy do montażu dla robota; dobrym pomysłem może być użycie robota do obsługi półautomatycznej maszyny, która buduje silnik.
  • Układ napędowy — układ napędowy odnosi się do całego zestawu elementów odpowiedzialnych za ruch samochodu, w tym akumulatora, silnika, przekładni itp.; producenci mogą używać robotów do montażu prawie wszystkich elementów układu napędowego.
  • Układ chłodzenia — utrzymywanie niskiej temperatury komponentów ma kluczowe znaczenie w pojazdach elektrycznych; firmy mogą stosować roboty do dokładnego umieszczania elementów układu chłodzenia, w tym rur, podkładek chłodzących, złączy itp.

Poza tymi zadaniami montażowymi istnieje wiele innych, które mogą zostać zlecone robotom. Obejmują one kontrolę zrobotyzowaną, obróbkę skrawaniem, spawanie, malowanie i wiele innych.

Dostawcy części

Dostawcy części samochodowych, z których wielu to MŚP, wolniej podchodzą do pełnej automatyzacji. Oczekuje się, że ich trend wysokiego poziomu automatyzacji również nie ominie ze względów konkurencyjnych oraz zważając na fakt, że roboty stają się mniejsze, bardziej elastyczne, łatwiejsze do zaprogramowania i mniej kapitałochłonne.

source: Automatyka 5/2023

Keywords

automatyka, elektromobilność, robotyzacja, samochody elektryczne

Related articles

  • Dlaczego automatyka przemysłowa nie potrzebuje ludzkiej twarzy
  • Roboty przemysłowe – przegląd aktualności
  • Zwrot z inwestycji w robotyzację. Analiza, praktyczne porady oraz nadchodzące trendy w robotyce
  • Roboty współpracujące w różnych sektorach przemysłu
  • Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP