2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Robotics

Pierwszy mobilny robot do zadań specjalnych w kopalniach

Zbigniew Borkowicz, Maciej Cader, Jolanta Górska-Szkaradek print

Tuesday January 25 2011
Fot. 1. Prototyp robota górniczego. Design platformy mobilnej: M. Ałaszewski i M. Korsun

Fot. 1. Prototyp robota górniczego. Design platformy mobilnej: M. Ałaszewski i M. Korsun

Tweet

Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP w Warszawie od ponad trzydziestu lat zajmuje się projektowaniem, konstrukcją, produkcją i wdrażaniem różnego rodzaju robotów przemysłowych, antyterrorystycznych i medycznych. Jedną z ostatnich konstrukcji PIAP jest zrealizowany we współpracy z Instytutem Technik Innowacyjnych EMAG w Katowicach projekt „Mobilny robot przeznaczony do pracy w rejonach zagrożonych wybuchem metanu i pyłu węglowego”, finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

 

Prace nad projektem trwały od 2008 roku. Efektem współpracy jest projekt i prototyp niekomercyjnego robota mobilnego, przeznaczonego do badania atmosfery i stanu wyrobiska górniczego, w którym występują zbyt niebezpieczne warunki do wprowadzenia zastępu ratowniczego.

Projekt ten jest bardzo ważny dla górnictwa z uwagi na bezpieczeństwo i życie ludzi oraz podejmowanie szybszych i trafniejszych decyzji odnośnie wyłączonego z eksploatacji rejonu kopalni. Dzięki ww. działaniom będzie można m.in. szybciej podjąć dalszą eksploatację ściany, a więc ograniczyć straty finansowe.

Przystępując do realizacji projektu, określono założenia funkcjonalne i konstrukcyjne robota. Ze względu na środowisko, w którym robot ma wykonywać swoje zadania, musi on być w wykonaniu iskrobezpiecznym. Natomiast z uwagi na przeznaczenie najważniejszymi funkcjami mobilnego robota są:

  • pomiar parametrów atmosfery,
  • wizualizacja stanu wyrobiska,
  • transmitowanie danych do konsoli operatora.

Nie bez znaczenia są właściwości trakcyjne robota, które podczas przemieszczania się do punktu docelowego umożliwią pokonywanie różnych przeszkód, takich jak np. progi, woda, błoto. Po konsultacjach ze specjalistami przyjęto, że:

  • gabaryty robota powinny umożliwiać przetransportowanie go przez dozorowane śluzy stalowe o typowej średnicy 800 mm (śluzy takie umieszczane są w tamie przeciwwybuchowej izolującej zagrożony rejon od pozostałej, czynnej części wyrobisk kopalnianych);
  • zewnętrzne części platformy, obudowy i mechanicznych podzespołów robota wykonane będą z materiałów o ograniczonej zawartości stopów metali lekkich i cyrkonu, a także tworzyw sztucznych;
  • stopień ochrony obudowy powinien wynosić co najmniej IP54;
  • napędy będą w wykonaniu iskrobezpiecznym;
  • zasięg robota powinien wynosić min. 500 m;
  • robot powinien pokonać pochylenia 30°, progi o wysokości co najmniej 200 mm oraz przejechać przez miejsca zalane wodą do głębokości 100 mm;
  • warunki pracy robota: temperatura od +20 °C do +60 °C, wilgotność względna do 100 %;
  • dzięki zastosowaniu kamer i transmisji obrazu do stanowiska operatora możliwa będzie obserwacja trasy przejazdu;
  • robot będzie mógł dokonywać pomiarów: stężeń metanu (CH4), tlenku węgla (CO), dwutlenku węgla (CO2) i tlenu (O2) oraz temperatury i wilgotności względnej, a wyniki przesyłać do konsoli operatora. Będzie mógł też wykonywać zdjęcia.

Cenne uwagi na temat założeń funkcjonalnych i przyjętych rozwiązań mobilnego robota do pracy w strefach zagrożonych wybuchem zebrano m.in. podczas Konferencji Naukowo-Technicznej EMTECH 2009 „Zasilanie, informatyka techniczna i automatyka w przemyśle wydobywczym – Innowacyjność i bezpieczeństwo” (10–13 maja 2009 roku), zorganizowanej pod honorowym patronatem wicepremiera, ministra gospodarki – Waldemara Pawlaka. Na konferencji wygłoszony został referat pt. Założenia funkcjonalne i koncepcje rozwiązań technicznych mobilnego robota inspekcyjnego przeznaczonego do pracy w strefie zagrożonej wybuchem, którego autorami są specjaliści z EMAG (Leszek Kasprzyczak i Stanisław Trenczek) oraz z PIAP (Zbigniew Borkowicz i Maciej Cader). Uczestnikami konferencji były osoby reprezentujące ministerstwa, urzędy górnicze, spółki węglowe, kopalnie, fabryki maszyn i urządzeń górniczych oraz inne przedsiębiorstwa produkcyjne. Licznie reprezentowane były instytuty naukowo-badawcze i wyższe uczelnie.

To m.in. po konsultacjach z górnikami uwzględniono ich uwagi i wyeliminowano z konstrukcji robota układy gąsienicowe.

Realizując projekt oba instytuty, ITI EMAG i PIAP, dokonały podziału zadań. W efekcie powstał model, a potem prototyp robota. Robot przeszedł badania w wybranym wyrobisku górniczym. Przeprowadzono również badania laboratoryjne kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) oraz badania konstruktorskie na zgodność z dyrektywą ATEX

Rys. 1. Ogólna konstrukcja platformy mobilnej robota (a) oraz po zdjęciu obudowy (b)

Na rys. 1a i 1b przedstawiono poszczególne elementy robota i jego podstawowe wyposażenie. Kolorem zielonym oznaczono elementy opracowane i dostarczone przez ITI EMAG, a kolorem niebieskim – przez PIAP. Dodatkowo PIAP był odpowiedzialny za projekt i wykonanie mechaniki platformy nośnej wraz z obudową oraz za opracowanie procedur sterujących i sposobu przemieszczania się robota.

Rys. 2. Robot z rozsuniętymi kołami. Wysunięcie zawieszenia koła lewego (a) oraz obu kół tylnych (b)
Rys. 3. Robot w pozycji początkowej – płaskiej (a), robot w pozycji maksymalnie podniesionej (b)

W konstrukcji modelu robota inżynierowie uwzględniali przyjęte założenia dotyczące przeszkód, które robot może spotkać na swojej drodze i które winien pokonać. Układ ruchowy robota jest całkowicie zasilany pneumatycznie. W konstrukcji zastosowano odpowiednio dobrane i skonfigurowane siłowniki pneumatyczne. Robot ma możliwość niezależnego rozsuwania/zsuwania tylnych kół (rys. 2), podnoszenia/opuszczenia platformy (rys. 3) oraz stosowania specjalnych wysuwanych podpór (cztery położenia kątowe i dwa liniowe), które wspomagają przemieszczanie się oraz jazdę w trudnych warunkach (np. teren podmokły). Wszystkie węzły układu ruchowego robota mogą być sterowane niezależnie lub grupowo, dzięki czemu konstrukcja jest w stanie jak najlepiej dostosowywać się do pokonywanego otoczenia.

Rys. 4. Symulacja przekraczania przeszkody przy maksymalnym wysunięciu przednich nóg

Oprócz tego istnieje możliwość uniesienia przednich kół z wykorzystaniem nóg przednich oraz specjalnego siłownika związanego z konstrukcją mocowania bloku kół przednich. Dzięki takiemu rozwiązaniu robot ma możliwość przekroczenia przeszkody/wspięcia się na przeszkodę przednimi kołami, a nie tylko najazdu na nią (rys. 4).

Robot przemieszcza się dzięki liniowym siłownikom pneumatycznym oraz hamulcom ryglowym, które uruchamiane są w odpowiednich sekwencjach czasowych. Ruch robota może składać się z różnych sekwencji w zależności od sytuacji i miejsca, w które robot ma dotrzeć. Procedura może być powielana wielokrotnie. Konstrukcja robota daje możliwość takiego sterowania układem kinematycznym, że robot w sposób ekonomiczny (przy jak najmniejszym zużyciu sprężonego azotu) może przemieszczać się w terenie.

Rys. 5. Przykład przemieszczania się robota w terenie płaskim (a). Krok realizowany jest przez wysunięcie tylnych kół (b)

Układ jezdny umożliwia także wykonywanie skrętów przednimi kołami za pomocą układu manewrowego pokazanego na rys. 6.

Rys. 6. Robot wykonuje skręt w lewo

Pomiar stężenia gazów w monitorowanej atmosferze jest realizowany przez układ czujników i ruchomą sondę o długości ponad 1 m. Na czas pomiarów sonda jest przemieszczana z pozycji transportowej a) do pozycji b) (rys. 7). Z uwagi na to, iż robot jest zdolny do podnoszenia całego korpusu, zwiększa to zasięg działania sondy, czyli wysokość, z której pobierana jest próbka gazowa. Jest to ważne ze względu na to, że ciężar właściwy metanu jest mniejszy niż powietrza, co powoduje, że zbiera się on w górnych partiach wyrobiska.

Zgodnie z założeniami robot powinien być również zdolny do pokonywania terenu zalanego wodą na wysokość 100 mm. Zadanie takie robot realizuje bez problemu, co pokazano na rys. 8. Zespół projektowy PIAP realizując ww. prace wykorzystywał system Autodesk Inventor Professional oraz zaawansowane systemy CAE takie jak: ANSYS, MD ADAMS oraz MATLAB. Służyły one do komputerowej symulacji pracy mechanizmów robota.

Prace nad projektem zakończono w terminie. Sukces jest tym większy, iż jest to pierwsze na świecie rozwiązanie mobilnej platformy robota przeznaczonej do pracy w tak ekstremalnych warunkach.

Rys. 7. Sonda robota: (a) pozycja transportowa, (b) pozycja pomiarowa

Ukoronowaniem wysiłku inżynierów jest przyznany certyfikat w najwyższej kategorii M1 wg przeciwwybuchowej dyrektywy ATEX. Górniczy Mobilny Robot Inspekcyjny GMRI (robocza nazwa robota) jako pierwszy w świecie uzyskał górniczy certyfikat Ex I M1 Ex ia I, gdzie I – oznacza Grupę I urządzeń przeznaczonych do pracy w kopalniach, M1 – oznacza kategorię urządzeń, które mogą być stosowane zgodnie dyrektywą ATEX i mogą pracować  w atmosferze o dowolnej zawartości metanu, ia – typ zabezpieczenia, w którym ani iskra, ani temperatura nie mogą spowodować zapłonu atmosfery wybuchowej (zarówno podczas normalnej pracy, jak i przy uszkodzeniu). Certyfikat upoważnia GMRI do pracy pod ziemią w strefach zagrożonych wybuchem metanu i pyłu węglowego.

Rys. 8. Robot pokonujący kałużę wodną o głębokości 100 mm

Fotografia 1 przedstawia efekt pracy zespołu inżynierów, czyli niekomercyjny prototyp Górniczego Mobilnego Robota Inspekcyjnego GMRI. Rozwiązania kinematyczne platformy mobilnej robota oraz jego kształt i gabaryty wynikają z warunków środowiska pracy robota (przestrzeń otamowana) oraz przekroju śluzy, którą robot musi pokonać, aby znaleźć się w przestrzeni otamowanej.

mgr inż. Zbigniew Borkowicz, mgr inż. Maciej Cader − PIAP
mgr inż. Jolanta Górska-Szkaradek − PAR

Keywords

ATEX, bezpieczeństwo, górnictwo, robot mobilny

Related articles

  • Dlaczego automatyka przemysłowa nie potrzebuje ludzkiej twarzy
  • Roboty przemysłowe – przegląd aktualności
  • Zwrot z inwestycji w robotyzację. Analiza, praktyczne porady oraz nadchodzące trendy w robotyce
  • Roboty współpracujące w różnych sektorach przemysłu
  • Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP