Wagonie, otwórz się!
Automatyka to dziś nieodłączny element nowoczesnych pociągów czy tramwajów. Osoby korzystające z transportu publicznego przyzwyczaiły się już do automatycznie otwieranych i zamykanych drzwi wejściowych oraz tych między przedziałami. Co jednak odpowiada za płynny ruch wyzwolony po wciśnięciu przycisku?
Łatwo domyślić się, że cichym bohaterem jest niezawodny napęd wraz z odpowiednim sterownikiem. Musi on spełnić szereg wymagań, takich jak odpowiednio wysoki moment przy zachowaniu niewielkich wymiarów, wysoka wydajność, odporność na czynniki zewnętrzne (w tym wilgotność, zapylenie, szeroki zakres temperatury pracy), a także bezobsługowe działanie przez cały okres żywotności produktu. Te cechy są niezbędne, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, bezawaryjności i komfortu dla użytkowników.
Nowoczesny napęd
Jednym z popularniejszych napędów stosowanych w systemach drzwi przesuwnych lub odskokowo przesuwnych, implementowanych np. w wagonach metra czy w szynobusach, są silniki z serii 1.13.044.xxx niemieckiego producenta Buehler Motor. We wspomnianych aplikacjach silniki pracują najczęściej wraz z przekładnią planetarną i enkoderem bądź przekładnią ślimakową. Ich parametry, takie jak napięcie i moc, są dobrane do wymagań aplikacji. Dotyczy to również modyfikacji zasilania czy wyprowadzenia przewodów w standardzie kolejowym. W automatyzacji drzwi w pociągach czy autobusach sprawdzają się również silniki z serii 1.61.077.4xx ze zintegrowaną przekładnią planetarną. Ta seria silników charakteryzuje się niewielką masą (zaledwie 250 g), kompaktowymi wymiarami oraz bardzo cichą pracą. Z tego względu jest to popularny silnik również w automatyce budynkowej, gdzie służy do napędzania osłon przeciwsłonecznych.
Efektywne sterowanie
Aby zapewnić efektywne działanie napędu, konieczna jest implementacja odpowiedniego sterowania. Firma WObit proponuje kilka sterowników własnej produkcji przeznaczonych do kontroli silników szczotkowych prądu stałego. Najprostszym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest zastosowanie prostego sterownika SDD187, który umożliwia sterowanie prądem do 20 A. Układ ma zabezpieczenie termiczne i przeciążeniowe, które wyłącza go w przypadku przegrzania lub przeciążenia. Kierunek obrotów silnika i prędkości można zmienić za pomocą sygnału PWM. Dostępne jest także wyjście diagnostyczne, sygnalizujące przeciążenie mostka. Dla aplikacji OEM możliwe są modyfikacje sterownika, np. wykonanie w wersji zasilanej napięciem do 140 V DC.
W przypadku bardziej złożonych aplikacji warto rozważyć zastosowanie sterownika SID116, który stanowi platformę umożliwiającą dostosowanie napędu do konkretnej aplikacji. Wspomniany sterownik pozwala na kontrolę prądu, prędkości, pozycji oraz trajektorii z trapezoidalnym profilem prędkości. SID116 umożliwia kontrolę silnika prądem ciągłym do 16 A i napięciem do 30 V, a także pracę w czterech kwadrantach (silnik może pracować jako napęd lub prądnica, w zależności od aktualnego obciążenia i kierunku obrotów). Odpowiednie oprogramowanie umożliwia łatwą konfigurację trybu pracy sterownika oraz parametrów napędu za pośrednictwem interfejsu USB. Ponadto, niezależnie od trybu pracy, sterownik wyposażony jest w funkcję dynamicznego hamulca oraz odzysku energii z hamowania.
W celu doboru optymalnego rozwiązania zapraszamy do kontaktu ze specjalistami firmy WObit, którzy po analizie Państwa potrzeb zaproponują silnik, przekładnię, sterownik, a nawet aplikację zarządzającą.
PPH WObit E.K.J. Ober s.c.
Dęborzyce 16, 62-045 Pniewy
tel. 61 22 27, 422, fax 61 22 27 439
e-mail: wobit@wobit.com.pl
www.wobit.com.pl
źródło: Automatyka 9/2017
Słowa kluczowe
automatyka, napędy, przemysł kolejowy, przemysł szynowy, sterowanie, wobit
Komentarze
blog comments powered by Disqus