Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji
Opracowanie europejskiej modułowej technologii systemów sterowania kolejowego wraz z uniwersalnym protokołem bezpiecznej komunikacji to cel, jaki postawiło przed sobą konsorcjum EULYNX, grupa 12 europejskich przedsiębiorstw zarządzających infrastrukturą kolejową. Na targach Innotrans 2018 zostały zaprezentowane techniczne możliwości wynikające z tej koncepcji, bazującej na budowie modularnego systemu sterowania rozjazdami połączonymi protokołem RaSTA z blokadą liniową regulującą ruch na szlaku. Pracę konsorcjum wspiera firma Pilz, a jej system sterowania PSS 4000-R został wykorzystany w aplikacji jako sterownik obiektowy.
Digitalizacja i ogólnoeuropejska standaryzacja to podstawowe elementy służące zwiększeniu dostępności oraz ekonomiczności europejskiego transportu kolejowego. Konsorcjum EULYNX, będące europejską inicjatywą 12 jednostek zarządzających infrastrukturą kolejową, zamierza zwiększyć konkurencyjność na rynku przez wykorzystanie otwartych standardów. Efektem ma być obniżenie kosztów zaopatrzenia i zwiększenie liczby operacji przynoszących zysk.
Zadaniem EULYNX jest rozpowszechnianie uniwersalnych interfejsów w celu zapewnienia elastyczności wymiany elementów sterowania i bezpieczeństwa, a w szczególności umożliwienie łączenia modułów pochodzących od różnych producentów w celu tworzenia jednego systemu.
Digitalizacja i normy europejskie kluczem do sukcesu
Digitalizacja i standaryzacja branży kolejowej, bez nadmiernie rosnących kosztów, są w całej Europie kluczem do poprawy jakości operacji kolejowych. Organizacja EULYNX uczyniła to zadanie swoim głównym celem. Jednym z jego elementów jest wprowadzenie uniwersalnego, bezpiecznego protokołu komunikacyjnego zapewniającego bezpieczną komunikację między systemami sterowania różnych producentów.
Firma Pilz wraz ze swoimi partnerami z branży kolejowej stworzyła przykładową aplikację, w której wykorzystano protokół komunikacyjny RaSTA (Rail Safe Transport Application). Dalsza współpraca będzie opierać się na wspieraniu działań EULYNX i dążeniu do integracji europejskiej infrastruktury kolejowej.
Wspólna metodyka prowadzenia projektów
Ze względu na stopień skomplikowania podsystemów SRK konieczne stało się opracowanie wspólnego podejścia do projektów inwestycyjnych. Stworzenie zestawu dokumentów (obecnie Baseline 3.0) pozwala zdefiniować interfejsy oraz przebiegi między poszczególnymi elementami systemu. Opisy te są następnie automatycznie przetwarzane w modele SysML, które dzięki wspólnej składni i semantyce mogą być automatycznie testowane. Takie podejście umożliwia pełną wymienność nie tylko na poziomie urządzeń, ale także podsystemów sterowania, ułatwiając modyfikacje oraz tworzenie nowych aplikacji.
Wykorzystanie w komunikacji protokołu RaSTA
Holenderski integrator systemów Sweco wdrożył projekt na potrzeby spółki zarządzającej infrastrukturą kolejową ProRail, w którym system sterowania PSS 4000-R firmy Pilz służy jako sterownik obiektowy grupy rozjazdów. Urządzenie przekształca przychodzące sygnały w standardzie RaSTA na polecenia sterujące, które mogą być interpretowane przez urządzenie końcowe (w tym przypadku zwrotnice).
Firma Sweco doceniła efekt podejmowanych działań i uznaje współpracę za niezwykle obiecującą. – Łączy ona wiedzę firmy Pilz, dostawcy rozwiązań sterowania, z doświadczeniem firmy Sweco jako dostawcy usług projektowych, tworząc podstawę dla przyszłych innowacji – stwierdza Sander Boekee, kierownik działu kolejnictwa w firmie SWECO.
Otwarte, zintegrowane systemy automatyki dla kolei
Wprowadzenie norm CENELEC EN 50126 – 50159 stworzyło możliwość swobodnego użycia sterowników PLC w przemyśle kolejowym. Urządzenia COTS (Commercial off the shelf) wywodzą się z branży automatyki przemysłowej, co oznacza ich większą dostępność, niższą cenę oraz większą otwartość. Zapewniają skalowalność wertykalną od SIL 2 do SIL 4 oraz horyzontalną do kilkudziesięciu wysp w systemie, z możliwością swobodnej komunikacji za pośrednictwem Ethernetu na dowolną odległość. Dodatkową ich zaletą jest otwartość na protokoły komunikacyjne innych dostawców
(np. na nowo wprowadzany protokół bezpieczny RaSTA).
Urządzenia te są także otwarte na rozwiązania wynikające z nowych trendów, np. Kolej 4.0 wykorzystuje uniwersalną diagnostykę w chmurze przez OPC UA. Użycie rozwiązań otwartych na różnych producentów jest podstawą nowej inicjatywy zarządców kolei europejskich EULYNX, zakładającej stworzenie nowej, otwartej na wszystkich użytkowników architektury systemów automatyki kolejowej.
PILZ POLSKA Sp. z o.o.
ul. Ruchliwa 15, 02-182 Warszawa
tel. 22 884 71 00, fax 22 884 71 09
e-mail: info@pilz.pl
www.pilz.com/pl-PL
źródło: Automatyka 9/2019
Słowa kluczowe
automatyka, bezpieczeństwo, branża kolejowa, cyfryzacja, pilz, przemysł kolejowy, wiek cyfrowy
Komentarze
blog comments powered by Disqus