Oktokoptery do monitoringu nowej dzielnicy Wiednia powstaną we współpracy z Siemensem
Andrzej Barciński drukuj
To jeden z największych i najbardziej innowacyjnych projektów urbanistycznych w Europie. Projekt Aspern Seestadt Wiens to kompletnie nowa dzielnica położona na 240-hektarowej przestrzeni na północno-wschodnich przedmieściach austriackiej stolicy. Dzielnica ta ustanowi nowy standard efektywności energetycznej i zrównoważenia środowiska.
Joint venture Wiednia, miejskiego przedsiębiorstwa Wien Energie, dostawcy energii Wiener Netze oraz Siemensa wykorzystuje Aspern jako pewnego rodzaju laboratorium innowacji technologicznych. W tym celu Siemens w sensie dosłownym wzbił się na wyżyny najnowszych technologii trójwymiarowej cyfryzacji.
— Już od prawie trzech lat wykorzystujemy cywilne drony w ramach projektu badawczego monitorowania placów budowy CONSTRUCT — mówi Cludia Windisch, kierowniczka grupy badawczej Videoanalytics w dziale badawczo-rozwojowym Corporate Technology Siemensa. — Drony, które filmują i analizują warunki na placach budowy, to oktokoptery — małe, ośmiośmigłowe urządzenia, ważące mniej niż pięć kilogramów.
Cyfrowa technologia powietrzna do monitorowania postępów budowy jest testowana w wiedeńskim Aspern oraz innych lokalizacjach. — Używamy technologii GPS, by ustalić trasy lotów – wyjaśnia Windisch. — Operatorzy stale utrzymują kontakt wzrokowy z dronami, więc w razie problemu mogą interweniować. Czasem operatorzy muszą przejąć kontrolę nad dronami, na przykład wtedy, kiedy robimy zdjęcia fasady — dodaje. Pokrywające się w dużym stopniu zdjęcia budynków z powietrza są wykorzystywane do tworzenia trójwymiarowych modeli danej przestrzeni.
Badacze pracują nad systemem, który będzie wspierać operatorów dronów podczas wykonywania lotów poprzez tworzenie i stałe aktualizowanie trójwymiarowych modeli i oznaczanie kolorami obszarów problematycznych. Do uzyskania takiego poziomu nakładania się zdjęć, który umożliwia stworzenie odpowiedniego modelu, potrzebne są dodatkowe zdjęcia. — Obecnie większość planów budynków tworzona jest w postaci trójwymiarowej, więc rzeczywiste i planowane dane warto porównywać również w postaci trójwymiarowej – wyjaśnia Windisch. — Jeśli rozważy się oś czasu, można nawet powiedzieć, że pracujemy w czterech wymiarach. Nasza technologia umożliwia nam ustalenie postępów w pracach budowlanych oraz wszelkich odstępstw od planów. Jednak ze względu na to, że znajdujący się na miejscu kierownicy budowy mają obecnie dostęp jedynie do dwuwymiarowych planów, postanowiliśmy wykorzystać w Aspern modele trójwymiarowe do stworzenia dwuwymiarowych obrazów aktualnej sytuacji. Można nałożyć tradycyjne, dwuwymiarowe plany CAD na dwuwymiarowe obrazy i następnie je porównać.
W przyszłości proces ten zostanie zoptymalizowany, tak by umożliwić automatyczne porównywanie i graficzne odwzorowanie różnic pomiędzy planami a aktualnymi rezultatami w postaci wirtualnych modeli trójwymiarowych. Odstępstwa takie mogą obejmować na przykład brakujące okna lub nieprawidłowo ustawione ściany. — Metody przez nas opracowane mogą szybko i łatwo wykryć różnice pomiędzy planami i rzeczywistymi wynikami – mówi Windisch. — Te różnice mogą potem zostać przedstawione w postaci obrazów w dużej skali – a wszystko to można zrobić bez konieczności wysyłania inspektorów w obszary potencjalnie niebezpieczne lub o utrudnionym dostępie, takie jak na przykład niedokończone dachy.
Jednak place budowy to tylko jedno z możliwych miejsc zastosowania takiej technologii. Zespół Windischa przeprowadził już na przykład wiele lotów dronów w halach fabrycznych, których rzeczywiste warunki często różnią się od oryginalnych planów budowy z powodu przeprowadzanych modernizacji i renowacji.
źródło: Siemens
Komentarze
blog comments powered by Disqus