Terminator w magazynie
Materiał prasowy (HDF Software) drukuj
Liczba zaawansowanych technologii wykorzystywanych przy automatyzacji procesów magazynowych stale rośnie. Pomagają one przy optymalizacji poszczególnych procesów, obniżając ich koszty, a także są forpocztą inteligentnych magazynów, które z kolei stanowią część rewolucji Przemysłu 4.0.
Optymalizacja w nowoczesnych magazynach realizowana jest na kilku poziomach. Żaden z nich się wzajemnie nie wyklucza, wręcz przeciwnie - doskonale się uzupełniają na zasadzie synergii.
Level 1
Pierwszym z poziomów są bez wątpienia realizowane na zamówienie systemy zarządzania magazynem. Nie tylko dokumentują one obrót materiałowy, ale także umożliwiają zarządzanie fizycznym przepływem materiałów przez magazyn. Podpowiadają i przypominają o wszystkich czynnościach, jakie powinien wykonać magazynier. Wskazują m.in. miejsce składowania poszczególnych towarów, kolejność ich kompletowania czy wydawania. To z kolei zapewnia efektywność, oszczędność i możliwość dostosowania zakresu funkcjonalnego do specyfiki danego obiektu.
Level 2
To jednak dopiero pierwszy krok do efektywnej optymalizacji. Zautomatyzowane regały, wózki widłowe i systemy transportu wewnętrznego, drony, a także technologie wskaźników i czujników przy regałach z wykorzystaniem wizualizacji stanów magazynowych w 3D oraz komunikacji głosowej pozwalają na dalsze usprawnienie pracy magazynu i redukcję kosztów. Tego typu narzędzia wyznaczają dziś standardy rozwoju w tym sektorze. Automatyzacja jest tu elementem funkcjonowania, co dobitnie widać po kolejnych inwestycjach w przypadku zaawansowanych technologicznie magazynów.
60 milionów - to koszt niedawno otwartego automatycznego magazynu wysokiego składowania Amica. Dzięki niemu na wcześniej rozproszonym terenie magazynowym powstaną nowe hale, a więc wzrosną wpływy do firmowego budżetu. Warto też wspomnieć, że poniesione koszty mają się zwrócić za 5 lat. Wszystko dzięki optymalizacji systemów pracy pięciu 44-metrowych ruchomych ramion, które dziennie mogą obsłużyć 30 tysięcy sztuk towaru na wejściu i 36 tysięcy sztuk na wyjściu. Oprogramowanie optymalizuje ułożenie artykułów pod kolejne zlecenia, a całość nadzoruje jeden pracownik. Czy jest on potrzebny?
Level 3
Nie, bo magazyny bez ludzkiego nadzoru to już nie kwestia najbliższej przyszłości, lecz jedynie posiadanych możliwości. Pilotażowy projekt inteligentnego magazynu Pumy działa od lipca tego roku, a dzieli w nim i rządzi inteligentny robot Toru. Pracuje w oparciu o dane rzeczywiste zbierane z kamer i czujników, interpretując je przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Toru może też być oddelegowany do innych środowisk pracy, w których bez problemu się adaptuje, ucząc nowych warunków. W najbliższym czasie ma się zakończyć synchronizacja Toru z aplikacją do zarządzania magazynem i wtedy inteligentny magazyn ma osiągnąć pełną efektywność.
Level 3 i człowiek
Wydaje się jednak, że najbardziej prawdopodobnym kierunkiem rozwoju automatyzacji systemów magazynowych jest model od lat wypracowywany przez Amazon. W magazynach tej firmy roboty nie zastępują ludzi, o czym najlepiej świadczy stały wzrost zatrudnienia, nie tylko przy okazji akcji sezonowych. Funkcjonujący tam ekosystem współpracujących ze sobą ludzi i automatów ułatwia pracę, przyspiesza realizację zamówienia i poprawia wykorzystanie powierzchni magazynowej. Dzieje się tak, ponieważ osoby zatrudnione nie chodzą między półkami i nie kompletują towarów, lecz to półka przyjeżdża do pracownika. Dodatkowo dzięki optymalizacji i wykorzystaniu systemu małych robotów Kiva, na dostępnej powierzchni można zmieścić taką samą ilość dodatkowych produktów. Roboty odpowiadają za transport półek w miejsca, z których poszczególne artykuły trafiają do zamawiających. Co ciekawe każdy z małych automatów może podnieść regał o wadze nawet półtorej tony.
W podobnym kierunku rozwijane są magazyny Panasonic, gdzie inwestuje się w egzoszkielety wspomagające pracę ludzi. Są one wyposażone w komputery analizujące ruchy użytkownika. Pomagają one w wykonywaniu poszczególnych czynności, odciążając człowieka i poprawiając jego komfort pracy.
„Magazyny to miejsca, w których najlepiej widać tempo rozwoju w zakresie optymalizacji procesów z wykorzystaniem zaawansowanego oprogramowania. Internet Rzeczy, techniki analizy dużych zbiorów danych, chmury obliczeniowe, autonomiczne roboty oraz pojazdy czy chociażby nasze wielowymiarowe oprogramowanie, bazujące na rzeczywistości wirtualnej, funkcjonują już w logistyce największych marek. Także sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w coraz większym zakresie, co pokazuje nasze wdrożenie dla Wabco, optymalizujące załadunek towarów z wykorzystaniem dedykowanego algorytmu transportowego”- informuje Łukasz Russak, projektant systemów informatycznych w HDF Software.
HDF Software
ul. Domaniewska 47
02-672 Warszawa
www.hdf.com.pl
źródło: HDF Software