System pozwalający na realizowanie nowych pomysłów
Łożyska liniowe z typoszeregu drylin W od firmy igus otwierają drzwi do realizowania zupełnie nowych koncepcji projektowych.
Wraz z rozwojem nowoczesnych wysokogatunkowych tworzyw sztucznych, ślizgowe łożyska liniowe coraz częściej są stosowane jako alternatywa dla łożysk kulkowych obiegowych. Z biegiem czasu, spełniając życzenia klientów oraz nieustannie poszerzając asortyment, firma igus rozwinęła typoszereg łożysk drylin W w pełny, modułowy system, który zapewnia konstruktorom swobodę tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
Dzięki zoptymalizowanym tribologicznie, wysokogatunkowym tworzywom łożyska liniowe drylin firmy igus mogą być używane całkowicie bez dodatkowego smarowania. Wkładki ślizgowe między szyną a wózkami umożliwiają cichy i lekki ruch, a także zapobiegają osadzaniu się zanieczyszczeń. Jest to niezwykle czyste, wytrzymałe, odporne na korozję i lekkie rozwiązanie w przystępnej cenie. Wybierając spośród szerokiego asortymentu można dowolnie łączyć różnorodne szyny i wkładki ślizgowe, wchodzące w skład modułowego systemu, a konstruktorzy mogą wybierać rozwiązania dostosowane do ich indywidualnych wymagań.
Szeroki wybór materiałów szyn
Standardowo szyny modułowego systemu drylin są wykonywane z aluminium pokrytego warstwą twardej anody, która pozwala na uzyskanie najlepszych wartości współczynnika tarcia przy współpracy z tworzywami iglidur. Z myślą o szczególnych zastosowaniach, typoszereg drylin W obejmuje też specjalne materiały, takie jak np. stal nierdzewna odporna na chemikalia lub słoną wodę. Na Targach w Hanowerze w roku 2016 firma igus zaprezentowała łożysko liniowe z szyną wykonaną w całości z tworzywa sztucznego, zbrojonego włóknem węglowym. „Zalety włókien węglowych są oczywiste,” objaśnia Stefan Niermann, kierownik działu łożysk liniowych i napędów drylin w firmie igus. „Materiał ten jest niezwykle lekki, niemagnetyczny oraz cechuje się dużą sztywnością.” Do zastosowań, w których oczekuje się właśnie takich właściwości, czyli np. w technice lotniczej lub medycznej, firma igus oferuje teraz najlżejsze łożysko liniowe na świecie w tej klasie wielkości. Zostało ono zaprojektowane do przesuwów wynoszących maksymalnie 2000 milimetrów. Ze względu na fakt, że cała szyna jest wykonana z włókien węglowych, udało się znacznie zredukować masę systemu.
Bogaty asortyment: tworzywo iglidur odpowiednie do każdego zastosowania
Do różnorodnych aplikacji muszą być używane nie tylko różne materiały szyn, ale i różne tworzywa sztuczne, z których wykonane są wkładki ślizgowe wózków. Dlatego firma igus oferuje w ramach systemu drylin W aż pięć tworzyw iglidur. Na przykład: tworzywo iglidur A180 spełniające wymagania FDA, iglidur E7 o najwyższej żywotności we współpracy z wałkami ze stali i stali nierdzewnej, czy iglidur X odporne na temperatury od -100 do +250°C. Dzięki temu można np. zapewnić optymalną wartość współczynnika tarcia w pracy ze stalą pokrytą twardą powłoką chromową, lub największą żywotność przy pracy z hartowaną stalą nierdzewną. Wszystkie tworzywa są dostępne w postaci łatwych do zamocowania wkładek ślizgowych, które wystarczy wcisnąć w oprawę łożyskową. Otwarta geometria oraz osiowe zabezpieczenie przed wypadaniem wkładki ułatwiają montaż oraz zapewniają dobre zamocowanie w oprawie.
Nowe akcesoria zapewniające jeszcze większą swobodę
Dopełnieniem systemu drylin W są dalsze innowacje, takie jak zaciski ręczne. Pozwalają one na łatwe, ręczne blokowanie sań. W to nieskomplikowane rozwiązanie można dowolnie doposażyć również standardowe wózki. Do innych szczególnych cech zaliczają się wyjątkowe konstrukcje. Wśród tegorocznych nowości produktowych z rodziny drylin W znajdują się między innymi prowadnice liniowe umożliwiające przesuw po zakrzywionym torze. Ta innowacja otwiera drzwi do realizowania zupełnie nowych koncepcji projektowych, które nie były osiągalne dotychczas. Wygięte prowadnice są wykonane z aluminium z ekstremalnie wytrzymałą, anodowaną powłoką. Dopasowane sanki przesuwają się po zakrzywionym torze w sposób płynny, bez zakleszczana się. Dobrym przykładem zastosowania wygiętych prowadnic, zwiększających swobodę regulowania położenia monitorów, siedzisk oraz osprzętu, jest kabina operatora maszyny rolniczej. Użytkownicy mogą sami dobierać promień gięcia – w pewnych granicach wynikających z własności fizycznych – i w ten sposób optymalnie dopasować szynę do kabiny. Szczególną cechą systemu drylin W jest to, że stale pojawiają się w nim nowe elementy i rozwiązania. Na przykład kompletny system z fabrycznie nawierconymi otworami na szynie oraz zapadką na sprężynie przymocowaną do wózka. Dzięki takiemu rozwiązaniu można optymalnie i szybko regulować skokowo położenie wózka względem czyny.
System wzbogacony o inteligentne funkcje
W tym roku firma igus po raz kolejny udoskonaliła system łożysk liniowych drylin W i na targach Motek zademonstrowała możliwości wynikające z połączenia produktów w inteligentną sieć. Połączone w sieć tworzywa smart plastics ułatwiają proaktywną konserwację i pozwalają na poszerzenie jej zakresu, co przekłada się na wyższą dostępność urządzeń i instalacji klienta. Inteligentne łożysko liniowe drylin samo monitoruje swój stan i na czas ostrzega przed awarią. W skład rodziny produktów isense wchodzą różnorodne czujniki oraz moduły monitorujące. Dzięki połączeniu z modułem komunikacyjnym igus (icom) następuje bezpośrednia integracja z infrastrukturą klienta, a isense jest w stanie monitorować żywotność zastosowanego łożyska liniowego. Dzięki ciągłym pomiarom stanu oraz porównywaniu wyników z parametrami urządzenia, a także z bogatym zbiorem danych zebranych przez laboratorium badawcze, nawet podczas rzeczywistej eksploatacji można niezawodnie przewidzieć czas bezproblemowej pracy. Gdy mierzone wartości znajdą się poza dozwolonym przedziałem, inteligentne produkty z wyprzedzeniem informują o pozostałym czasie użytkowania, dzięki czemu można zaplanować konserwację oraz wymianę. Produkty isense można opcjonalnie podłączyć do centrum danych igus, aby umożliwić indywidualne obliczanie trwałości oraz optymalizowanie procesów biznesowych, takich jak zlecanie prac konserwacyjnych, czy zamawianie części zamiennych. W ten sposób, dzięki elektronicznej inteligencji można dodatkowo obniżyć koszty konserwacji oraz zwiększyć dostępność urządzeń i instalacji.
źródło: igus
Komentarze
blog comments powered by Disqus