NCBR przetestuje autonomiczne pojazdy transportu publicznego w Jaworznie
Materiał prasowy drukuj
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Miasto Jaworzno oraz Ministerstwo Infrastruktury podpisały list intencyjny o współpracy, w ramach którego na Śląsku powstanie specjalna strefa do testów jazdy prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR „Bezemisyjny Transport Publiczny”. To kolejny krok w realizacji programu, który jest obecnie na etapie weryfikacji wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Podpisane porozumienie dotyczy stworzenia w Jaworznie obszaru do przeprowadzania testów pojazdów autonomicznych, które mają powstać w ramach programu „Bezemisyjny Transport Publiczny” prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Program realizowany jest w oparciu o unikatową formułę partnerstwa innowacyjnego, a jego celem jest stworzenie pojazdu transportu publicznego, który będzie nie tylko pojazdem zeroemisyjnym, ale także modułowym i częściowo samosterownym. Uruchomione postępowanie jest największym w Europie przetargiem ogłoszonym w nowym trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i sprzedaż pojazdów transportu publicznego. Inicjatywa ta wpisuje się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a szczegółowo w Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce.
Jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Zamówione pojazdy muszą cechować się autonomicznością na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza, warunkową jazdę autonomiczną pod nadzorem człowieka. W praktyce pojazdy będą w stanie same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni. W szczególności powinny same podjechać na stanowisko ładowania oraz po naładowaniu zaparkować na wskazanym miejscu. Według harmonogramu programu testy prototypów pojazdów bezemisyjnych transportu publicznego odbędą się już pod koniec przyszłego roku.
– Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych autobusów zeroemisyjnych złożyło 9 wykonawców. Po podpisaniu umów w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace B+R realizowane będą w trzech etapach. Po drugim etapie, do którego zostanie dopuszczonych maksymalnie 7 wykonawców gotowe będą prototypy pojazdów. Chcemy, aby testy prototypów odbyły się w Jaworznie pod koniec przyszłego roku – mówi zastępca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat. – Natomiast po stronie odbiorców innowacyjnych autobusów znajduje się 26 jednostek samorządu terytorialnego, w tym Jaworzno, oraz Górnośląska-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 gmin. Zakładamy, że do końca 2023 roku po polskich drogach będzie jeździć ponad 1000 bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego opracowanych w ramach naszego programu – dodaje.
Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Ok 40 proc. floty lokalnego przewoźnika komunikacji miejskiej to dziś pojazdy elektryczne, a władze miasta dążą do tego, aby udział takich autobusów wzrósł do 80 proc. Miasto chce być także pionierem w zakresie transportu autonomicznego – w tym roku na jego terenie przeprowadzony został pilotaż skanowania wybranych ulic i obszarów, który miałby być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych.
źródło: NCBR
Komentarze
blog comments powered by Disqus