Większa dostępność instalacji przemysłowych dzięki inteligentnym tworzywom sztucznym
Profilaktyczna konserwacja jest elementem czwartej rewolucji przemysłowej i ważnym zagadnieniem funkcjonowania fabryki jutra. Z myślą o przemyśle przyszłości, firma igus opracowała rodzinę produktów „isense”, obejmującą różnorodne czujniki i moduły monitorujące, dzięki którym elementy z tworzyw sztucznych mogą przekazywać informacje o swoim stanie. Podczas targów hanowerskich 2017 firma igus zaprezentowała nowe i udoskonalone produkty, takie jak isense EC.RC – nowy system do monitorowania e-prowadników, zoptymalizowany moduł CF.Q do inteligentnych przewodów chainflex, które są już używane przez klientów, a także inteligentne łożyska kulkowe iglidur PRT.
Firma igus pomaga klientom w optymalizowaniu procesów produkcyjnych oraz zwiększaniu ich niezawodności. W tym celu opracowuje inteligentne produkty, które z wyprzedzeniem ostrzegają o ryzyku awarii pozwalając na zapobieganie nieplanowanym i bardzo kosztownym przestojom. Podczas ubiegłorocznych targów hanowerskich firma igus prezentowała pierwsze rozwiązania w tej dziedzinie, które spotkały się z ogromny zainteresowaniem klientów. W odpowiedzi na potrzeby użytkowników, firma igus kontynuuje prace, które zaowocowały powstaniem nowej generacji „inteligentnych tworzyw sztucznych”.
Ciągłe monitorowanie w celu zapewnienia bezpiecznej pracy
Nowe rozwiązania obejmują nowy system isense EC.RC do monitorowania stanu e-prowadników. Pozwala on na kontrolowanie statusu e-prowadników, a zwłaszcza rynien prowadzących stosowanych przy długich drogach przesuwu. Położenie e-prowadnika jest mierzone i kontrolowane przez czujniki. Dzięki temu można na czas wykryć uszkodzenie mechaniczne i zatrzymać maszynę, tak aby zapobiec całkowitemu zniszczeniu e-prowadnika lub awarii instalacji elektrycznej (np. z powodu uszkodzenia przewodów). W ten sposób isense EC.RC, tak jak wszystkie produkty igus z rodziny isense zapobiega nieplanowanym przestojom maszyn.
Inne inteligentne tworzywa motion plastics do różnorodnych zastosowań
W skład rodziny inteligentnych produktów wchodzi też moduł EC.M, montowany na ruchomym końcu e-prowadnika i automatycznie rejestrujący jego status, tzn. przyspieszenie, prędkość, temperaturę oraz liczbę wykonanych cykli ruchu. Na tej podstawie można określić łączną drogę przebytą przez e-prowadnik oraz pozostały czas bezawaryjnej pracy systemu. Firma igus udoskonaliła też moduł CF.Q zbierający dane z inteligentnych przewodów chainflex. Ze względu na ciągły pomiar właściwości elektrycznych, temperatury otoczenia oraz liczby wykonanych cykli, można z wyprzedzeniem przewidzieć uszkodzenie przewodu.
– Dzięki ciągłym testom prowadzonym w naszym laboratorium badawczym oraz u klientów użytkujących nasze produkty, możemy zwiększać dokładność analizowania wartości pomiarowych – objaśnia Michael Blaß, szef ds. sprzedaży i marketingu w dziale e-prowadników firmy igus. – Nasze inteligentne produkty oraz przewody chainflex są już stosowane w praktyce, np. w zautomatyzowanych suwnicach pracujących w fabrykach samochodów, w których nawet krótki nieplanowany przestój oznacza ogromne straty produkcyjne.
Jeden moduł do wielu e-prowadników oraz przewodów
W ubiegłym roku firma igus prezentowała różnorodne systemy pomiarowe isense do prowadnic liniowych, e-prowadników oraz przewodów. W tym roku natomiast udoskonaliła moduł komunikacyjny icom, który zbiera oraz przesyła wszystkie dane z systemów pomiarowych i przesyła je w większości przypadków bezprzewodowo. Inteligentne rozwiązania igus można teraz jeszcze łatwiej integrować z dotychczasowymi instalacjami, ponieważ jeden moduł icom współpracuje z wieloma systemami. Ponadto, udoskonalony moduł icom może komunikować się z urządzeniami monitorującymi status instalacji pochodzącymi od innych producentów. Na stoisku w hali 17 firma igus pokazała, w jaki sposób jeden moduł icom może zbierać informacje o stanach roboczych wszystkich e-prowadników. Ponadto, firma igus zaprezentowała inteligentne łożysko kulkowe iglidur PRT – najnowszego członka rodziny „smart plastics”. Jest ono wyposażone we wbudowany czujnik PRT.W, znajdujący się w niszy pod elementami ślizgowymi, który mierzy stopień zużycia i z wyprzedzeniem sygnalizuje konieczność wymiany łożyska, a tym samym pozwala zapobiec nieplanowanym przestojom i pomaga utrzymać ciągłość produkcji.
źródło: igus
Komentarze
blog comments powered by Disqus