Konferencja TOP automotive 2018
Materiał prasowy drukuj
W dniach 28-30 listopada 2018 w Częstochowie odbyła się czwarta edycja Konferencji TOP automotive. Wydarzenie zaskarbiło sobie już zainteresowanie przedstawicieli z branży motoryzacyjnej i jest rozpoznawanym punktem rocznego programu w agendzie polskiego automotive. W 2018 roku spotkało się 170 przedstawicieli, z blisko 60 firm, a duża część z nich odwiedziła Konferencję już kilkukrotnie.
Grono osób zaangażowanych w TOP automotive to oczywiście również prelegenci Konferencji, będący przedstawicielami VDA QMC, OEM-ów, dostawców oraz partnerów. I w tym roku grono to nie zawiodło, a program był zapełniony od pierwszej do ostatniej minuty.
Dzień pierwszy
Rozpoczęliśmy wieczorną porą w środę. Tematyka wieczoru koncentrowała się na wymaganiach prawnych i innych, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa wyrobu. Najpierw swoje możliwości wsparcia w zakresie badań na potrzeby dopuszczenia jednostkowego i indywidualnego pojazdów oraz homologacji, przygotowania opinii technicznych, a także opinii o innowacyjności, analiz technicznych i innych, przedstawił Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL. Następnie reprezentant Team Prevent nawiązując do poprzedniej prelekcji, wskazał wymagania prawne, branżowe oraz klientowskie, jakie należy spełniać w ujęciu bezpieczeństwa wyrobu.
Dzień drugi
Drugi dzień Konferencji to program zawsze najbardziej napięty. Podczas czwartej edycji jeszcze mocniej niż zwykle, ponieważ oprócz panelu VDA QMC oraz panelu OEMów, w czwartek odbyły się warsztaty.
Panel VDA QMC
VDA QMC, hołdując zasadzie continuous improvement, wciąż usprawnia zarówno swoje funkcjonowanie, jak i współpracę z licencjobiorcami. W dużej mierze na zasadach tej współpracy opierała się prelekcja dr Yuliyi Prakopchyk, Dyrektora Szkoleń i Rozwoju VDA QMC. Dr Yuliya wspomniała również fakt zmian zachodzących w społeczeństwach w ciągu ostatnich lat i związanej z nimi konieczności dostosowania się do oczekiwań odbiorców np. szkoleń. Podała także plany wydawnicze VDA QMC na najbliższe miesiące, rozbudzając na nowo nadzieję na zakończenie w najbliższej przyszłości prac nad wspólnym podręcznikiem FMEA.
Dzięki partnerstwu strategicznemu, objętemu przez VDA QMC nad Konferencją TOP automotive, uczestnicy Konferencji zawsze z pierwszej ręki dowiadują się o nowościach i zmianach w wymaganiach motoryzacyjnych. Tym razem skupiliśmy się na procesie FFA – Analizy części wadliwych z rynku, podejście do którego to procesu jest w trakcie aktualizacji w VDA QMC i ma zostać opublikowane w postaci nowej edycji VDA FFA w najbliższym czasie.
Panel OEM
Jesteśmy dumni z tego, iż pomimo nawału pracy i zmian zachodzących na wysokich szczeblach organizacji, wszyscy trzej OEM-owi partnerzy Konferencji zdecydowali się w niej uczestniczyć i wzbogacili Konferencję przekazując informacje istotne dla dostawców i potencjalnych dostawców.
Dzięki wystąpieniu Volkswagen Poznań, osoby nie niemieckojęzyczne rozszyfrowały skrót BTV (Bauteilverantwortliche) jako typowo polskie określenie SQA oraz zrozumiały trudności, jakie mają osoby odpowiedzialne za zapewnienie jakości dostawców we współpracy z dostawcami z różnych kultur i stref czasowych.
Opel wskazał wymagania, jakie obowiązują dostawców do grupy PSA. Skupił się też na mającym się odbyć w niedalekiej przyszłości SOP silnika benzynowego 1,2 l Turbo.
FCA poszedł w stronę uświadomienia dostawcom, iż dostarczanie do Fiat Chrystler Automobiles nie musi oznaczać dostarczania części do marki Fiat. Opisał również nowy formularz auditu procesu, bazujący na AIAG-owskim PPAP.
Wszyscy producenci uchylili rąbka tajemnicy w kwestii nowych modeli i strategii koncernowych na przyszłość, w których prym wiodły nowe technologie – elektromobilność, jazda autonomiczna, car sharing i tym podobne.
Warsztaty
W drugiej połowie dnia zaprosiliśmy wszystkich na nową odsłonę warsztatów. Dzięki zaangażowaniu VW oraz FCA, część z nich miało wydźwięk koncernowy i interesowało przede wszystkim firmy dostarczające do danego OEMa. FCA przedstawił szczegóły wypełniania raportu audytowego wg nowego FCA PPAP. VW w formie gry strategicznej zajął się wyzwaniami ofertowania do koncernu, zaś na żywym przykładzie, jakim był przywieziony z Poznania e-Golf, omówił aspekty elektryfikacji pojazdów. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty interaktywne prowadzone przez Team Prevent Poland w tematach IATF 16949 (quiz znajomości standardu), VDA 16 (ocena powierzchni dekoracyjnych na żywo), VDA 6.3, PSB oraz MSA (case study).
A i to nie był koniec pracowitego dnia. Na zakończenie części konferencyjnej przedstawiciele BWI Poland Technologies, diamentowego partnera Konferencji, usystematyzowali informacje związane z wymaganiami i oczekiwaniami przemysłu motoryzacyjnego w ujęciu globalizacji. Zwrócili uwagę, że standaryzacja procesów jest tym ważniejsza, im szerzej są one zakrojone i im bardziej globalne się stają.
Dzień trzeci
Panel dostawców
Rozpoczęty już w czwartek przez BWI panel dostawców, miał swoją kontynuację dnia następnego. Prelekcją Team Prevent nt. nowej normy zarządzania bezpieczeństwem ISO 45001 i korzyści z jej wdrożenia w zakładzie, płynnie przeszliśmy od systemów zarządzania, poprzez interesującą każdego jako użytkownika, kwestię emisji związków lotnych w pojazdach (wystąpienie Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL traktujące o jej aspektach zdrowotnych, bezpieczeństwie i komforcie oraz wymaganiach w automotive, dotyczących akceptowanych poziomów emisji, a także metodach badań), dalej przez doświadczenia dostawców (Lacroix Electronics i Boryszew Automotive Plastics) w zakresie współpracy i komunikacji z dostawcami i klientami, aż do wymagań niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, zebranych w tomach VDA 16 (powierzchnie dekoracyjne) i VDA 19.2 (czystość techniczna w procesach montażowych), zaprezentowanych przez trenerów i konsultantów Team Prevent.
To były niesamowite trzy dni. Z lekkim niedosytem, ale i dobrym zmęczeniem materiału, z nową dawką wiedzy, dobrych praktyk, a przede wszystkim wspomnieniem interesujących rozmów z osobami, które tak, jak my mówią – ma być jakość, nie jakoś.
Data kolejnej Konferencji już ustalona – 27-29.11.2019. Dogodnego dla wszystkich miejsca wciąż poszukujemy. Pewne jest, że za rok spotkamy się w gronie tych samych i nowych twarzy – na TOPie.
źródło: Team prevent
Komentarze
blog comments powered by Disqus