Kryzys pandemiczny nasilił zainteresowanie sektora przemysłowego robotyzacją. Roboty AMR przejmują coraz więcej zadań w intralogistyce
Materiał prasowy drukuj
Pandemia stworzyła poważne zagrożenia dla ciągłości procesów przemysłowych. Odpowiedzią na problemy rynku pracy stała się robotyzacja. Zainteresowanie inteligentnymi technologiami jest doskonale widoczne w transporcie wewnętrznym. Już teraz roboty AMR są zdolne przejąć większość zadań intralogistycznych. Zapewniają bezpieczeństwo wewnętrznych łańcuchów dostaw i optymalizację kosztów transportu.
Zmianę, której katalizatorem stała się pandemia, można porównać do przeobrażeń w gospodarce, jakie miały miejsce po kryzysie z lat 2008-2012. Jesteśmy właśnie świadkami tworzenia „nowej normalności”, której awangardą są m.in. inteligentne, autonomiczne roboty transportowe.
Czym są roboty AMR?
AMR (Autonomous Mobile Robots) to samobieżne, autonomiczne wózki transportowe. Są rozwinięciem konstrukcji robotów AGV (Automated Guided Vehicle). Zasadnicza różnica wynika ze znaczenia słów automatyczny i autonomiczny. Roboty AGV poruszają się tylko po ustalonych trasach. Znacznikami trasy mogą być m.in. pętle indukcyjne (przewód elektryczny w posadzce), taśmy refleksyjne i taśmy magnetyczne. Robot AMR nie wymaga żadnych znaczników w przestrzeni fizycznej.
– Nasze roboty AMR, VERSABOTY, nawigują w oparciu o cyfrową mapę – mówi Michał Walęcki, Dyrektor Techniczny – Robot sam mapuje środowisko pracy przy pierwszym przejeździe po hali. Po otrzymaniu zadania transportowego VERSABOT autonomicznie wybiera optymalną trasę. Maszyna dynamicznie reaguje na zmiany w środowisku pracy: sprawnie omija przeszkody statyczne i błyskawicznie zatrzymuje się w przypadku pojawienia się na trasie innych pojazdów lub ludzi – dodaje Michał Walęcki.
Aby uzyskać maksymalną wydajność przewozów, robot AMR cały czas współpracuje z fleet managerem. Oprogramowanie, pracujące na centralnym serwerze, zarządza zleceniami transportowymi robotów: określa punkty poboru, dostaw, okresy oraz miejsca postoju i ładowania baterii. Jednak nawet w przypadku zerwania łączności z systemem, VERSABOTY realizują bez zakłóceń przydzielone zadania.
Możliwości autonomicznych robotów
Robot AMR VERSABOT to uniwersalna platforma transportowa, na której można zamontować różne typy osprzętu. VERSABOTY są oferowane w trzech podstawowych konfiguracjach:
- AMR z hakiem (sprzęgiem) do holowania – osprzęt jest przeznaczony do holowania wózków typu „dolly”: robot podjeżdża pod wózek, dzięki czemu nie zwiększają się gabaryty całego zestawu,
- AMR do transportu palet – maszyna wjeżdża pod paletę, podnosi ją i przewozi do określonego miejsca i odkłada ładunek na specjalnie przygotowane stanowisko: wszystkie operacje odbywają się w pełni autonomicznie,
- AMR współpracujący z przenośnikiem rolkowym – robot może odbierać i dostarczać ładunki na przenośniki rolkowe: VERSABOTY zapewniają elastyczne tworzenie wewnętrznych łańcuchów dostaw z wykorzystaniem już istniejących przenośników.
5 korzyści z wdrożenia VERSABOTÓW
Flota robotów AMR jest inteligentną alternatywą dla tradycyjnej intralogistyki. Z jednej strony dla wózków widłowych i pociągów intralogistycznych – z drugiej dla przenośników rolkowych. Wdrożenie VERSABOTÓW pozwala uzyskać pięć podstawowych korzyści:
- optymalizacja kosztów – inwestycja we wdrożenie robotów AMR zwraca się w ciągu 1-2 lat – po tym okresie autonomiczny, pracujący bez operatora robot, staje się najtańszym z dostępnych na rynku urządzeń transportu bliskiego,
- utrzymanie ciągłości produkcji – robot jest zawsze gotowy do pracy, nawet przez trzy zmiany bez przerwy: jeżeli maszyna ulegnie uszkodzeniu czy awarii, można ją „w locie” zastąpić inną,
- wzrost wydajności – brak przerw i pełna przewidywalność działania sprawia, że roboty AMR mają bardzo wysoką i niezmienną w czasie wydajność,
- większe bezpieczeństwo pracy – roboty nie ulegają emocjom, nie dekoncentrują się i nie męczą, co przekłada się na wzrost bezpieczeństwa transportu wewnętrznego,
- łatwa modernizacja – intralogistyka oparta na robotach AMR jest elastyczna oraz łatwa w modyfikacji: zmiany w systemie transportu wewnętrznego nie wymagają kosztownego przezbrajania maszyn – wystarczy przydzielić robotom nowe zadania.
źródło: Versabox
Słowa kluczowe
amr, automatyka, intralogistyka, logistyka, logistyka magazynowa, robotyzacja
Komentarze
blog comments powered by Disqus