Lodołamacze rzeczne wyposażone w napędy hydrauliczne Bosch Rexroth
Materiał prasowy (Bosch Rexroth Sp. z o.o. ) drukuj
Lodołamacze Stanisław i Andrzej wyposażone są w hydrauliczne elementy, zostały one dostarczone przez firmę Bosch Rexroth. Hydraulicznie podnoszone sterówki, radary i maszty pozwalają przepływać lodołamaczom pod niskimi przęsłami mostów.
Chrzest dwóch prototypowych lodołamaczy rzecznych, wykonanych przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, odbył się przy nabrzeżu Kapitanatu Portu Szczecin. Lodołamacze, liniowego Andrzeja i czołowego Stanisława, zbudowano w ramach projektu „Budowa dwóch specjalistycznych statków (lodołamaczy) do prowadzenia czynnej osłony przeciwlodowej w ramach ochrony przeciwpowodziowej realizowanej na Odrze przez RZGW Szczecin”. Budowa lodołamaczy została sfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu obejmującego odbudowę całej flotylli lodołamaczy.
Lodołamacz czołowy Stanisław ma długość 35,7 m i jest przeznaczony do prowadzenia lodołamaczy liniowych i łamania przed nimi frontalnej pokrywy lodowej na rzece. Lodołamacz liniowy Andrzej ma długość 30,1 m i jego zadaniem jest podążanie za lodołamaczami czołowymi i poszerzanie wyłamanej przez nie rynny oraz rozdrabnianie wtórnych zatorów lodowych, jakie powstają z kry spływającej po pokruszeniu pokrywy frontalnej. Nowe lodołamacze są statkami wielozadaniowymi. Oprócz łamania lodów, mogą także pełnić rolę holowników, a dzięki wyposażeniu w urządzenia gaśnicze również statków pożarniczych. Budowa prototypowych jednostek odbywała się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków (PRS), który zatwierdzał dokumentację oraz dokonywał odbiorów na jednostkach.
Stanisław i Andrzej wyposażone są w hydraulicznie podnoszone sterówki, co umożliwia im przepływanie pod niskimi przęsłami mostów, a także w hydraulicznie podnoszone i opuszczane radary oraz maszty. Dostawcą wyposażenia hydraulicznego była firma Bosch Rexroth.
Zaprojektowany i dostarczony napęd hydrauliczny składa się z:
- zainstalowanego pod pokładem agregatu hydraulicznego wraz z nabudowaną rozdzielnicą sterującą,
- siłowników hydraulicznych wraz z blokami funkcjonalnymi do sterowania nadbudówką, radarem oraz masztem,
- bloku sterowania zdalnego,
- sterownika ręcznego pokładowego,
- układu awaryjnego.
Prototypowe jednostki wyposażone są w zdwojony system sterowania:
- sterowanie zdalne elektryczne ze sterówki,
- sterowanie lokalne, ręczne z poziomu pokładu, oraz w układ sterowania awaryjnego na wypadek braku zasilania elektrycznego.
Oba statki rozpoczną pracę na Odrze i Warcie w nadchodzącym sezonie zimowym 2014/2015. Po uzyskaniu pozytywnej oceny eksploatacyjnej przewidywana jest budowa kolejnych bliźniaczych jednostek, co rozpocznie proces wymiany przestarzałej flotylli lodołamaczy rzecznych na Odrze i Wiśle.
źródło: Bosch Rexroth
Komentarze
blog comments powered by Disqus