Najmocniejszy na świecie, w pełni Elektryczny prom już na wodach Bałtyku
Materiał prasowy (Danfoss Poland Sp. z o.o.) drukuj
E-prom Ellen może pokonywać dłuższe dystanse niż każdy inny w pełni elektryczny prom. Napędzany jest przez największy zestaw akumulatorów, jaki kiedykolwiek zainstalowano w jednostce pływającej.
E-prom Ellen, najmocniejszy na świecie w pełni elektryczny prom, zaczął już przewozić pasażerów. Pokonując odległość 22 mil morskich pomiędzy duńskimi wyspami Ærø oraz Fynshav, jednostka ta może przepłynąć 7 razy dłuższy dystans niż jakikolwiek inny prom elektryczny przemierzający wody naszej planety.
Ellen została ochrzczona 1 czerwca przez Christinę Clausen – konsultantkę w Danfoss Communication, będącą również wnuczką Madsa i Bitten Clausenów, którzy założyli firmę 1 czerwca 1933 roku. Prom ma zaczął obsługiwać pasażerów w lipcu 2019 roku.
Ellen mierzy niecałe 60 m długości, około 13 m szerokości i podróżuje z prędkością od 13 do 15,5 węzła. Jego pokład pomieścić może 198 pasażerów w miesiąca letnich, natomiast maksymalna liczba pasażerów podróżujących zimą wynosi 147. Prom może również przewozić 31 samochodów osobowych lub 5 ciężarówek zaparkowanych w otwartej części pokładu. Oprócz tego, że posiada on największy zestaw akumulatorów kiedykolwiek zainstalowany na jednostkach pływających – o mocy 4,3 MWh, jest on również pierwszym promem elektrycznym, który nie jest wyposażony w awaryjny generator mocy.
Danfoss Editron dostarczył w pełni elektryczny układ napędowy operatorowi Ærø Kommune. System EDITRON składa się z dwóch silników napędowych o mocy 750 kW oraz dwóch silników sterujących o mocy 250 kW wykorzystujących technologię synchronicznego silnika reluktancyjnego dowzbudzanego magnesami trwałymi oraz sterowanych przy pomocy falowników DC/AC.
Oprócz napędu elektrycznego, Danfoss Editron dostarczył również system zarządzania mocą umożliwiający w pełni zautomatyzowane sterowanie mocą oraz obciążeniem elektrycznym na promie. Ponadto, firma dostarczyła nabrzeżną stację ładującą oraz ramię ładujące obsługujące akumulatory jednostki o mocy 4,3 MW.
– Ellen to doskonały przykład tego, jak w przyszłości może wyglądać transport elektryczny. Będzie bardziej czysty i zielony, ale również bardziej efektywny. Ten wspaniały projekt pokazuje zarówno pasażerom, jaki i całej branży, potencjał, jaki drzemie w promach elektrycznych. To projekt Unii Europejskiej, który będzie przykładem do naśladowania w obszarze transportu elektrycznego przez wiele kolejnych lat. Elektryfikacja to kluczowy czynnik gwarantujący sukces firmy Danfoss w przyszłości. Elektryfikując skomplikowane maszyny i urządzenia, otrzymamy nie tylko redukcję emisji CO2 i innych substancji, ale również wyższą produktywność i efektywność pracy powyższych. Danfoss jest dziś postrzegany, jako lider innowacji technologicznych. Nieustannie inwestujemy znaczne środki w nasz biznes, aby mieć pewność, że zawsze będziemy pionierami procesu elektryfikacji – skomentował CEO firmy Danfoss, Kim Fausing.
– Wiemy bardzo dobrze, że przemysł morski na świecie ma bardzo duży udział w emisji gazów cieplarnianych. Transport morski produkuje aktualnie 90 milionów ton CO2 rocznie, co odpowiada 2,5% emisji gazów cieplarnianych na świecie. Chcemy przyczynić się do polepszenia sytuacji w tym obszarze poprzez obniżenie poziomu zanieczyszczeń i wierzymy, że branże takie jak morska mogą dać odpowiedni przykład. Dzięki solidnemu systemowi Danfoss Editron, E-prom Ellen wzmocni naszą już silną pozycję światowego lidera w obszarze opracowywania i produkcji światowej klasy promów elektrycznych. Szacuje się, że przyczyni się on do zmniejszenia rocznej emisji CO2 o 2000 ton – dodał wiceprezes Danfoss Editron, Kimmo Rauma.
Projekt E-promu otrzymuje wsparcie badawczo-innowacyjnej inicjatywy Komisji Europejskiej o nazwie Horizon 2020 dysponującej środkami w wysokości 80 miliardów euro i stanowi ważny kamień milowy w procesie wprowadzania technologii bezemisyjnych do branży morskiej.
http://e-ferryproject.eu/
www.danfoss.pl
źródło: Danfoss
Słowa kluczowe
E-prom Ellen, elektromobilność, elektryczny prom, przemysł morski, technika napędowa
Komentarze
blog comments powered by Disqus