Nowoczesne rozwiązania produkcyjno-magazynowe w OSM Kalisz
Materiał prasowy drukuj
Kaliska Spółdzielcza Grupa Producentów Mleka (OSM Kalisz) wdrożyła na początku tego roku kompleksowy system transportu, paletyzacji, pakowania i składowania produktów. To obecnie jedno z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań w całej branży mleczarskiej w Polsce. Za realizację projektu odpowiadała firma PROMAG.
Przedsiębiorstwo z Kalisza przeznaczyło na inwestycje w usprawnienie procesów produkcyjno-magazynowych kilkadziesiąt milionów złotych, z czego ponad połowa pochodziła z dotacji. Inwestycje objęły obszary: przechowywania surowców, produkcji, pakowania i magazynu wyrobów gotowych.
– Instalacja systemów transportu pionowego i pozimowego zintegrowanych z robotami zrealizowana w naszej firmie przez PROMAG zapewniła nam zdecydowane zwiększenie wydajności pracy w obszarze paletyzacji i transportu. Natomiast systemy składowania pozwoliły nam na maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni w magazynie. Śmiało mogę powiedzieć, że posiadamy w tej chwili jedno z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań w branży – mówi Kazimierz Gęsicki, Prezes Zarządu w Kaliskiej Spółdzielczej Grupie Producentów Mleka.
Projekt został zrealizowany i w pełni wdrożony, po zaledwie sześciu miesiącach od momentu podjęcia przez PROMAG i OSM Kalisz rozmów dotyczących rozwiązań technicznych.
– Czas realizacji przedsięwzięcia musiał być bardzo krótki, z uwagi na konieczność rozliczenia przez inwestora środków unijnych, z których było ono współfinansowane. Z pewnością był to bardzo ważny czynnik mobilizujący i motywacyjny dla naszych inżynierów konstruktorów, projektantów, automatyków i całego zespołu projektowego, który powołaliśmy. Z uwagi na to, prace projektowe rozpoczęliśmy jednocześnie w obszarze mechaniki i automatyki. Głównym wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć była kwestia dostępności miejsca, ponieważ hala produkcyjna pracowała 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu, a dodatkowo mieliśmy do czynienia z agresywnym środowiskiem pracy. Mimo tego, wszystkie cele zostały w 100 procentach zrealizowane – mówi Karolina Tokarz, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu w firmie PROMAG.
Siedem linii produkcyjnych obsługiwanych przez siedem zintegrowanych linii transportu produktów
W OSM Kalisz pracuje na co dzień 7 linii produkcyjnych. Dzięki inwestycji, wszystkie z nich współpracują z całkowicie nowymi liniami transportu produktów finalnych. Każda nitka przesyłowa przenośników została dostosowana do wymagań danego urządzenia produkcyjnego oraz w pełni zintegrowana z systemem automatyki i bezpieczeństwa. Ze względu na niewielką przestrzeń produkcyjną, produkty są transportowane na wysokości kilku metrów przy wykorzystaniu specjalnych przenośników pionowych.
– Z uwagi na panujące uwarunkowania, nie było możliwości wykorzystania przenośników ukośnych, dlatego zdecydowaliśmy się na przenośniki pionowe, które pobierają pojedynczo każdą paletkę lub wiaderko, wynoszą je na zadaną wysokość i w sposób ciągły przekazują produkt do dalszego transportu. W całej strefie zastosowaliśmy przenośniki modularne ze stali spełniającej wysokie wymagania przemysłu spożywczego, natomiast taśmy transportowe zastąpiliśmy łańcuchami płytkowymi z poliacetalu – mówi Marek Łabęda, Dyrektor ds. Technicznych w PROMAG.
Paletyzacja z użyciem robotów
Strefa paletyzacji w OSM Kalisz znajduje się w odrębnej hali, w której wydzielone zostały trzy niezależne cele robotów. To właśnie do nich linie transportowe przekazują paletki i wiadra. Dla uzyskania sprawnej komunikacji i obsługi linii, PROMAG zaprojektował przejście schodowe wraz z antresolą umieszczoną nad nitkami przesyłowymi. Miejsce to jest doskonałym punktem obserwacyjnym dla osób nadzorujących pracę całej strefy.
Co więcej, strefa paletyzacji została wyposażona również w zintegrowany system podmiany palet. Pozwala on na załadunek 45 szt. palet EUR przekazywanych pod właściwe miejsce załadunkowe systemem transferów i przenośników. Podmiana palet na każdym ze stanowisk następuje w sposób automatyczny.
Ograniczenie strat ciepła w tunelu szokowym
Wszystkie palety po zatowarowaniu są transportowane bezpośrednio w miejsce odbioru lub do tzw. tunelu szokowego. Przejazd przez tunel szokowy odbywa się w sposób ciągły z niewielką prędkością, którą można dostosować do potrzeb i wymagań stawianych technologii wychłodzenia danego ładunku. Aby do minimum ograniczyć niepożądaną wymianę ciepła pomiędzy pomieszczeniami, zainstalowane w tunelu chłodniczym bramy szybkobieżne, zostały zintegrowane z pracą systemu transportu.
Sprawne pakowanie i etykietowanie
Ostatecznie, system transportu kieruje palety do owijarki, z której ładunek przekazywany jest następnie do znakowania – nadania etykiet transportowych. Automatyczne urządzenie znakujące umieszczone zostało przy obrotnicy palet, dzięki czemu doskonale spełnia wymagania logistyczne i przy podwójnym cyklu może umieścić etykietę na obu bokach ładunku.
Palety opuszczają strefę paletyzacji i przekazywane są do kolejnego pomieszczenia, czyli magazynu chłodniczego. To tutaj operator wózka widłowego pobiera ładunek i przekazuje go na odpowiedni system składowania.
Dwa systemy regałowe
Magazyn wyrobów gotowych w OSM Kalisz został wyposażony przez PROMAG w dwa systemy regałowe. Pierwszy tworzą regały paletowe przejezdne. Stanowią one doskonałe rozwiązanie dla tych firm, które chcą maksymalnie wykorzystać powierzchnię składowania (np. kiedy jest ona stosunkowo nieduża), a jednocześnie zależy im na tym by mieć dostęp do każdej jednostki ładunkowej.
źródło: Promag
Słowa kluczowe
branża mleczarska, Comau, magazynowanie, OSM Kalisz, pakowanie, PROMAG, przemysł spożywczy, transport
Komentarze
blog comments powered by Disqus