Prasy zaklejające firmy Frey dotłaczają elementy spiekane
Materiał prasowy (Bosch Rexroth Sp. z o.o. ) drukuj
Coraz większa liczba komponentów w branży motoryzacyjnej jest produkowana poprzez prasowanie proszków stopów metali w formach. W ten sposób można znacznie taniej produkować elementy, które wcześniej wymagały zastosowania czasochłonnej obróbki.
Prasy zaklejające budowane przez bawarską firmę Frey & Co. w Lenggries-Fleck służą do dotłaczania elementów po procesie spiekania. – Ten etap jest konieczny, ponieważ po procesie spiekania zawsze pozostaje minimalna ilość odkształceń. Wyrównujemy je za pomocą kalibracji, a jednocześnie zagęszczamy strukturę materiału – powiedział Kaspar Waldherr, dyrektor ds. technicznych firmy Frey. Aby umożliwić ten proces formowania na zimno, prasy osiowe firmy Frey pracują z ciśnieniem do 315 bar. W przypadku nowej serii KA, po raz pierwszy wprowadzono nowe rozwiązanie plug-and-run firmy Bosch Rexroth. Są to gotowe do użytku, autonomiczne osie, które łączą sprawdzone funkcje serwonapędów z wysoką gęstością mocy układów hydraulicznych.
Ekonomiczny i cichy
– W procesie produkcyjnym zawsze występują fazy cyklu, w których siłowniki nie są obciążone, ale centralne jednostki hydrauliczne pracują nadal – twierdzi Kaspar Waldherr. W porównaniu z rozwiązaniami konwencjonalnymi, osie serwohydrauliczne (SHA) zużywają mniej mocy, ponieważ serwonapęd elektryczny cały czas reguluje prędkość silnika według poboru mocy pompy. Straty dławienia spowodowane przez sterownik są eliminowane, zmniejszają się wymogi w zakresie chłodzenia.
– Oszczędności są ogromne i znacznie przekraczają nasze początkowe oczekiwania“. Ponadto, osie SHA są znacznie cichsze dzięki umieszczeniu pompy w bloku sterującym. Ze względu na to, że centralne hydrauliczne jednostki napędowe muszą działać także w czasie przerw w procesie, aby utrzymać ciśnienie w systemie, na hali panuje ciągły hałas. Te trzy jednostki SHA są znacznie cichsze gdy pracują, a bez obciążenia nie wydają żadnego odgłosu – wyjaśnia dyrektor ds. technicznych.
Jeśli chodzi o sterownik, firma Frey stosuje standaryzowane serwokonwertery IndraDrive w połączeniu z systemem logiki ruchu IndraMotion MLC firmy Bosch Rexroth. Oprogramowanie napędu i sterowania zawiera specjalną bibliotekę SHA, która automatycznie uwzględnia wszystkie szczególne cechy medium roboczego. Zadania systemu hydraulicznego są realizowane przez serwonapędy. Rozwiązanie to obejmuje również wszystkie dotychczasowe funkcje, takie jak regulacja osi czy technologia bezpieczeństwa, oparte na napędzie za pomocą jednostki sterującej. Firma Frey jest zatem w stanie zbudować prasę osiową spełniającą wymogi normy EN ISO 13849-1, osiągającą określony w niej najwyższy poziom wydajności PL ”e”. Taka maksymalna ochrona na wypadek błędów oraz nieprawidłowych operacji jest niezbędna zarówno dla bezpieczeństwa operatora, jak i maszyny - ponieważ maszyny są ładowane m.in. ręcznie. – Z załadunkiem ręcznym mamy do czynienia przy produkcji niewielkich serii. Bezpieczeństwo ma w tym przypadku kluczowe znaczenie – powiedział Kaspar Waldherr.
Kompaktowa budowa, brak zbiornika
Maszyny produkowane przez firmę Frey zyskują przewagę także dzięki ich kompaktowej budowie. Umożliwia to mechatroniczne połączenie technologii napędu hydraulicznego i elektrycznego – wystarczy bardzo niewielka ilość oleju, a więc nie jest potrzebny oddzielny zbiornik.
– Kiedyś zbiornik oleju o pojemności ponad 1000 litrów był koniecznością. Teraz już go nie potrzebujemy, nawet jeśli system hydrauliczny wymaga rozbudowy na potrzeby obsługi procesów peryferyjnych. Możemy zrezygnować z wymiany oleju i zaoszczędzić na kosztownych rozwiązaniach konstrukcyjnych zabezpieczających przed wyciekami – mówi Kaspar Waldherr. W prasie osiowej, oprócz trzech osi serwohydraulicznych, pozostałe funkcje peryferyjne o stosunkowo niskich wymaganiach w zakresie mocy są zasilane hydraulicznie. W tym celu firma Frey wykorzystuje nowe, kompaktowe jednostki ABPAC dostarczane przez firmę Bosch Rexroth, które można dostosować do potrzeb klienta.
źródło: Bosch Rexroth
Słowa kluczowe
automotive, Bosch Rexroth, Frey, prasa, Prasy zaklejające, przemysł motoryzacyjny, przemysł samochodowy
Komentarze
blog comments powered by Disqus